شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

۵ روز پس از برگزاری نشست ویژه نمایندگان بخش‌های تولید، توزیع و مصرف کاغذ با حسن یونس‌سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مهار بحران کاغذ،

 قيمت انواع كاغذ همچنان بالا مانده به‌گونه‌اي كه برخي روزنامه‌هاي سراسري براي جلوگيري از افزايش هزينه انتشار، از تعداد صفحات خود كم كرده‌اند و برخي هم انتشار خود را متوقف كرده و تنها به انتشار نسخه الكترونيكي روي آورده‌اند. در اين نشست مقرر شد تا واردات كاغذ همچنان بدون افزايش تعرفه و البته با اختصاص ارز مبادله‌اي صورت گيرد. رئيس‌كل بانك مركزي در كانال تلگرامي خود ضمن رد ابهام‌هاي مطرح شده مبني بر توقف عرضه ارز مبادله‌اي براي واردات كاغذ تصريح كرد: اختصاص ارز به ثبت سفارش كاغذ همانند ماه‌هاي قبل با نرخ مبادله‌اي ادامه دارد و اين بانك هيچ تغييري در رويه اختصاص ارز به واردات كالا نداده است. ولي‌الله سيف، تصريح كرد: ديروز به يك سفارش ثبت شده، ارز به‌صورت مبادله‌اي تخصيص داده شده است.

فعالان بازار كاغذ اميدوار بودند تا با اين تصميم قيمت اين فرآورده سلولزي كاهش پيدا كند، اما گزارش همشهري نشان مي‌دهد كه همچنان هر كيلوگرم كاغذ روزنامه‌اي موجود در بازار به قيمت 3700تومان فروخته مي‌شود و كاهش قابل توجهي نداشته است.

سيد حسن ميرباقري، رئيس انجمن واردكنندگان كاغذ، مقوا و فرآورده‌هاي سلولزي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، نشست هفته گذشته با حسن يونسي سينكي را مفيد ارزيابي كرد و با بيان اينكه قيمت كاغذ تحرير در بازار تا 10درصد نسبت به هفته پيش ارزان‌تر شده مي‌گويد: پس از افزايش قيمت كاغذ در هفته‌هاي اخير 2اتفاق رخ داد، نخست اينكه با تعامل صورت گرفته خيلي‌ها قبول كردند كه بخشي از افزايش قيمت صورت گرفته اصولي و منطقي و متناسب با قيمت‌هاي جهاني بوده و برخي هم متأسفانه سوءاستفاده كردند و در موج ايجاد شده تلاش كردند تا قيمت‌ها را بالا ببرند و عرضه را محدود كنند كه نشست هفته گذشته باعث شد تا وضعيت بازار كاغذ تا حدودي به شرايط عادي برگردد. رئيس انجمن واردكنندگان كاغذ، مقوا و فرآورده‌هاي سلولزي تصريح كرد:

يكي از خواسته‌هاي مطرح شده در نشست هفته گذشته اين بود كه روزنامه‌ها آمار دقيقي از ميزان مصرف كاغذ سالانه خود را ارائه دهند تا براي واردات يا تأمين آن برنامه‌ريزي صورت گيرد كه قرار شده امروز اين گزارش ارائه شود، افزون بر اينكه شركت‌هاي خارجي تأمين‌كننده كاغذ روزنامه‌اي هم قول همكاري داده‌اند. ميرباقري با بيان اينكه ثبات لازم به بازار كاغذ برگشته است، مي‌افزايد: البته نسبت به هفته قبل تا حدودي وضعيت بهتر شده و انتظار مي‌رود اين وضعيت ادامه داشته باشد. وي افزود: شركت‌هاي واردكننده كاغذ پس از ثبت سفارش خود به بانك عامل مراجعه مي‌كنند و بانك عامل هم تقاضاي ارز را به بانك مركزي ارائه خواهد داد كه انتظار مي‌رود بانك مركزي هم همانند گذشته ارز مورد نياز را با نرخ مبادله‌اي تخصيص دهد.

  • آخرين وضعيت قيمت كاغذ

مجتبايي از فعالان بازار كاغذ هم به خبرنگار همشهري مي‌گويد: قيمت ريالي هر كيلوگرم كاغذ روزنامه‌اي به شرطي كه كاغذ در بازار پيدا شود و عرضه‌كننده‌اي حاضر به فروش باشد، در روز گذشته بين 2700تا 3100تومان در نوسان بود درحالي‌كه اوايل مهرماه حدود 2250تومان به ازاي هر كيلوگرم بود. وي مي‌افزايد: البته هر تن كاغذ رول روزنامه‌اي توليدي كشور روسيه بين 60تا 100يورو افزايش نشان مي‌دهد كه اين افزايش قيمت در‌ماه مارس و آوريل به بعد به‌تدريج صورت گرفته كه اين افزايش قيمت جهاني است و بخشي از آن هم به تقاضاي چيني‌ها از بازار روسيه بر مي‌گردد. به گفته مجتبايي قيمت جهاني كاغذ تحرير هم بين ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن افزايش داشته است.

يكي از عرضه‌كنندگان كاغذ روزنامه‌اي به همشهري مي‌گويد: به‌تازگي يك محموله كاغذ وارد گمرك شهيد رجايي شده كه شركت واردكننده قيمت نهايي تحويل آن در تهران را به ازاي هر كيلوگرم براي مصرف‌كننده 3700تومان اعلام كرده است. وي با اشاره به افزايش 1400توماني قيمت هر كيلوگرم كاغذ روزنامه در هفته‌هاي اخير مي‌افزايد: البته پس از توقف عرضه كاغذ از سوي شركت‌هاي واردكننده، از ديروز دادوستد كاغذ به‌صورت محدود ادامه داشته و انتظار فعالان بازار اين است كه خريد و فروش در روزهاي آينده با كاهش نسبي قيمت‌ها رونق بگيرد.

کد خبر 391957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha