شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهدعربستان سعودی روز جمعه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

موضوع اصلی این گفت‌وگوها توافق بر سر نخستین خرید تسلیحاتی عربستان، متحد نزدیک آمریکا، از روسیه بود.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره این سفر نوشت: پوتین هنگام استقبال از ولیعهد عربستان در کرملین تأکید کرد که مذاکرات وی با شاهزاده سلطان، مسائل مختلف بین‌المللی به ویژه مسائل منطقه خاور میانه را در برخواهد داشت.

شاهزاده سلطان نیز روسیه را دوست عربستان سعودی توصیف کرد و گفت: روابط روسیه و عربستان بر اساس اعتماد متقابل است و چشم‌انداز توسعه روابط 2 کشور روشن است.

نکته قابل توجه در این سفر این است که پوتین و شاهزاده سلطان پس از گفت‌وگوهایشان در کرملین هیچ بیانیه‌ای صادر نکردند.

برنامه دیدار شاهزاده سلطان و پوتین در آخرین دقیقه اعلام شد و برخلاف دیگر سفرها و دیدارهای دیپلماتیک سران عربستان و حتی روسیه، تا روز جمعه خبری درباره آن در رسانه‌ها اعلام نشده بود.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه در گزارشی درباره این دیدار نوشت، دیدار پوتین و شاهزاده سلطان در سالن مخصوص پذیرایی از سران کشورها در کرملین صورت گرفت.

شاهزاده سلطان که سمت وزیر دفاع عربستان را نیز بر عهده دارد پیش از دیدار با پوتین با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد.

شاهزاده سلطان گفت از سیاست‌های روسیه در قبال خاورمیانه استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این سیاست‌ها ادامه یابد.

پوتین فوریه گذشته از عربستان سعودی دیدن کرد و پس از آن سفر، مقامات عربستان اعلام کردند که درحال گفت‌وگو با مقامات روسیه برای خرید تسلیحات از این کشور هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار ولیعهد عربستان با پوتین را نقطه اساسی دیدار وی از مسکو دانست و گفت: گفت‌وگوهای پوتین و شاهزاده سلطان بر بررسی راه‌های اجرایی کردن توافق‌های صورت گرفته در جریان دیدار پوتین از ریاض متمرکز بوده است.

وی در مقابل خبرنگاران روسی در پاسخ به این سؤال که آیا پوتین و شاهزاده سلطان درباره تدارکات کنفرانس صلح خاور میانه در آناپولیس آمریکا نیز گفت‌وگو کرده‌اند یا خیر؟ گفت: بله.  اما توضیح بیشتری نداد.

لاوروف گفت: هر دو طرف از این گفت‌وگوها خرسند هستند. وی افزود: روابط روسیه و عربستان سعودی وارد یک مرحله جدید شده است.

شاهزاده سلطان در مصاحبه با خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت عربستان و روسیه نقش مهمی در برقراری ثبات در عراق و منطقه دارند. ولیعهد عربستان گفت: ما شاهد خشونت، قتل و تخریب در عراق هستیم که مغایر اصول اخلاقی و انسانی است.

وی گفت: روسیه و عربستان باید در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند تا صلح و امنیت را به عراق بازگردانند.

وی گفت: این گفت‌وگوها در چارچوب نیازهای عربستان و اینکه روسیه تا چه حد می‌تواند نیازهای تسلیحاتی عربستان را تأمین کند صورت می‌گیرد.

وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما یک منبع دیپلماتیک در ریاض گفت، انتظار می‌رود عربستان حدود 150 تانک رزمی T90 از روسیه خریداری کند.

این منبع گفت آزمایش‌هایی درباره تانک‌های T90 در عربستان سعودی انجام شده است تا میزان سازگاری آنها با شرایط بیابانی عربستان ارزیابی شود.

روسیه همچنین امیدوار است که هلی‌کوپترهای ME17 به عربستان سعودی بفروشد.

عربستان در همه سال‌های گذشته همواره از آمریکا و کشورهای غربی سلاح و تجهیزات نظامی می‌خرید.

این کشور از بزرگترین خریداران سلاح آمریکا در خاورمیانه بوده است. با تیره شدن روابط آمریکا و عربستان در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از وقایع 11 سپتامبر، به‌نظر می‌رسد که عربستان این رابطه را به ویژه از جنبه نظامی در خطر می‌بیند.

کنگره آمریکا و محافل قدرت در واشنگتن در سال‌های اخیر به دولت برای محدود کردن رابطه با عربستان فشار زیادی وارد کرده‌اند. اکنون عربستان در شرایط جدید به‌دنبال تأمین کننده‌ای جدید برای تسلیحات خود است.

همکاری در چارچوب نظامی

مقامات روسیه از ارائه توضیحات بیشتر درباره گفت‌وگوهای پوتین و شاهزاده سلطان خودداری می‌کنند.

یک دیپلمات روسی در ریاض پیشتر گفته بود انتظار می‌رود گفت‌وگوهای مسکو میان پوتین و شاهزاده سلطان به چارچوبی برای همکاری‌های نظامی منتهی شود که راه را برای خرید تسلیحاتی عربستان از روسیه هموار خواهد کرد.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی اوایل امسال پس از دیدار پوتین از ریاض گفت: مقامات عربستان در حال گفت‌وگو با روسیه برای خرید احتمالی تسلیحات روسی هستند.

وی گفت، در زمینه خریدهای تسلیحاتی مذاکراتی میان 2کشور انجام گرفته است و مذاکرات هنوز ادامه دارد.

کد خبر 37426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز