بانک مرکزی راهنمای رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی اشخاص را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی بر اساس بخشنامه‌های این بانک، رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی اشخاص و شامل مرور زمان شدن، به صورت‌های تأمین موجودی، ارائه لاشه چک به شعبه،ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع چک به شعبه و  واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن به مدت 2 سال امکان‌پذیر است.

بر این اساس چنانچه دسترسی به ذی نفع چک امکان پذیر نبوده و صادر‌کننده چک قادر به ارائه لاشه چک یا رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع به بانک نباشد، مشتری می‌تواند معادل وجه چک یا چک‌های برگشتی را به حساب جاری خود واریز و از شعبه کتبا درخواست کند که مبلغ یا مبالغ واریزی به حساب برای پرداخت چک یا چک‌های برگشتی نزد شعبه مسدود شود و تا تعیین تکلیف قطعی چک یا حداکثر به مدت 24 ماه قابل برداشت نباشد.

این امر درصورتی که حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضائی مسدود نشده باشد قابل انجام است.همچنین این امکان برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شد تا بدون ارائه مدارک مثبته و فقط بر مبنای مانده تعداد چک‌های برگشتی و با مرور زمان درصورت مشمول بودن نسبت به بخشنامه از خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب جاری جدید و دریافت دسته چک جدید بهره‌مند شوند.

همچنین سوابق افراد دارای سابقه چک برگشتی به تعداد یک، دو و سه فقره به ترتیب 6 ماه، یک سال و 2سال در بانک اطلاعاتی نگه داشته می‌شود.

سوابق افراد دارای سابقه چک برگشتی به تعداد 3 تا 12، 13 تا 20 و 21 تا 50 فقره چک برگشتی به ترتیب3، 4 و 8 سال در بانک اطلاعاتی نگه داشته می‌شود.سوابق افراد دارای سابقه چک برگشتی به تعداد 51 تا 100 فقره چک برگشتی نیز به مدت 10سال در بانک اطلاعاتی نگه داشته می‌شود.سوابق افراد دارای سابقه چک برگشتی به تعداد 101 فقره و بیشتر به مدت 15 سال در بانک اطلاعاتی نگه داشته می‌شود.

کد خبر 33607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز