جمعه ۲۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: استیون اسپیلبرگ، کارگردان آمریکایی دولت چین را پیش از رقابت‌های المپیک 2008 در پکن به دلیل مناقشه در منطقه بحران‌زده دارفور در سودان زیر فشار می‌گذارد.

خبرگزاری سوئیس از واشنگتن گزارش داد، در نامه سرگشاده‌ای که اسپیلبرگ خطاب به هو جین تائو، رییس جمهور چین نوشت، آمده است: «من اکنون این نامه را با تجدید این امید برای جنابعالی می‌نویسم که چین تلاش‌هایش را مضاعف کند تا سودان را به قرارداد صلح منصفانه‌ای سوق داده و به کشتار جمعی در دارفور پایان دهد.»

مهم‌‌ترین سرمایه‌گذار نفتی
چین به عنوان سرمایه‌گذار مهم در صنعت نفت سودان متهم است که برای دولت خارطوم تسلیحاتی تامین می‌کند که در نهایت در عملیات در خارطوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این درگیری‌ها که از آغاز شورش‌ها علیه دولت ظرف چهار سال و نیم پیش رخ داده است، حدود 200 هزار تن کشته شده‌اند.

قرار است هنرمندان و طراحان از سراسر جهان در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک مشارکت کنند. اسپیلبرگ جزو مشاوران شرکت ژانگ ییموو، عامل اصلی چینی پخش رقابت‌هاست. تابستان گذشته نیز این کارگردان آمریکایی به دلیل سیاست‌های چین در قبال سودان تهدید کرد که از این پروژه کناره‌گیری خواهد کرد.

کد خبر 39099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز