سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

مدیرعامل تأمین سرمایه پارسیان از عرضه خودروی دنا در بورس کالا از دوم مهر‌ماه سال‌جاری خبر داد و تأکید کرد در آینده فرش هم در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به گزارش همشهري، دوشنبه هشتم خردادماه براي نخستين‌بار ۵۰ دستگاه خودروي سراتو محصول شركت سايپا با قيمت پايه ۸۷۲ميليون و ۶۰۴هزار و ۴۴۶ ريال در بورس كالاي ايران عرضه شد كه كل اين محصول توسط متقاضيان خريداري شد.عرضه خودرو از طريق مكانيسم‌هاي بورس به روش‌هاي مختلفي انجام مي‌شود اما به‌طور كلي دو نوع فروش خودرو در بورس وجود دارد؛

روش اول فيزيكي و روش دوم كاغذي است. در روش اول خودرو با همان سبك و سياقي كه در بازار‌هاي سنتي دادوستد مي‌شود مورد معامله قرار مي‌گيرد و در روش دوم كه شبيه خريد و فروش حواله خودرو است اوراق بهادار مبتني بر تحويل يك خودرو مورد خريدو فروش قرار مي‌گيرد. آنچه اكنون معاملاتش در بورس كالا آغاز شده، عرضه فيزيكي خودرو است به‌طوري كه مشتري بعد از پرداخت مبلغ خودرو مي‌تواند آن را تحويل بگيرد.

اگر اين عرضه‌ها به‌صورت پايدارتداوم پيدا كند، معاملات اوراق سلف موازي(معاملات كاغذي) خودرو هم آغاز خواهد شد. درصورت انتشار اين اوراق سرمايه‌گذاران قادر خواهند بود با خريد اين اوراق، خودروي مورد نظرشان را در موعد مقرر تحويل بگيرند، يا اينكه اين اوراق را قبل از موعد به شخص ديگري بفروشند، در نهايت خودرو به دارنده نهايي اوراق تعلق خواهد گرفت. با انتشار اين اوراق بازار ثانويه آن در بورس كالا شكل خواهد گرفت و مردم از طريق اين اوراق مي‌توانند نسبت‌ به خريد يا واگذاري آن به ‌ديگران اقدام كنند.

در روش كنوني براي فروش خودرو 2مشكل وجود دارد؛ نخستين مشكل اين است كه اگر خريدار قبل از تحويل خودرو منصرف شود بسيار دير به پولش خواهد رسيد و در عين حال شركت خودروساز با مشكل نقدينگي مواجه مي‌شود. مشكل دوم اين است‌ كه فقط كساني مي‌توانند خودرو بخرند كه حتما معادل رقمي كه خودروساز اعلام مي‌كند پول داشته باشند و خريدار قادر نيست با پول كمي وارد بازار شود، درصورتي كه اين مشكلات با فروش اوراق سلف خودرو قابل حل است.

همچنين از طريق معامله كاغذي(اوراق سلف)متقاضيان مي‌توانند خودرويي كه هنوز تحويل نگرفته‌اند را در سيستم عرضه و تقاضاي مطمئن بفروشند و خريداران هم مطمئن شوند كه خودرو را مي‌توانند در زمان و مكان مشخص تحويل بگيرند.

  • زمان عرضه دنا

در همين رابطه ديروز علي تيموري، مديرعامل تأمين سرمايه لوتوس پارسيان درباره توافق‌هاي انجام شده براي عرضه خودرو در بورس كالا گفت: از اسفند پارسال نخستين خودرو يعني سراتو شركت سايپا در بورس كالا پذيرفته شد و تاكنون 3فقره عرضه در بورس كالا انجام شده. همچنين ارديبهشت امسال خودروي دنا هم متعلق به ايران خودرو در بورس كالا پذيرفته شد.

او با اشاره به برگزاري سلسله نشست‌هايي كه با بورس كالا برگزار شده است، گفت: در اين نشست‌ها به توافق رسيديم تا عرضه دنا از دوم مهرماه در بورس كالا آغاز شود. به‌گفته او طبق توافق انجام شده در 4‌ماه اول سال 4200دستگاه خودروي دنا در بورس كالا عرضه مي‌شود.

تيموري تأكيد كرد: هر دو خودرو ساز براي عرضه خودرو‌هاي جديد در بورس كالا اعلام آمادگي كرده‌اند.مديرعامل تأمين سرمايه پارسيان توضيح داد: فضاي بورس كالا براي عرضه محصولات جديد در آينده باز خواهد شد و معتقديم اين بازار پتانسيل بالايي براي اين حوزه دارد و زمينه خوبي براي تأمين مالي صنايع از طريق ابزار‌هاي بورس كالا در حال فراهم شدن است. به‌گفته تيموري طبق بررسي‌هاي انجام شده در آينده نزديك عرضه اوراق سلف ايران خودرو و سايپا هم در بورس كالا انجام خواهد شد.

او درخصوص سهم صنايع مختلف به‌ويژه صنعت خودرو از تأمين مالي در بازار سرمايه كشور تأكيد كرد: خودرو يكي از صنايع بزرگ و مادر در كشور است كه از گردش مالي بالايي برخوردار بوده و درصد بالايي از اشتغال كشور را به‌خود وابسته كرده است. بر اين اساس بايد تلاش كنيم تا تأمين مالي در اين صنعت از تنوع و سادگي برخوردار شود.

تيموري با بيان اينكه در سال گذشته برخي از تأمين مالي‌هاي صورت گرفته در صنعت خودروي ايران با سود 45درصد انجام شده است، گفت: هزينه بالاي تأمين مالي موجب افزايش هزينه توليد، كاهش سودآوري و در نتيجه فشار بر مصرف‌كننده مي‌شود. به همين دليل هرچه هزينه تأمين مالي صنايع به‌ويژه صنعت خودرو كمتر شود رقابت‌پذيري بيشتر و نيز هزينه توليد كمتر مي‌شود و بر اين اساس بايد به سمت استفاده از ابزارهاي كالايي پيش برويم.

او با اشاره به اينكه براي توسعه نهادهاي مالي بايد از شكل سنتي خارج شويم، گفت: هم‌اكنون در دوران‌گذار هستيم و بايد تأمين مالي در كشور از بازار پول به سمت بازار سرمايه محور بودن حركت كند كه در اين راستا وضعيت سيستم بانكي مي‌تواند بر كندي يا سرعت اين روند تأثيرگذار باشد. او با بيان اينكه تأمين سرمايه در دنيا به‌طور معمول به سمت ابزارهاي مالي كه پايه كالايي دارند به پيش مي‌رود، اظهار داشت: علت اين موضوع اين است كه اين نوع ابزارها ريسك كنترل شده‌اي دارند كه بر اين اساس نيز براي توسعه بازار سرمايه بايد به سمت اين گروه ابزارها برويم.

  • عرضه فرش ماشيني

او ادامه داد: از سوي ديگر بنا داريم فرش ماشيني و فرش دستبافت را نيز به بورس كالا بياوريم كه از اين جهت هم مي‌توان از بستر بازار سرمايه براي تأمين مالي صنايع كوچك و بزرگ استفاده كرد.

کد خبر 378733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha