بیدارشدن از خواب سخت است، آن هم در فصل زمستان و پاییز و بهار. نمی‌توانیم به خودمان دروغ بگوییم، بسیاری از ما در طول سال تحصیلی همه‌ی صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شویم.

درواقع براي بسياري از دانش‌آموزان اصلاً دير يا سخت بيدار‌شدن عادت شده است. يعني گاهي اصلاً خستگي يا کم‌خوابي وجود ندارد، اما باز هم صبح به سختي بيدار مي‌شويم.

برخي روان‌شناسان معتقدند که براي تنظيم خواب و در نتيجه براي اين که صبح‌ها راحت‌تر بيدار شويم، بهتر است که به نظم خواب عادت کنيم. اين يعني با يک شب زود خوابيدن ممکن است به سرحالي اول صبح نرسيم، بنابراين بهتر است خواب شبانه و روزانه‌مان را مديريت کنيم.

مثلاً ما به هشت ساعت خواب شبانه‌ نياز داريم، پس ساعت بيدارشدن صبح را پيدا کنيم و هشت ساعت قبل برگرديم و ساعت خوابمان را تنظيم کنيم و هر‌شب درست همان ساعت براي خواب برويم.

تکرار اين کار براي شش تا هشت هفته، ساعت بدن ما را تنظيم مي‌کند. البته لازم است در روزهاي تعطيلات آخر هفته هم مراقب باشيم كه چرخه‌ي خوابمان به هم نخورد.

از سوي ديگر لازم است صبح وقتي بيدار مي‌شويم به سرعت از رخت‌خواب بيرون بياييم. البته نرمش صبحگاهي هم مي‌تواند اين حالت را به سرعت از بين ببرد.

يک راه تلقيني هم اين است ‌که قبل از خواب به خودمان يادآوري کنيم که بايد صبح زود بيدار شويم. اين روش قديمي، اما مؤثر است. مثلاً مادربزرگ من نيازي به ساعت نداشت و موقع خواب به بالش سفارش مي‌کرد که بيدارش کند و هرساعتي که مي‌خواست بيدار مي‌شد. امتحان‌کردنش ضرري ندارد.

کد خبر 387457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =