همشهری آنلاین: دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که از آنجایی که جوانان برای مدتی طولانی به تحصیل ادامه می‌دهند و ازدواج و پدر و مادر شدن را به تعویق می‌اندازند، سن بزرگسالی به ۲۴ سالگی تغییر کرده‌است.

براساس گزارش تلگراف، تعريف سنتي نوجواني درحال حاضر سن ميان 10 تا 19 سالگي است،‌دوراني كه بلوغ آغاز شده و رشد بيولوژيكي بدن متوقف مي‌شود.

اما محققان بيمارستان كودكان رويال در ملبورن معتقدند اين زمان‌بندي بايد تغيير كند. دانشمندان با اشاره به اين موضوع كه مغز پس از 20 سالگي نيز به كامل‌شدن و رشد كردن ادامه مي‌دهد و دندان عقل بسياري از افراد تا سن 25 سالگي رشد نمي‌كند، به اين نتيجه رسيده‌اند. همچنين به گفته آنها افراد ديرتر ازدواج كرده و بچه‌دار مي‌شوند، به شكلي كه مردها به طور متوسط در 32.5 سالگي براي اولين‌بار ازدواج مي‌كنند و زنان در 30.6 سالگي، يعني سن ازدواج از دهه 1970 تاكنون هشت سال افزايش پيدا كرده‌است.

اما محققانی نیز با این تفكر مخالفند و معتقدند خطر بچه‌گانه نشان دادن نوجوان وجود داد. بلوغ زمانی شروع می شود که بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس به غده هیپوفیز و به غدد جنسی پیام می‌دهد تا شروع به تولید هورمون‌هایی کنند که باعث تغییرات گسترده فیزیولوژیک و ظاهری می‌شود و فرد قابلیت تولید مثل پیدا می‌کند.

دوران نوجوانی، که بلوغ در آن اتفاق می افتد، دوران گذار کودکی به بزرگسالی است، بنابراین محدود به تغییرات فیزیولوژیک و بدنی نیست و نقش اجتماعی، وظایف و مسئولیت‌های فرد نیز دستخوش تغییرات وسیع می‌شود. اما در صد سال اخیر با بهبود تغذیه و بهداشت نه فقط سن بلوغ در تقریبا جوامع دنیا کاهش یافته، سنی که فرد نه از نظر قانونی بلکه واقعا تمام مسئولیت‌های یک بزرگسال را به عهده می‌گیرد هم به تعویق افتاده است.

پروفسور سوزان سایر نویسنده اصلی این مقاله و مدیر مرکز سلامت نوجوانان در بیمارستان کودکان رویال در ملبورن استرالیا مي‌گويد تاخير در اتمام تحصيلات، تشكلي خانواده و بچه‌دار شدن نشان مي‌دهد مدت نوجواني طولاني‌تر شده‌است و تاكيد دارد سياست‌هايي كه از بزرگسالان حمايت مي‌كنند بايد فراتر از سنسن نوجواني را نيز پوشش دهند.

در كشورهايي مانند نيوزيلند اين اتفاق رخ داده و افراد تا سن 25 سالگي از حقوقي مشابه با حقوق نوجوانان برخوردارند. به گفته ساير، تعريف سن همواره اختياري است و تعريف كنوني از نوجواني اكنون از مرزهاي قديمي عبور كرده‌است. اكنون 10 تا 24 سالگي تعريف بهتري براي سن نوجواني است.

کد خبر 395908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha