یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

راحله فاضلی: با پایان یافتن نمایش مجموعه تلویزیونی زنان و دختران از شبکه چهارم سیما، نوبت به پخش مجموعه میدل مارچ رسید که شب های جمعه ساعت 19 شاهد آن هستیم.

 میدل مارچ نیز مانند زنان و دختران از ساخته‌های شبکه بی‌بی سی است و کارگردانی آن را آنتونی پیج به عهده داشته است.

ساخت این مجموعه 375 دقیقه‌ای در سال 1994 پایان یافت و پس از این که در کشور انگلستان به نمایش درآمد مورد استقبال بینندگان قرار گرفت. این مجموعه مانند مجموعه زنان و دختران وبسیاری از دیگر ساخته‌های شبکه بی‌بی سی  یک اقتباس ادبی محسوب می‌شود که فیلمنامه آن بر اساس داستانی از یک نویسنده بزرگ انگلیسی نوشته شده است.

 اندرو دیویس نویسنده فیلمنامه میدل مارچ که علاقه بسیاری به فضای حاکم بر آثار نویسندگان رئالیست قرن 19 انگلستان دارد، فیلمنامه زنان و دختران را نیز بر اساس رمانی به همین نام از الیزابت گاسکل به نگارش درآورده بود. البته گاسکل از نظر جایگاه ادبی به هیچ وجه با جورج الیوت نویسنده میدل مارچ قابل مقایسه نیست.

جورج الیوت یکی از نویسندگان بزرگ قرن 19 انگلستان است که با نوشتن میدل مارچ نام خود را در تاریخ ادبیات این کشور جاودانه کرده است. در سال 1871 زمانی که انتشار رمان میدل مارچ در مجله بلک وود آغاز شد، خوانندگان بسیاری را به خود جذب کرد که بی‌صبرانه در انتظار چاپ قسمت بعدی داستان بودند اما هیچ‌یک از آنها نمی‌دانستند نویسنده‌ای که این چنین آنها را شیفته خود کرده است، خانمی  است به نام مری آن اوانز که از نام مستعار مردانه جورج الیوت استفاده کرده است.

موقعیت اجتماعی نامناسب زنان در قرن 19 به گونه‌ای بود که اوانز برای خوانده شدن اثرش ناچار شد از نام مستعار مردانه استفاده کند و همین موضوع تأثیر زیادی بر این اثر الیوت گذاشته است. شاید بتوان  گفت دوروتی بروک - قهرمان داستان- تصویری از زنانی مانند الیوت است.

او نماینده زنانی  است که تلاش کردند برای رهایی از شرایط موجود، مبارزه کنند. دوروتی برای پیشرفت و ترقی هم نوعان خود گام برمی‌داشت  تا  در جامعه نقش مهم تری ایفا کند. دوروتی  بر خلاف سایر زنان شهرش علاقه‌ای به مال و ثروت ندارد و مشتاق یادگیری و آموزش است تا جایی که حاضر می‌شود بر خلاف میل خانواده اش و در کمال ناباوری اطرافیانش با مردی میانسال به نام کازابون ازدواج کند تا به خواسته اش برسد.

 علاقه دوروتی به کسب دانش باعث می‌شود قالب‌ها را بشکند و خلاف جریان آب حرکت کند. اما جریان زندگی نیز برخلاف انتظار او پیش می‌رود.

ساخت مجموعه‌هایی نظیر میدل مارچ که زندگی در قرن 19 را به تصویر می‌کشد کاری دشوار و پر هزینه است. سازندگان این مجموعه نیز دردسر‌های زیادی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به پیدا کردن لوکیشن مناسب برای فیلمبرداری اشاره کرد. برای به تصویر کشیدن شهر میدل مارچ،  استمفورد د ر لینکولن‌شایر انتخاب شد اما گروه تولید کار سختی در پیش داشت.

  طراحی خانه‌ها، پنهان کردن سیم‌های تلفن‌و... برای نشان دادن یک شهر قرن نوزدهمی هفته‌ها زمان برد و سرانجام پس از 30 هفته فیلمبرداری به پایان رسید. هرچند یک میلیون دلار صرف شد تا یکی از پرهزینه‌ترین مجموعه‌های بی‌بی سی ساخته شود اما نمایش آن در تلویزیون، نشان داد که این سرمایه‌گذاری بیهوده نبوده است.

بیش از 7 میلیون نفر شاهد پخش میدل مارچ بودند و پس از به نمایش گذاشته شدن آن 100 هزار نسخه از کتاب میدل مارچ به فروش رفت که نشانه موفق بودن سازندگان آن بود. نقدهای بسیاری بر میدل مارچ نوشته شد و تا مدت‌ها شخصیت دوروتی و کازابون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از طرفی دریافت 6 جایزه بافتا و نامزد شدن برای 5 جایزه دیگر به این معنا بود که این مجموعه از نظر تکنیکی نیز درخور توجه بوده و نظر منتقدان را نیز به خود جلب کرده است. ژولیت اوبری که نقش دوروتی را ایفا کرده بود، توانست در سال 95 جایزه  BAFTA TV  و جایزه بهترین بازیگری بافتا را از آن خود کند.

imdb.com

کد خبر 37412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز