احمد میرخدائی: چابهار، به آفتابش معروف است و چهاربهاربودنش؛ شهری در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، آرام گرفته بر کرانه اقیانوس، با مردمانی که لباس بلوچی سفید و آسمانی می‌پوشند و چنان مهمان‌نوازند که در خیال آدمی هم نمی‌گنجد اینجا، منطقه‌ای محروم و توسعه‌نیافته باشد.

نقشه

حالا اما، قرعه توسعه به نام چابهار و مردمان نجيبش خورده و مقرر شده است سواحل آرام مكران، محور توسعه باشد و بندر شهيد بهشتي چابهار، دروازه آن.نكته قابل‌توجه در بندر شهيد بهشتي چابهار، به‌عنوان يگانه بندر اقيانوسي ايران اين است كه خارج از خليج‌فارس و تنگه هرمز قرار گرفته و در سال‌هاي60تا 62 نيز كه بنادر مهم كشور در شرايط جنگي به سر مي‌بردند، تنها بندري بود كه مي‌توانست مواد مورد نياز كشور را تحويل بگيرد. در آن سال‌ها يك شركت سنگاپوري يك اسكله نصب سريع در اين منطقه ايجاد كرد و تخليه كالاهاي اساسي مورد نياز كشور به اين سامان سپرده شد.

پس از سال‌هاي جنگ، در سال1384 بود كه براساس مصوبه هيأت وزيران، طرح توسعه بندر شهيد بهشتي با عنوان دروازه توسعه محور شرق در دستور كار قرار گرفت. بعدها در سال86 پس از برگزاري مناقصه بين‌المللي توسط سازمان بنادر و دريانوردي، قرارگاه خاتم‌الانبيا اجراي اين پروژه با اعتبار 341ميليون دلار را بر عهده گرفت و اكنون فاز اول آن آماده بهره‌برداري است.

بهروز آقايي، مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان، بندر شهيد بهشتي چابهار را سوپاپ اطمينان بنادر كشور لقب مي‌دهد كه از امروز رسما اعلام وجود مي‌كند و قرار است دروازه دسترسي افغانستان و همسايگان شمالي ايران (كشورهاي CIS) به آب‌هاي آزاد باشد. آنچه اين بندر را بي‌رقيب مي‌كند، 3شاخصه امنيت، نزديكي و ارزاني ترانزيت از مسير اين بندر و كريدوري است كه در پس‌كرانه‌ آن قرار دارد. محاسبات نشان مي‌دهد كه هزينه حمل هر كانتينر كالا از بندر چابهار به مقصد افغانستان، هزار دلار نسبت به مسير پاكستان و 1.5ميليون تومان ارزان‌تر از مسير بندر شهيد رجايي تمام مي‌شود.

از سوي ديگر رونق ترانزيت از بندر چابهار به سمت كشورهاي افغانستان و CIS كسب‌وكار اين منطقه محروم را نيز رونق مي‌بخشد. برآوردهاي مقدماتي اثرگذاري شگفت‌انگيز ترانزيت از اين مسير را تأييد مي‌كند. به‌عنوان نمونه، هندوستان قرار است حدود يك‌ميليون و 100هزار تن گندم از مسير بندر و كريدور چابهار به افغانستان ترانزيت كند كه كل اين محموله در قالب 47هزار كانتينر ترانزيت خواهد شد. مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان مي‌گويد:

در نخستين گام، به‌واسطه اين ترانزيت بايد 47هزار تريلر، اين 47هزار كانتينر را حمل كنند و جداي از اشتغال‌زايي و ايجاد ارزش‌افزوده‌اي كه از اين محل محقق مي‌شود، برآوردهاي مقدماتي نشان مي‌دهد كه تردد اين وسايل در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي سيستان و بلوچستان، گردش مالي رستوران‌هاي اين استان را حدود 5ميليارد تومان افزايش مي‌دهد. اين در حالي است كه ظرفيت بندر چابهار قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهيد بهشتي 2.5ميليون تن بوده و فعلا با افتتاح فاز نخست به 8.5ميليون تن رسيده كه در همين فاز به 15ميليون تن مي‌رسد. ضمن اينكه در ادامه مقرر شده در فاز دوم توسعه به 27ميليون تن و تا فاز پنجم به 83 ميليون تن در سال افزايش يابد.

نمودار

کد خبر 391238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha