موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال آب ونک به رفسنجان با واکنش تشکل‌های غیردولتی محیط‌زیستی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری مواجه شد.

rafsanjan

اين تشكل‌ها با صدور نامه‌اي خطاب به ملت ايران با اشاره به وضعيت بحراني رودخانه كارون نسبت به خسارت‌هاي جبران ناپذير انتقال آب ونك به رفسنجان هشدار دادند. عيسي كلانتري در حالي با مجوز انتقال آب ونك به رفسنجان موافقت كرده كه در دهه 70مطرح شد اما هيچ‌يك از روساي پيشين سازمان حفاظت محيط‌زيست حاضر به تأييد اين طرح مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي نشدند.

در اين نامه كه نسخه‌اي از آن در اختيار گروه زيست‌بوم همشهري قرار گرفته آمده است: كارون بزرگ و حيات‌بخش، دهشتناك‌ترين روزگارانش را مي‌گذراند. تغييرات اقليمي و خشكسالي‌ها به همراه سدسازي‌هاي بي‌رويه و پروژه‌هاي انتقال آب، آورد آن را به‌شدت كاهش داده است. ظرفيت ذخيره و نگهداري تعداد 5سد موجود روي اين رودخانه برابر ۱۴ ميليارد مترمكعب است كه با لحاظ كاهش شديد آورد كارون در سال‌هاي اخير - كه ناباورانه از ۲۷ ميليارد مترمكعب سالانه به ۹ ميليارد مترمكعب هم رسيده است - اضافه‌بر خالي ماندن اين سدها و كاهش شديد ظرفيت توليد برق آنها، آب جريان يافته نيز به كمتر از يك‌سوم حقابه زيستي (دبي پايه) آن كاهش پيدا كرده است.

به‌رغم اين وضعيت فاجعه‌بار كارون بزرگ، ناباورانه باخبر شده‌ايم مجوز زيست‌محيطي طرح انتقال آب بين حوضه‌اي ديگري به نام ونك رفسنجان از سرشاخه‌هاي كارون در چهارمحال و بختياري به دشت‌هاي رفسنجان كرمان صادر شده است. طرحي غيركارشناسي و آبسالارانه كه برخلاف شعارهاي رئيس دولت تدبير و اميد قرار است سالانه بيش از ۲۰۰ ميليون مترمكعب آب را از سرشاخه‌هاي كارون به دشت‌هاي كشاورزي رفسنجان منتقل كرده و روند نابودي اين رودخانه حيات‌بخش را شتاب بخشد.

  • انتقال آب براي پسته كاري

بنا به آنچه در اين نامه آمده است، مجوز طرح انتقال آب ونك رفسنجان كه از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست صادر شده است نه براي تأمين آب‌شرب، بلكه براي تعادل بخشي دشت رفسنجان و به كام پسته‌كاران و سرمايه‌گذاران شركت عمران رفسنجان كليد خورده است. صدور چنين مجوز فاجعه‌باري از سوي سازماني كه وظيفه و مأموريت آن دفاع تمام‌قد از حقابه‌هاي زيستي و پاسداري بي‌مهابا از محيط‌زيست اين سرزمين است نااميد‌كننده است.

در ادامه نيز فعالان محيط‌زيست ضمن ابراز تعجب از صدور اين مجوز يادآور شده اند: چگونه برخلاف مصوبات شوراي‌عالي آب و شعارهاي رئيس دولت تدبير و اميد كه اعلام مي‌كنند در دولت‌شان با رعايت ملاحظات محيط‌زيستي صرفاً طرح‌هاي تأمين آب شرب مجوز اجرا مي‌گيرند چنين مجوزي به كام پسته‌كاري‌هاي رفسنجان صادر مي‌شود!؟

مجوزي كه صرفاً بر خواست آبسالاران و برخلاف نظرات بدنه كارشناسي سازمان حفاظت محيط‌زيست و حتي كارشناسان وزارت نيرو صادر شده است كه نه‌تنها منجر به خسارت‌هاي زيست‌محيطي گسترده در حوضه آبخيز كارون بزرگ خواهد شد بلكه سبب بروز نارضايتي‌هاي اجتماعي، نااميدي فعالان و دوستداران محيط‌زيست و كاهش اعتماد اهالي كارون بزرگ به‌عنوان سرمايه‌هاي اجتماعي به شعارها و برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد خواهد شد.

در پايان نيز سازمان‌هاي مردم نهاد محيط‌زيستي استان چهار محال و بختياري ضمن هشدار نسبت به پيامدهاي ناگوار اين مجوز از مسئولان و تصميم‌گيران خواسته‌اند به لحاظ خسارت‌هاي زيست‌محيطي و اجتماعي ناشي از طرح انقال آب ونك به رفسنجان، با لغو اين مجوز، براي نجات حوضه آبخيز كارون وسرمايه‌هاي اجتماعي اقدام كنند.

کد خبر 388791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha