دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پادشاه عربستان سعودی، اعضای شورای موسوم به "هیئت بیعت" را که به محض درگذشت وی، مسئولیت انتقال حکومت و تعیین جانشین را بر عهده دارند منصوب کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری ایلاف، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، مشعل بن عبدالعزیز برادر خود را به ریاست این هیئت برگزید.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای در این باره گزارش داد: ملک عبدالله، 35 تن از شاهزادگان و نوادگان خاندان آل‌سعود را به عضویت هیئت بیعت برگزید و "مشعل بن عبدالعزیز" را به ریاست آن منصوب کرد.

پادشاه عربستان سعودی، اوایل پاییز پارسال، لایحه اجرایی تشکیل این هیئت را به مجلس انتصابی این کشور ارائه داد که بر اساس آن، این هیئت، پس از یک سال از صدور آن شروع به فعالیت کرده است.

مدت عضویت اعضای این هیئت چهار سال است که قابل تمدید نیست مگر اینکه پادشاه با تجدید عضویت اعضا موافقت کند.

بر اساس این لایحه، اعضای هیأت بیعت، اسم یا اسامی کسانی را که خواهان نامزدی برای ولی‌عهدی هستند به این هیأت معرفی می‌کنند و آنها از این میان یکی را برمی‌گزینند یا همه آن اسامی را کنار زده و بر سر کسی غیر از اسامی پیشنهادی پادشاه برای ولی‌عهدی به توافق می‌رسند.

بنا بر لایحه اجرایی هیأت بیعت، با درگذشت پادشاه عربستان‌سعودی، این هیئت باید جلسه اضطراری تشکیل دهد و با ولی‌عهد بیعت کرده و وی را به پادشاهی کشور برگزیند و پادشاه جدید نیز باید ظرف 10 روز ولی‌عهد مورد نظر خود را به هیئت، معرفی کند و یا هیئت، با نظر خود، شخصی را برای ولی‌عهدی جدید برگزیند.

اکنون سلطان بن عبدالعزیز، برادر پادشاه عربستان سعودی، ولی‌عهدی وی را بر عهده دارد اما برخی اعضای خاندان سعودی نیز اشخاص دیگری را برای جانشینی پادشاه کنونی ترجیح می‌دهند که این مسئله، اختلافاتی را در داخل آل سعود، پدید آورده است.

کد خبر 38804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز