سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

محمدرضا حیدری: پدر بازی‌سازی‌ در استان قم، روحانی بازی‌ساز و ایده‌پرداز و سازنده بازی‌های فاخر رایانه‌ای «عملیات انهدام یک و دو» و «سفر جنجالی» تنها بخشی از عناوین و افتخارات مردی است که دغدغه تبلیغ دین به سبک و شیوه‌ای نوین را دارد

حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، روحانی بازی‌سازی

کسی که با تحصیل در حوزه علمیه و کسب دکتری فقه و اصول، برای اصلاح سبک زندگی نسل‌هایی که زندگی‌شان با بازی‌های رایانه‌ای گره خورده است، تلاش می‌کند.

حجت‌الاسلام حبيب داستاني بنيسي، روحاني بازي‌سازي است كه با ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي عمليات‌هاي مهم جنگ ايران و عراق، توانسته نظر بسياري از گيم‌باز‌ها را كه تا پيش از اين، ساخت بازي‌هاي ايراني براي آنها يك امر غيرممكن بود جلب كند؛ بازي‌هايي كه در آن فرد در قالب يكي از رزمنده‌هاي ۸ سال دفاع‌مقدس و با طرح و برنامه، همراه با ديگر رزمنده‌ها به مواضع دشمن حمله مي‌كند و 2 عمليات مهم آن سال‌ها در قالب بازي براي او به تصوير كشيده مي‌شود. حجت‌الاسلام داستاني بنيسي يكي از گيم‌بازهاي حرفه‌اي است كه وقتي احساس كرد جاي بازي‌ ايراني بين بازي‌هاي خارجي كه در آن جز ترويج خشونت و سرگرمي هدف ديگري دنبال نمي‌شود خالي است، آستين همت را بالا زد و توانست ضمن توليد بازي‌هاي ايراني، به‌عنوان كارآفرين بر‌تر انتخاب شود. او از دغدغه ذهني‌اي كه باعث شد در كنار تحصيل در مقطع عالي حوزه علميه به سمت توليد بازي‌هاي رايانه‌اي كشيده شود و نقش مهم پدري را هم در همه اين مدت به خوبي ايفا كند، مي‌گويد.

  • پدر، استاد زندگي بود

سال ۱۳۶۲ در خانواده‌اي به دنيا آمدم كه پدر، يكي از علماي دين بود و از حيث علم و معنويت ديني شخصيت كم‌نظيري در تاريخ محسوب مي‌شد. فرزند آخر خانواده بودم و با 2 برادر و يك خواهربزرگ‌تر همراه با پدر و مادرم در قم زندگي مي‌كرديم. پدرم از روحانيون سرشناس بود. از‌‌ همان دوران كودكي به‌خاطر دارم كه پدرم هميشه سعي مي‌كرد در تربيت ما بهترين نقش را داشته باشد. هميشه به‌روز بود و سعي مي‌كرد با وجود همه سختي‌ها و مشكلات مالي، خواسته‌هاي ما را برآورده كند. اينكه پدر يك شخصيت خاص در تاريخ دارد و اطرافيان هميشه از آن مي‌گويند به چند ويژگي ايشان بازمي‌گردد.

نخستين ويژگي مرحوم پدرم اسدالله داستاني بنيسي اين بود كه ايشان نخستين كسي بود كه در ايران كتاب‌هاي داستاني مذهبي مصور براي كودكان نوشت. ايشان با وجود درجات عالي سطح علمي و فقهي و داشتن شاگردان بسيار، اين نياز را احساس كرد كه بايد تاريخ اسلام را به شكل داستان قابل فهم براي كودكان بيان كرد. اين واقعيتي است كه در بسياري از جلسات و محافل ادبي و داستاني، بسياري از پيشكسوتان ادبيات كودكان بر آن تأكيد دارند. پدر نزديك به ۴۰۰ جلد كتاب نوشت كه ۹۴ جلد آن به چاپ رسيد و از اين تعداد ۳۰ جلد كتاب براي كودكان است. هيچ‌گاه فراموش نمي‌كنم كه رئيس بنياد شهيدوقت به ما مي‌گفت رزمنده‌ها با خواندن همين داستان‌هاي مذهبي نوشته استاد بنيسي عاشق جبهه و جنگ شدند. پدر در آن سطح علمي بالا مبادرت به نوشتن و چاپ كتاب‌هايي براي كودكان مي‌كرد.

ما در خيابان صفائيه قم زندگي مي‌كرديم و هيچ‌گاه روزهايي را كه بازي‌هاي كامپيوتري انجام مي‌داديم يا براي بازي سگا به خانه بستگان مي‌رفتيم فراموش نمي‌كنم. آن سال‌ها بازي سكو در كامپيو‌تر‌ها انجام مي‌شد و بعد از آمدن آتاري و ميكرو و سگا، بازي‌هاي هواپيما و قارچ‌خور، 2بازي مهم بودند. من در كودكي و نوجواني وقتي به خانه فاميل مي‌رفتيم ساعت‌ها مشغول بازي مي‌شدم.

اولين بار كه از نزديك كامپيوتر را لمس كردم به دوم راهنمايي بازمي‌گردد. آن سال‌ها كامپيو‌تر مثل امروز فراگير نبود و كمتر كسي بود كه كامپيوتر داشته باشد. آن سال‌ها مبلغ ۲ميليون و ۶۰۰هزار تومان پول خريد يك خانه در منطقه زندگي ما بود و يكي از همسايه‌هاي ما با اين قيمت خانه‌اش را فروخت. اين را از آن جهت بيان كردم كه بگويم پدر با پرداخت يك‌ميليون و ۸۰۰ هزار تومان، براي ما كامپيوتر خريد. پدر مي‌خواست به سبك جديد، نوشته‌هايش را حروفچيني و صفحه‌آرايي كند. در خانه ما جو مذهبي حاكم بود و پدر هميشه نكات لازم را به ما گوشزد مي‌كرد. از‌‌ همان كودكي مادرم را كنار دار قالي ديدم. مادر براي ياري پدر در زمينه تبليغ دين و كم‌كردن دغدغه هزينه‌هاي زندگي، قاليبافي مي‌كرد و تا پاسي از شب صداي ضربه‌هايي كه مادر به دار قالي ‌مي‌زد لالايي من و خواهر و برادرانم بود. براي اينكه مادر بتواند در نوشتن كتاب‌هاي پدر كمك كند به كلاس‌هاي آموزش كامپيو‌تر و حروفچيني رفت و در كنار تعليم، سعي مي‌كرد با تمرين بتواند به پدر كمك كند.

از اينكه كامپيوتر داشتيم خيلي خوشحال بودم و از‌‌ همان سال دوم راهنمايي علاقه زيادي به برنامه‌نويسي كامپيوتر پيدا كردم. هيچ‌گاه فراموش نمي‌كنم كه نخستين معلم من در زمينه كامپيوتر و برنامه‌نويسي مادرم بود. او همه‌‌چيزهايي كه آموخته بود را به ما منتقل مي‌كرد.‌‌ همان سال‌هايي كه در پايه دوم راهنمايي تحصيل مي‌كردم ۱۵جلد كتاب برنامه‌نويسي كامپيو‌تر خواندم. با وجود آنكه چيز زيادي از مفاهيم درون كتاب‌ها متوجه نمي‌شدم اما به‌دليل علاقه زيادي كه داشتم چندبار كتاب‌ها را مي‌خواندم تا مفاهيم آنها را متوجه شوم. پدرم هميشه تأكيد مي‌كرد نبايد در آموختن ترسي داشته باشم و بايد بدون ترس براي طلايه‌داري تلاش كنم. در‌‌ همان سال‌ها با وجود سن كمي كه داشتم 2برنامه كامپيوتري نوشتم. آن سال‌ها نرم‌افزار DOS در كامپيوترها اجرا مي‌شد و خبري از ويندوز نبود. 2برنامه نرم‌افزاري تحت DOS براي حقوق و دستمزد‌ها نوشتم كه تا مدت‌ها در حسابداري شركت‌ها از آن برنامه‌ها استفاده مي‌شد. اين نخستين گامي بود كه در برنامه‌نويسي كامپيوتري برداشتم و احساس كردم دريچه تازه‌اي به زندگي‌ام باز شده است.

براي ادامه راه از پدر خواستم براي ثبت‌نام در كلاس‌هاي كامپيو‌تر به من پول بدهد. ۵ دوره مختلف كلاس‌هاي كامپيوتر و در مجموع ۱۰۰ جلسه كلاس شركت كردم و سعي ‌كردم تا جديد‌ترين اطلاعات كامپيوتري و برنامه‌نويسي را ياد بگيرم. وضعيت اقتصادي‌مان خوب نبود اما پدر اين پول را مثل وام به من داد تا وقتي موفق به كسب درآمدي شدم آن را بازگردانم و به اين ترتيب پدر به ما كارآفريني را ياد داد. يك‌بار از او خواستم تا براي شركت در كلاس‌هاي سه‌بعدي‌سازي‌ به من پول بدهد. از من پرسيد سه‌بعدي چيست؟ در حرم حضرت معصومه(س) بوديم. به او گفتم كساني كه براي زيارت وارد اين شبستان مي‌شوند مي‌توانند با تكنيك سه‌بعدي‌سازي‌ به‌صورت مجازي از راه دور اين زيارت را انجام بدهند. وقتي استدلال مرا شنيد پول كلاس را تهيه كرد و به من داد و خواست با جديت اين كلاس‌ها را پيگيري كنم.

  • روزي كه طلبه شدم

پدرم از كودكي ما را به‌گونه‌اي تربيت كرده بود كه مسئوليت‌پذير بوديم؛ يعني هر كدام از ما مسئوليت يكي از كارهاي خانه را برعهده داشتيم و بايد آن را انجام مي‌داديم. ۲۱ سال هر روز صبح نان خانه را من تهيه مي‌كردم. بعد از پايان تحصيلات متوسطه، در كنكور با رتبه خوب و در رشته رياضيات‌محض قبول شدم. براي تحصيل در اين رشته بايد به شهرستان مي‌رفتم. هيچ‌گاه فراموش نمي‌كنم كه چمدان سفرم را بسته بودم و قرار بود چند روز بعد براي ثبت‌نام به دانشگاه بروم. 3 روز قبل از سفرم يك‌روز صبح وقتي نان خريدم و به خانه آمدم مثل هميشه مادر سفره صبحانه را پهن كرد و همگي كنار سفره نشستيم. پدر مثل هميشه لقمه‌اي براي من گرفت و به دستم داد.‌‌ همان لحظه به چشمانم خيره شد و گفت: حبيب به حوزه علميه نمي‌آيي؟ از شنيدن اين جمله شوكه شدم. نمي‌دانستم چه جوابي بدهم. از ايشان خواستم تا اجازه بدهند فردا صبح پاسخ سؤال را بدهم. آن شب تا صبح بيدار بودم و به اين موضوع فكر مي‌كردم كه بين حوزه و دانشگاه كدام را انتخاب كنم. صبح روز بعد كنار سفره صبحانه درحالي‌كه همه به دهان من چشم دوخته بودند گفتم: پدر من به حوزه علميه مي‌آيم.

برق خوشحالي چشمان پدرم را فراموش نمي‌كنم. با خوشحالي پرسيد: از تصميمي كه گرفته‌اي مطمئن هستي؟ وقتي پاسخ مثبتم را شنيد صبح روز بعد مرا همراه خودش به حوزه علميه برد. از من امتحان جداگانه گرفته شد و با قبولي در امتحانات و مصاحبه، در ۱۶ سالگي وارد حوزه علميه قم شدم. همزمان با تحصيل در حوزه علميه، در زبان انگليسي و همچنين علوم مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات مشغول به تحصيل شدم و موفق شدم با نمرات عالي فارغ‌التحصيل شوم. علوم مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات شامل ۱۷ علوم رشته كامپيوتر است كه بعد از فارغ‌التحصيلي مشغول تدريس در اين رشته‌ها شدم. اين دوره‌ها را در آموزشگاه‌هاي مختلف گذراندم و مدرك معتبر گرفتم. با تدريس كامپيو‌تر مدتي بعد به‌عنوان استاد ارشد در قم انتخاب شدم و در دانشگاه و صدا و سيما تدريس مي‌كردم. وقتي در پايه 3 حوزه علميه تحصيل مي‌كردم پدرم را از دست دادم. از دست دادن پدري عالم و استادي بزرگ، فقدان سنگيني بود. درس حوزه علميه را تا مقطع دكتري فقه و اصول ادامه دادم.

  • عمليات انهدام يك و دو (فاو و خرمشهر)

يكي از اهداف منبر روحانيون تبليغ است و به نوعي منبر، يك نوع رسانه است. روحانيون و علما با آن وظيفه تبليغ خود را انجام مي‌دهند. در عصري كه اينترنت روزبه‌روز بين خانواده‌ها و به‌خصوص نسل جوان در حال رشد است و بازي‌هاي ديجيتال و رايانه‌اي در ميان نوجوانان و جوانان جا بازكرده احساس كردم اينگونه بازي‌ها نيز يك رسانه هستند كه با استقبال زيادي نيز مواجه شده‌اند و جاي ما در اين عرصه خالي است. رسانه عنصري ذاتي دارد كه از آن جدا نمي‌شود و آن پيام‌رساني است. براساس ديدگاه مكتب تشيع، صاحبان پيام‌ها در وهله اول علما و حوزه‌هاي علميه هستند. من هم طلبه‌اي هستم كه در حوزه علميه به‌دنبال تبليغ دين هستم و روش‌هاي اين تبليغ نيز محدود نيست. بازي نيز يكي از روش‌هاي رساندن پيام دين به مردم به‌خصوص نسل‌هاي آينده‌ساز است. با تحقيقات و بررسي‌هايي كه در اين زمينه انجام دادم متوجه شدم تعداد گيمرها (بازي‌كنندگان كامپيوتري) هر روز در حال افزايش است و احساس كردم به‌عنوان يك طلبه بايد در اين حوزه ورود كنم و از آن، در جهت تبليغ دين استفاده كنم. در پايه ششم حوزه علميه تحصيل مي‌كردم كه دغدغه توليد بازي‌هاي ارزشي در ذهن من شكل گرفت. بررسي‌هاي ميداني زيادي در ميان بازها انجام دادم و متوجه شدم كه واقعا جاي يك بازي ارزشي فاخر در ميان بازي‌ها خالي است. بازي‌هاي خارجي هيچ سنخيتي با فرهنگ ما نداشته و ندارند و در آنها صحنه‌هاي توأم با خشونت و ضددين وجود دارد و تنها با هدف پول توليد مي‌شوند.

سال اول تحصيل در حوزه علميه، حجت‌الاسلام تجرد يكي از استادان ما بود كه بسيار مهربان و خوش‌اخلاق بود. ايشان از مسئولان گروه تفحص سيره شهدا بود و به خوبي با زندگينامه شهدا آشنايي داشت. گاهي اوقات در كلاس درس از اين شهدا و زندگي‌شان و نحوه شهادت آنها براي ما مي‌گفت و به اين ترتيب ايشان با اين حرف‌ها فضاي جبهه را براي ما به‌خوبي تداعي مي‌كرد. جرقه ساخت بازي رايانه‌اي كه در آن فضاي جبهه و جنگ و عمليات‌هاي رزمندگان به تصوير كشيده شود توسط استاد تجرد در دل من زده شد و احساس كردم اين بازي مي‌تواند جايگاه خوبي بين مردم باز كند. در بازار جهاني بازي‌هاي رايانه‌اي بعد از گذشت بيش از ۷۰سال از جنگ جهاني هنوز بازي‌هايي مانند «فتح برلين» توليد و عرضه مي‌شود و اين نشان‌دهنده اهميت زنده‌ نگاه داشتن يك رويداد تاريخي در عرصه بازي‌سازي است. آنها هنوز روي تحولات مرتبط با جنگ جهاني كار مي‌كنند و اينگونه نيست كه به يك‌بار روايت آن بسنده كرده باشند.

  • انهدام آغاز شد

موضوع جنگ تحميلي و ۸ سال نبرد با دشمن يكي از بهترين رويدادهايي است كه مي‌توان آن را به شكل بازي روايت كرد. همين دليل و انگيزه باعث شد كه سال ۸۷ با وجود آنكه اينترنت به شكل امروزي وجود نداشت و بسيار محدود بود، ساخت بازي «عمليات انهدام يك» (نبرد فاو) را آغاز كنم. براي اين كار نياز به اتاق فكر داشتم تا بيشتر با اين عمليات و فضاي جبهه و جنگ آشنا شوم. با چند نفر از دوستان كه در سپاه پاسداران بودند و در جبهه حضور داشتند اتاق فكر تشكيل داديم و افراد متخصص ايده‌پردازي كردند.

پس از نوشتن بازي‌نامه، عكسبرداري از اشيا و لوازم اين بازي بايد انجام مي‌گرفت و پس از آن، بايد همه اينها را در اختيار كساني كه در زمينه ساخت سه‌بعدي فعاليت مي‌كنند قرار مي‌داديم تا آنها اين اشيا را بسازند. عمليات انهدام يك، زماني منتشر شد كه تقريبا هيچ بازي درست و حسابي‌ ايراني در بازار وجود نداشت و برخي مسئولان‌‌ همان زمان مي‌گفتند كه اين بازي حتي ۱۰۰نسخه هم فروش نخواهد كرد اما ديديم كه هم آن زمان و هم امروز هنوز «عمليات انهدام يك» جزو بازي‌هاي رايانه‌اي پرفروش در ايران است. اين بازي با استقبال مواجه شد و توانست عنوان بهترين بازي رايانه‌اي جهان اسلام در موضوع مقاومت اسلامي و تنديس «بازي بر‌تر» بين بازي‌هاي كشور را كسب كند. پس از اين موفقيت، بسياري از كساني كه موافق ساخت اين بازي نبودند به جمع موافقان پيوستند. عمليات انهدام يكي از نخستين بازي‌هاي ايراني بود. زماني كه مشغول بازي مي‌شويد حس نوستالژيك به انسان دست مي‌دهد؛ به‌خصوص كساني كه فضاي جبهه و جنگ را تجربه كرده باشند با اين بازي بارديگر در آن فضا قرار مي‌گيرند. بسياري از نوجوان‌ها كه بازي‌هاي مختلفي را انجام مي‌دادند با انجام بازي عمليات انهدام يك حس خوبي پيدا مي‌كردند و در طول نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي بحث داغي در ارتباط با اين بازي با ما انجام مي‌دادند. پس از ساخت اين بازي بود كه برخي از شبكه‌هاي سلطنت‌طلب به ما حمله كردند.

  • روايت تاريخي در بازي

در تاريخ معاصر ما حوادث و حماسه‌هاي متعددي در داخل و خارج از كشور روي داده است كه قابليت پرداخت دارند. در ميان اين حوادث، دفاع‌مقدس جايگاهي ويژه دارد و در ميان عمليات‌هاي دفاع‌مقدس هم عمليات بيت‌المقدس كه به آزادسازي خرمشهر منتهي شد يكي از بزرگ‌ترين عمليات‌ها بود. همه اينها نشان مي‌دهد حماسه خرمشهر ظرفيت بالايي براي بازي‌سازي دارد. پس از ساخت عمليات انهدام يك، متأسفانه هيچ بازخوردي را از سوي مسئولان شاهد نبوديم ولي نااميد نشديم و با ارتقاي بازي و گرافيك آن، بازي «عمليات انهدام۲» (نبرد خرمشهر) را كه بازي بسيار فاخري است ساختيم. در بحث شخصيت‌سازي‌ بايد كار با دقت انجام مي‌گرفت تا غيرطبيعي جلوه نكند. پس از شخصيت‌سازي‌ با سيستم موشن‌كپشن همه حركت‌هاي يك رزمنده در اين بازي بازسازي شد. روش كار به اين شكل است كه يك شخصيت انساني همه حركات را بازي مي‌كند و در سيستم موشن‌كپشن همه اين حركات روي شخصيت‌هاي سه‌بعدي پياده مي‌شود. براي انجام اين حركات از افراد نظامي استفاده كرديم تا بهتر بتوانند آن را اجرا كنند. پس از تأييد حركات، همه آنها براساس هوش مصنوعي در بازي گنجانده شدند. با‌‌ همان سابقه ذهني قسمت اول، زماني كه «عمليات انهدام ۲» منتشر شد مورد توجه قرار گرفت؛ به‌خصوص كه اين‌بار، بازي داراي بازي‌نامه تخصصي و ويژگي‌هاي فني بالا‌تر بود. اين بازي آنقدر با استقبال مواجه شد كه هنوز هم جزو 4-3 بازي پرفروش است. اين فروش را هم بدون هرگونه تبليغ به‌دست آورده و به كسي هم آن را هديه نداده‌ايم و همه آمار فروش‌اش واقعي است. اين بازي نيز توانست جوايز مختلف استاني، ملي و بين‌المللي را كسب كند و ما نخستين شركت دانش بنيان بوديم كه در صنعت گيم فعاليت مي‌كرديم و اين فعاليت ادامه دارد. در طول اين سال‌ها هيچ‌گاه نااميد نشده‌ام و علاوه بر ساخت بازي و تدريس در حوزه و دانشگاه، ۳۰ جلد كتاب در زمينه گرافيك، برنامه‌نويسي و علوم كامپيوتري تاليف كرده‌ام. براي بسياري از كتاب‌هاي طلبگي در حوزه علميه نيز شرح نوشته‌ام.

  • بازي كار من است

اينكه يك روحاني در مراكز گيم‌نت حاضر شود و بازي نوجوانان را از نزديك تماشا كند شايد اتفاق عجيبي به‌نظر بيايد اما حجت‌الاسلام بنيسي كه يكي از گيم باز‌هاي حرفه‌اي است براي به‌روز بودن و آشنايي با نيازهاي نسل‌هايي كه ساعت‌هايي از عمرشان را مشغول گيم بازي هستند به اين مراكز رفته و از نزديك با اين بازي‌ها آشنا مي‌شود. او مي‌گويد: بازي جزو لاينفك كار من است. بايد از سليقه و علايق و نيازهاي كساني كه بازي‌هاي كامپيوتري انجام مي‌دهند مطلع باشم. عيد فطر سال گذشته بازي سفر جنجالي را در نسخه ويندوزي و پس از آن در نسخه اندرويد ساختيم و روانه بازار كرديم. اين بازي رايانه‌اي دوبعدي، نخستين بازي در ژانر تخصصي سبك زندگي اسلامي- ايراني است كه از سبك‌هاي مختلف بازي‌هاي دوبعدي تشكيل شده است و داراي جذابيت‌هاي داستاني، تصويري و صوتي فراواني است. در اين بازي بخش‌هاي مختلفي ازجمله روستا، شهر، مكان‌هاي مذهبي و تاريخي و حتي گرمابه‌هاي قديمي وجود دارد و با گرافيك فوق‌العاده براي همه رده‌هاي سني جذاب است. تلاش شده است تا در اين بازي سبك زندگي اسلامي-ايراني آموزش داده شود. در حال حاضر نيز مشغول ساخت و توليد بازي فاخر و عظيم عمليات انهدام ۳ (نفسگير‌ترين نبرد) هستيم كه در ارتباط با عمليات آزادسازي پاوه است. تلاش مي‌كنيم اين بازي را در سال جديد روانه بازار كنيم. توليد هر بازي 3سال زمان مي‌برد و هزينه اين توليد نيز بين ۷۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان است و در اين وادي نبايد به سود و درآمد كلان فكر كنيم زيرا حداقل ۵ سال زمان نياز است تا اصل پولي كه هزينه كرده‌ايم بازگردد. 2 فرزند دارم و دختر بزرگم زهرا كه ۷ سال دارد با نظارت من و مادرش گيم بازي مي‌كند؛ البته بازي‌هاي ايراني كه مي‌تواند مفاهيم ارزشي و زندگي به او بياموزد.

  • ابزار نوين تبليغ دين

بازي‌سازي ايراني- اسلامي چگونه مي‌تواند روي نسل آينده تأثير بگذارد؟

چند سالي است كه در كنار حجت‌الاسلام بنيسي براي ساخت بازي‌هاي ايراني و جذب نوجوانان و جوانان به سوي اين بازي‌ها تلاش مي‌كند. حجت‌الاسلام روح‌الله ذوالفقاري، طلبه حوزه علميه از خستگي‌ناپذيري حاج آقا بنيسي و دغدغه بزرگ او براي تبليغ دين از راه توليد بازي‌هاي فاخر رايانه‌اي چنين مي‌گويد: آشنايي من با حاج‌آقا بنيسي به مدرسه حقاني بازمي‌گردد. ايشان استاد درس فقه و پژوهش بودند و داده‌هاي فقهي را با كمك نرم افزارهاي رايانه‌اي نظام‌مندسازي مي‌كردند كه اين امر به پژوهش ما كمك مي‌كرد. از‌‌ همان روز‌ها با ايشان ارتباط داشتم و با توجه به تخصص فوق العاده‌اي كه در زمينه كامپيو‌تر داشتند هميشه بيشترين سؤالات طلبه‌ها از ايشان در ارتباط با مباحث كامپيوتري بود. ايشان از‌‌ همان روز‌ها دغدغه بزرگ تبليغ نوين دين را داشتند و معتقد بودند بايد در اين زمينه نيز به روز باشيم و مي‌گفتند بايد با ساخت و توليد بازي‌هاي رايانه‌اي، نسل نوجوان و جواني را كه هر روز تعداد بيشتري از آنها وارد دنياي بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌شوند به سوي دين جذب كرد. با دعوت ايشان چندسالي است كه در بخش طرح و برنامه و روابط عمومي با شركت رسانه گستر بنيسي همكاري مي‌كنم. تبليغ نوين دين هميشه يكي از دغدغه‌هاي بزرگ حاج آقا بنيسي است و معتقدند همانطور كه منبر يكي از رسانه‌هاي مهم براي تبليغ است مي‌توانيم با استفاده از نرم‌افزارها و بازي‌هاي رايانه‌اي تبليغ دين را گسترش بدهيم. در اين بازي‌ها با ارائه تصاوير و پيام‌هاي مختلف مي‌توانيم نسل نوجوان و جوان را به شكل غيرمستقيم با مفاهيم ارزشي آشنا كنيم. در اين راه ما با جامعه هدف بسيار بزرگي روبه‌رو هستيم. امروز آمار‌ها نشان مي‌دهد كه تعداد گيمر‌ها (بازي باز) در ايران هر روز درحال افزايش است و تعداد آنها به چند ده ميليون نفر رسيده است كه حداقل روزانه 2 ساعت بازي مي‌كنند. اگر اين بازي‌ها همراه با آموزه‌هاي ديني و مفاهيم ارزشي باشد مي‌تواند ضمن جلوگيري از جذب نوجوانان به سوي بازي‌هايي كه هيچ خط قرمزي در آنها وجود ندارد آنها را با سبك زندگي ايراني - اسلامي آشناتر كند.

يكي از امتيازات و ويژگي‌هاي حاج آقا بنيسي همين است كه ايشان به‌عنوان تنها روحاني بازي‌ساز در زماني كه هنوز بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي وجود نداشت وارد اين عرصه شدند و بازي عمليات انهدام يك (عمليات فاو) را توليد كردند. زماني كه بازي‌هاي عمليات انهدام 1 و 2 را ساختند بسياري از مردم از آن استقبال كردند؛ بازي‌هايي كه اعضاي خانواده در كنار هم مي‌توانند آن را بازي كنند. نظم در كار حاج آقا بنيسي حرف اول را مي‌زند و ايشان بعد از نماز صبح فعاليت خود را همراه با تيم اتاق فكر و برنامه‌ساز و برنامه‌نويس آغاز مي‌كنند و ظهر‌ها در خدمت خانواده هستند و پس از آن كار خود را تا ساعت‌هاي پاياني شب ادامه مي‌دهند. ايشان به نزديك بودن فضاي اين بازي‌ها به واقعيت اصرار و اعتقاد دارند. براي توليد بازي عمليات انهدام ۲ (آزاد‌سازي‌ خرمشهر) با مشاوره‌هايي كه از فرماندهان سپاه گرفته بودند براي بازديد از منطقه اروند و قرار گرفتن در آن فضا به خرمشهر سفر كردند و به يكي از مسئولان نظامي تأكيد داشتند كه مي‌خواهند كشتي به گل نشسته در اروند را از نزديك ببينند. اين مسئول نظامي با بيان اينكه سال‌هاست در اينجا خدمت مي‌كند و تاكنون كشتي به گل نشسته را نديده مي‌گفت چنين چيزي در اروند وجود ندارد اما حاج‌آقا اصرار داشتند كه كشتي به گل‌نشسته وجود دارد و براي اينكه تصوير اين كشتي را در فضاي بازي قرار‌بدهند بايد آن را از نزديك ببينند. اصرارهاي حاج آقا باعث شد تا با دقت بررسي‌هاي مجدد انجام شود و سرانجام كشتي به‌گل‌نشسته در اروند را از نزديك ديدند.

کد خبر 379299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha