همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در آذربایجان غربی گفت: آب سیمینه‌رود این شهرستان که یکی از رودخانه‌های مهم فصلی منتهی به دریاچه ارومیه به شمار می‌رود، در پی بارش برف و باران جاری شد.

جاری شدن آب سیمینه‌رود بوکان از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه

به گزارش ايرنا، محمد احمدی گفت: با توجه به بارش اخیر باران و برف که در ارتفاعات منطقه و در سرشاخه‌های سیمینه‌رود صورت گرفت، آب در این رودخانه با 2 ماه تاخیر نسبت به سال قبل دوباره جاری شد.

وی اظهار کرد: اکنون آب وارد حوضه آبریز بوکان و موجب خوشحالی مردم این شهرستان شده است به طوری که برخی شهروندان برای دیدن جریان آب در بستر رودخانه به سیل بند روستای "کوسه" و "پارک ساحلی" که در کنار سیمینه‌رود قرار دارد، می‌روند.

احمدی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد از سال 1385 تاکنون رودخانه پر آب سیمینه‌رود از حالت دائمی خارج و به رودخانه فصلی تبدیل شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آب این رودخانه اکنون به طرف اراضی پايین دشت بوکان و میاندوآب جاری شده است.

رودخانه سیمینه‌رود از رودهای مهم آذربایجان غربی است که از کوهستان‌های منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

شهرستان بوکان مابین 2 رودخانه سیمینه‌رود و زرینه‌رود در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

رودخانه سیمینه‌رود در آذربایجان غربی و در بخش گسترده‌ای از حوزه استحفاظی شهرستان بوکان قرار دارد.

رودخانه سیمینه‌رود از جنوب شهرستان میاندوآب گذشته، زمین‌های فراوانی را در محدوده میاندوآب آبیاری می‌کند.

طول سیمینه‌رود 200 کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن در محل "داشبند" 2090 کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل 640 میلیون متر مکعب است.

شهرستان بوکان با 251 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

کد خبر 396925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha