یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

رییس جمهوری اسلامی ایران، اواخر هفته جاری به دو کشور کوبا و ونزوئلا در آمریکای لاتین سفر می‌کند.

به گزارش منابع خبری منطقه، احمدی‌نژاد در نخستین مرحله از سفرش، روز پنجشنبه به پایتخت کوبا می‌رود تا در چهاردهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در هاوانا شرکت کند.

این جنبش که در سال ‪ ۱۹۶۱‬میلادی بنیاد نهاده شد، متشکل از ‪ ۱۱۶‬کشور است و به گفته منابع کوبایی، تاکنون بیش از یک صد کشور حضور خود را در نشست هاوانا تایید کرده‌اند.

علاوه بر این، از ‪ ۳۴‬کشور و نهاد منطقه‌ای و بین‌المللی نیز به عنوان مهمان برای حضور در نشست هاوانا دعوت شده است.

نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روز دوشنبه -پس فردا-در سطح کارشناسان آغاز می‌شود و پس از آن، وزیران کشورهای عضو، پیش‌نویس تصمیمات و مصوبات جلسه سران را تایید خواهند کرد.

نشست سران روزهای جمعه و شنبه آینده برگزار می‌شود. تاکنون حضور چهره‌های برجسته‌ای همچون رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر هند، رییس جمهوری افریقای جنوبی، نخست وزیر مالزی، رییس جمهوری پاکستان، رییس جمهوری الجزایر، امیر قطر، روسای جمهوری ونزوئلا،اندونزی و بولیوی و شماری از کشورهای دیگر عضو در آن تایید شده است.

مالزی در جریان این نشست ریاست سران جنبش عدم تعهد را به کوبا خواهد سپرد تا این کشور جزیره‌ای آمریکای مرکزی برای دومین بار ظرف ‪ ۲۷‬سال اخیر این مسوولیت را در اختیار گیرد.

به گزارش منابع خبری، احمدی‌نژاد پس از شرکت در این اجلاس که در جریان آن با سران کشورهای مختلف و مقام‌های کوبایی دیدار خواهد داشت، راه کاراکاس پایتخت ونزوئلا را در پیش می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، او هفدهم شهریور وارد ونزوئلا می‌شود تا آنگونه که هوگو چاوز رییس جمهوری این کشور آمریکای جنوبی اعلام کرده است دو طرف در جریان آن، انبوهی از توافقنامه‌های همکاری دو جانبه را در زمینه‌های مختلف به امضا برسانند.

روزنامه "ال اونیورسال" ونزوئلا، یکی از این توافقنامه‌ها را ایجاد یک صندوق مالی توسعه میان دو کشور بیان کرد که با سرمایه اولیه یک صد میلیون دلار با سهم مشترک ایران و ونزوئلا تاسیس می‌شود و هدف آن، پشتیبانی مالی از طرح‌های اقتصادی و اجتماعی و گسترش بازرگانی میان دو کشور است.

سفر احمدی‌نژاد پاسخی به دیدار ماه گذشته همتای ونزوئلایی خود به تهران است.

این سفر اولین سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین پس از بدست گرفتن قدرت در ایران در شهریور ماه سال گذشته خواهد بود.

سفر احمدی‌نژاد به این منطقه در شرایطی صورت می‌گیرد که روز ‪ ۱۸‬سپتامبر- ‪ ۲۷‬شهریور- نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز می‌شود و رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در این مجمع شرکت خواهد کرد.

کد خبر 3763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز