چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

ترجمه-احمدرضا تقاء: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در جلسه 13 نوامبر شورای دولتی این کشور که در کرازنویارسک برگزار شد بر اهمیت راهبردی زیرساخت حمل‌ونقل در رشد اقتصادی روسیه تأکید کرد.

 وی در این نشست به کهنگی و فرسودگی تأسیسات حمل‌ونقل روسیه اشاره و اذعان کرد که از عمر مفید بیشتر هواپیماهای غیرنظامی، کشتی‌های کوچک و ترامواهای این کشور سال‌ها گذشته است.

 به گفته پوتین طی 15 سال گذشته تعداد فرودگاه‌های فعال روسیه به یک‌چهارم و میزان استهلاک تأسیسات فرودگاهی موجود به سطح بحرانی 80 درصد رسیده است.

مسئولان روسیه ضمن اذعان به وضعیت نامناسب شبکه حمل‌ونقل این کشور این مسئله را ازجمله عوامل کاهش درآمدهای روسیه از محل خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی دانسته و از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در گزارش کارگروه شورای دولتی روسیه ضمن اشاره به استفاده‌ نکردن این کشور از تمام ظرفیت حمل‌ونقل خود آمده است که در حال حاضر این کشور حدود 19 درصد از کل حجم انتقال بار و مسافر بین اروپا و آسیا را به خود اختصاص داده و این به این معناست که فقط از 5 الی 7 درصد از ظرفیت حمل‌ونقل خود بهره‌برداری می‌کند.

در این گزارش وضعیت نامناسب زیرساخت حمل‌ونقل روسیه مانع بزرگی در مسیر توسعه و پیشرفت این کشور دانسته شده است.مسئولان روسیه از ضرورت تدوین دیدگاهی بلندمدت برای بهبود وضعیت موجود سخن می‌گویند. ایگور لویتین، وزیر ترابری روسیه در جلسه شورای دولتی ضمن تأکید بر لزوم تدوین طرحی بلندمدت برای توسعه شبکه حمل‌ونقل این کشور تا سال 2030 گفت: کل حجم سرمایه‌گذاری روسیه در بخش توسعه حمل‌ونقل به 8/4 درصد تولید ناخالص داخلی بالغ می‌شود.

پوتین نیز در همین زمینه با اشاره به کندی روند حل مشکلات بخش حمل‌ونقل، بر ضرورت اتخاذ طرحی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل روسیه تأکید کرد و توسعه‌نیافتگی زیرساخت حمل‌ونقل را مانع پیشرفت اقتصادی این کشور دانست.

از جمله اولویت‌های دولت روسیه در این زمینه توسعه راه‌آهن به‌عنوان مهم‌ترین بخش شبکه حمل‌ونقل این کشور است. ویکتور زوبکف، نخست‌وزیر روسیه، در جلسه 15 نوامبر اعضای کابینه میزان سرمایه‌گذاری در شرکت راه‌آهن روسیه (RZD) در سال‌های 2010ـ2008 را بالغ بر 331/1 تریلیون روبل (3/54 میلیارد دلار) عنوان کرد و از تخصیص مبلغ 250 میلیارد روبل (2/10 میلیارد دلار) به ایمن‌سازی بخش حمل‌ونقل ریلی به منظور افزایش ضریب ایمنی حمل بار و مسافر خبر داد. دولت روسیه وضعیت ایمنی شبکه راه‌آهن کشور را نگران‌کننده می‌داند.

در ژوئن 2007 دادستانی کل روسیه از ثبت بیش از 9000 مورد تخلف از مقررات ایمنی در شبکه راه‌آهن کشور خبر داد. ضریب ایمنی شبکه راه‌آهن روسیه همچنان رو به کاهش است و طی ماه‌های اخیر چندین مورد حادثه در شبکه راه‌آهن این کشور اتفاق افتاده است.

بنابراین چنین به‌نظر می‌رسد که مسئولان روسیه در حال برنامه‌ریزی برای رفع مسائل و مشکلات بخش حمل‌ونقل این کشور از طریق تخصیص منابع گسترده مالی به این بخش هستند. با این حال اینکه آیا جبران صدمات ناشی از سال‌ها ضعف سرمایه‌گذاری در این بخش در آینده‌ای نزدیک میسر است یا خیر هنوز مشخص نیست.

درنتیجه طی سال‌های آینده مسئله رسیدگی به وضعیت استانداردهای ایمنی شبکه حمل‌ونقل روسیه همچنان حائز اهمیت فراوان خواهد بود.

 jamestown.org
دسامبر2007

کد خبر 38401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز