همشهری آنلاین: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بیان اینکه ۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد از راه‌اندازی مراکز درمان مادران باردار معتاد و توسعه گرمخانه‌های ویژه زنان خبر داد.

پرویز افشار

به گزارش ایسنا، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مروری بر مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر پرداخت و جزییات جلسه آبان ماه مقام معظم رهبری با مسئولان را اعلام کرد و گفت: رهبری راهکارهایی را در امر مبارزه با مواد مخدر ارائه کردند و بر اساس آن باید اولویت اصلی بر پیشگیری اولیه باشد و 50 درصد بودجه‌ها به امر پیشگیری اختصاص یابد.

وی افزود: همچنین باید جمعیت دانش آموزی در اولویت امر پیشگیری از آسیب‌ها باشند. ایشان بر اجرای طرح های تحولی و نوآورانه دستگاه‌ها تاکید داشتند و باید گزارش عملکرد دستگاه‌ها تا شش ماهه آینده ارائه شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه رهبری نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها اعلام رضایت کردند و نسبت به عملکرد برخی دستگاهها رضایتی نداشتند اظهار کرد: ایشان بر این امر که باید ورود دستگاه‌ها به این حیطه عالمانه‌تر باشد، تاکید کردند و ما شاهد جدیت بیشتر این دستگاه‌ها هستیم.

افشار مصوبات جلسه 134 ستاد مبارزه با مواد مخدر را که با ریاست رئیس جمهور برگزار شد را نیز اعلام کرد و گفت: چند تصمیم مهم اتخاذ و 24 تدبیر در راستای تحقق منویات رهبری تصویب شد و با قید فوریت در کمتر از یک هفته انجام و بر این اساس مصوبات ستاد دو سه روز گذشته ابلاغ شده و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است.

افشار ادامه داد: در این جلسه بازنگری آیین نامه ماده 16 صورت گرفت و ابلاغ خواهد شد. یک موضوع مهم دیگر حمایت از معتادان بی بضاعت بود و بعد از سالها آیین نامه تبصره 2 ماده 15 با همکاری وزارت رفاه تدوین و مصوب شد که ابلاغ خواهد شد. طرح مبارزه همه جانبه با موادمخدر به عنوان منشور راه در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و چراغ راه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حوزه عملکردی در امور بین‌الملل در یک ماه گذشته جلسه مهمی با پلیس مواد مخدر قطر داشتیم اظهار کرد: قبلا کشفیات بوشهر به لحاظ ترانزیت مواد کم بود اما در چند ماه اخیر 15 تن کشفیات دریایی داشتیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجموع کشفیات 9 ماهه امسال 616 تن بوده که 14.5 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد اظهار کرد: امسال سال بدی نسبت به رشد تولید مواد مخدر در کشور همجوار بوده و آمار 4600 تن تولید در افغانستان به 9000 تن رسیده و 90 درصد رشد یافته است.

وی ادامه داد: میزان کشفیات تریاک در 9 ماهه اول 498.5 تن بوده که رشد 17.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. کشفیات حشیش 82.5 تن بوده که سه درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. میزان کشفیات هروئین 18.5 تن بوده که 20 درصد رشد نسبت به سال قبل دارد. همچنین کشفیات مورفین 12 تن با رشد 44 درصدی و کشفیات شیشه 1732 کیلوگرم با رشد 23.9 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهدیم.

افشار با بیان اینکه در مجموع آمار کشفیات 9 ماهه اول امسال ما 14.5 درصد رشد دارد گفت: سهم تریاک در کشفیات 81 درصد بوده و بالاترین جایگاه را دارد این در حالیست که سهم شیشه 0.3 درصد است.

وی ادامه داد: 89 درصد کشفیات توسط ناجا، 9 درصد توسط وزارت اطلاعات‌ و مابقی توسط سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در 9 ماهه اول امسال 1273 مورد عملیات و درگیری داشتیم که 25 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد عنوان کرد: 1753 مورد باند متلاشی شده داشتیم که 12 درصد کاهش نسبت به سال قبل دارد. 106 کارگاه شیشه در این مدت منهدم شده، 9 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داشتیم و کشته‌های اشرار 64 نفر بود.

  • وجود 12 تا 15 هزار معتاد متجاهر در تهران

وی افزود: آمار مجموع متهمان دستگیر شده در 9 ماهه اول 320هزار نفر بود که 9.9 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. در امر ساماندهی متجاهرین نیز کارهای ویژه ای در دست است و 17 هزار و 980 نفر در سطح تهران در دوره های سه ماهه ساماندهی و به مراکز ماده 16 و ماده 15 برای درمان ارجاع شدند، البته آمار معتادان متجاهر در تهران 12 تا 15 هزار نفر است و این آمار نشان می‌دهد تعدادی دوباره جمع آوری شدند یا بیش از سه ماه در مراکز مانده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجموعا در 7516 مرکز درمان اعتیاد سرپایی دولتی و غیردولتی خدمت ارائه می کنیم عنوان کرد: ارائه خدمات کاهش آسیب در 241 مرگز گذری توسط 331 تیم سیار انجام شده و اکنون 77 مرکز سرپناه شبانه داریم. همچنین پذیرش و درمان 1182 نفر در مرکز میان مدت اقامتی ماده 15 صورت گرفته است.

افشار از اختصاص 79 میلیارد تومان برای درمان اعتیاد به بیمه سلامت و تکمیل سامانه ایداتیس توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: توسعه گرمخانه‌های ویژه زنان و راه اندازی مراکز درمان زنان باردار از جمله دیگر اقدامات است. اکنون 20مرکز ماده 16 در کشور داریم و کل افراد تحت پوشش در مراکز فعال در چهارماهه اول 6911 نفر بوده‌است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بیمه درمان اعتیاد اظهار کرد: 79 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته رشد بهتری دارد اما باز هم کفایت نمی کند. زنان، کودکان، مبتلایان به ایدز، زندانیان آزاد شده تحت درمان متادون، آزادشدگان از مراکز ماده16 و سربازان وظیفه در اولویت هستند.

افشار با بیان اینکه کلیه مراکز دولتی وابسته به وزارت بهداشت تکلیف قانونی دارند با بیمه سلامت انعقاد قرارداد کنند گفت: از عملکرد برخی مراکز دولتی رضایت نداریم و بخصوص سه دانشگاه علوم پزشکی تهران در انعقاد قرارداد تاخیر داشته اند.

  • سن مصرف «گل» به دانش‌آموزان رسید / کاهش شدید مصرف شیشه در کشور

افشار درباره سن شروع مصرف مواد مخدر گفت: در مجموع میانگین سن مصرف مواد مخدر تغییر نکرده است اما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد در جمعیت دانش آموزی افراد در سن 15، 16 و 17 سالگی شروع به مصرف گل می‌کنند و مصرف گل در سنین پایینتر شروع می‌شود.

وی افزود: مصرف شیشه در کشور به شدت پایین آمده و اکنون گل دومین ماده مصرفی شده است. دسترسی به گل راحت‌تر شده و برخی بذر دارای شاه دانه‌های بالا را سعی می‌کنند از خارج وارد کرده و در محیط‌هایی چون پاسیو و گلخانه بکارند. از سوی دیگر تبلیغات اغواکننده در سایت‌ها زیاد است.

افشار ادامه داد: سال قبل 24 سایت درباره گل را به ناجا معرفی کردیم که سرشاخه آنها جوانی26 ساله بود.

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سایت‌هایی اعلام می‌شد که گل وابستگی ندارد و این تبلیغات اغوا می‌کرد، گفت: قطعا گل اعتیاد آور است اما میزان اعتیادآوری‌اش مانند شیشه فوری نیست و تفننی مصرف می‌شود.

  • مرگ حدود 2000 تن بر اثر مصرف مواد مخدر در 8م اهه امسال

وی آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را نیز اعلام کرد و گفت: میزان مرگ و میرها در سال 92، 2957 مورد در سال 93، 2986 مورد در سال 94، 3003 مورد و در سال 95، 3190 مورد بوده است. همچنین در هشت ماهه اول سال 96 مجموع مرگ و میر ناشی از مواد مخدر 1988 مورد بوده که نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته که 2106 مورد بوده کاهش 5.6 درصدی را نشان می‌دهد.

  • پیش‌بینی وجود 200 هزار معتاد تزریقی

افشار ادامه داد: بر اساس آمارها تخمین زده می‌شود 200 هزار سوء مصرف کننده مواد تزریق انجام می‌دهند که باید به خدمات کاهش آسیب دسترسی داشته باشند.

به گفته افشار تا مهر امسال 36 هزار و 309 مورد مبتلا به ایدز ثبت شده‌اند که تعداد فوت شدگان این گروه در طول چند دهه اخیر حدود 9000 نفر بوده است.

  • آماری از تجربه مصرف موادمخدر بین دبیرستانی‌ها

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه دو درصد جامعه دانش آموزی در مقطع دوم متوسطه تجربه حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند، گفت: البته این آمار به هیچ عنوان به معنای معتادی دانش آموز نیست و بسیاری از آنها تنها یکبار مصرف مواد را تجربه کرده‌اند.

افشار ادامه داد: توانمندسازی دانش آموزان در مقطع متوسطه را از سال 94 شروع کردیم و قصد داریم آن را به دوره متوسطه اول و ابتدایی نیز تسری دهیم. همچنین درسنامه‌ای تدوین شده بود که قرار بود یک میلیون نسخه از آن چاپ و توزیع شود که بر اساس آخرین آمارها در هشت ماهه امسال 230 هزار نسخه از این درسنامه در مدارس توزیع شده است.
عدم افزایش مصرف «ترامادول» و «ریتالین» در جمعیت دانشجویی

وی به غربالگری جمعیت دانش آموزی اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری جمعیت دانش آموزی و شناسایی و درمان گروه‌های در معرض خطر نیز انجام می‌شود. درباره قرص‌های ترامادول و ریتالین نیز باید گفت که مصرف این قرص‌ها در جمعیت دانشجویی نسبت به سال 95 افزایش زیادی نداشته است.

  • مردم می‌توانند دستمال مرطوب خریداری کنند؟

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره ورود مخدرهای جدید به کشور و اخباری که درباره دستمال‌های کاغذی معطر و کیک‌های توهم زا منتشر شد توضیحاتی ارائه کرد و گفت: 739 ماده NPS توسط سازمان ملل در دنیا شناسایی و معرفی شده اما عمومیت ندارد و بسیاری از آنها مربوط به مناطق جغرافیایی خاص هستند اما در فضای مجازی شاهد هجمه‌ای جدی درباره ورود مخدرهای جدید بودیم و حتی مردم با ما تماس می‌گرفتند و سوال می‌کردند می‌توانند دستمال معطر خریداری کنند یا خیر؟.

افشار ادامه داد: نگرانی‌هایی در این خصوص به وجود آمده است و اطلاع رسانی در سطح وسیع در رسانه ملی باعث تشویش اذهان مردم می‌شود و کنجکاوی برخی افراد به خصوص جوان‌ترها را تحریک می‌کند. اگر زمانی ماده مخدر جدیدی وارد شود و حتی در سطح یک استان تعمیم پیدا کند ما سریعا اطلاع رسانی می‌کنیم اما تا کنون گزارش جدی در باب NPSها نداشتیم. البته باید هشیار باشیم.

افشار در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا معتادان مبتلا به ایدز که بسیار پرخطرند در خیابان‌ها رها می‌شوند؟گفت: مبتلایان به ایدز به هیچ عنوان نباید رها شوند. ایدز از اعتیاد مهمتر است. این افراد باید به مراکز وزارت بهداشت معرفی شوند و آنها مکلفند این افراد را تحت پوشش قرار دهند.

وی افزود: ما افرادی را که جمع‌آوری می‌کنیم تحت غربالگری می‌بریم که معمولا 30 درصد آنها حائز شرایط ارجاع به مراکز ماده 16 نمی‌شوند که از جمله آنها می‌توان به متکدیان، زنان خیابانی، افراد بی سرپناه و بیماران مزمن روانی اشاره کرد. اینها هر کدام طبق قانون یک متولی دارند. اگر وزارت بهداشت مبتلایان به ایدز را نمی‌پذیرد مصادیق را به ما اعلام کنید.

کد خبر 394277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha