گروه اقتصادی: بانک مرکزی ایران دو روز پس از ابلاغ رسمی مصوبه هیئت دولت مبنی بر بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها توسط استانداران و معرفی آنها برای دریافت وام و تسهیلات از شبکه بانکی اعلام کرد: معرفی افراد به بانک‌ها صرفا جنبه پیشنهاد داشته و الزامی برای بانک‌ها فراهم نمی‌کند.

روز یکشنبه غلامحسین الهام خبر داده بود: به منظور استفاده صحیح از منابع، استانداران ملزم شدند تا طرح‌های ارائه شده را با دقت کامل ببینند و از ارائه طرح هایی که فاقد توجیه فنی اقتصادی هستند خودداری کنند و نیز نسبت به جمع آوری و رفع مشکلات ناشی از اقساط معوق بانک‌ها نیز همکاری لازم را به عمل آورند.

بانک مرکزی در واکنش به اظهارات الهام تصریح کرد: 150 هزار میلیارد ریال تسهیلات استان‌ها در سال 1386 بین بانک‌ها توزیع و در اختیار استان‌های مختلف قرار گرفته است.

بانک مرکزی افزود: برهمین اساس، تمامی مبلغ مورد نظر توزیع شده و دیگر سهمیه مستقلی تحت عنوان سهمیه متمرکز وجود نخواهد داشت.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: پرداخت اعتبار طرح‌های پیشنهادی منوط به احراز توجیه اقتصادی و مالی طرح‌های معرفی شده توسط بانک‌های عامل است و معرفی طرح‌های پیشنهادی همچنین معرفی افراد به بانک‌ها صرفا جنبه پیشنهاد داشته والزامی برای بانک‌ها به منظور پرداخت تسهیلات فراهم نمی‌کند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌های عامل موظف هستند طرح‌ها ومشتریان را ارزیابی کرده و از موجه بودن طرح و علمی و واقعی بودن آن اطمینان حاصل کنند و پس از تصویب طرح و امضای قرار داد، نظارت دقیق و کامل بر اجرای طرح‌های موضوع قرارداد اعمال کنند و از مصرف منابع در غیرموضوع طرح مصوب، جلوگیری و ممانعت به عمل آورند.

همچنین مسئولیت کامل حسن اجرای طرح‌ها و مصرف اعتبارات اعطایی و بازدریافت تسهیلات منحصراً بر عهده هیأت‌مدیره و مدیران عامل هر بانک است.

بانک مرکزی نقدیندگی اضافی به بانک‌ها نخواهد داد

خبر دیگر اینکه طهماسب مظاهری که اخیرا از 3 قفله کردن خزانه بانک مرکزی به روی بانک‌های عامل خبر داده بود در واکنش به برخی فشارها برای برداشت اضافه از خزانه این بانک اعلام کرد: این بانک نقدیندگی اضافی به بانک‌ها نخواهد داد و مهار رشد نقدینگی در بانک مرکزی، یک اصل است.

وی درحاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بانک‌ها پول زیادی را درخواست کردند تا به اقتصاد تزریق کنند در حالی‌که این کار درست نیست و هیچ وقت هم درست نبوده است چون سبب افزایش نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه نقدینگی بانک‌ها کم نشده است، گفت: بانک‌ها باید با استفاده از نقدینگی که در اختیارشان است، تبلیغات سپرده‌گذاری‌ها و بهبود شرایط اختصاص اعتبارات و سرعت گردش پول را افزایش دهند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: میزان رشد نقدینگی نباید از رشد تولید جلو بزند زیرا تورم را به‌دنبال دارد.

او درباره راه اندازی بانک قرض الحسنه هم اظهار داشت: بررسی و تدوین ضوابط و مقررات تشکیل این بانک آغاز شده است و هر زمان که نهایی شود، این بانک کار خود را آغاز خواهد کرد.

کد خبر 37834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز