سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

ترجمه - فرانک فراهانی‌جم: گفت‌و‌گو با جان سیم، هنرپیشه نقش سم تایلر.

جان سیم در 10 جولای 1970 در شهر لیدز انگلیس متولد و در شهر نلسون بزرگ شد. در سن 16 سالگی وارد دانشکده تئاتر شد و به تحصیلات خود در این رشته ادامه داد. جان در سن 18 سالگی در مرکز نمایشنامه‌نویسی لندن پذیرفته شد و در سال 1996 برنده جایزه بهترین هنرپیشه جشنواره فیلم والنسیا شد.

کیت مگووان، همسر جان سیم نیز از هنرپیشه‌های موفق انگلیسی است و حاصل زندگی مشترک این2 هنرمند 2 فرزند است. جالب است بدانید که جان از حامیان سرسخت تیم فوتبال منچستر یونایتد است.

  • از این که ساخت مجموعه زندگی در مریخ به پایان رسیده است چه احساسی دارید؟

بسیار خوشحالم و احساس رضایت می‌کنم، چرا که ساخت این مجموعه با مشکلات بسیاری زیادی همراه بود.6 ماه دور از خانواده زندگی کردم که برایم بسیار سخت بود. از سوی دیگر  در طول این مدت دائم مشغول فعالیت بودم. بنابراین از این که ساخت آن به پایان رسیده و می‌توانم مدت زمانی را به استراحت اختصاص دهم قطعاً‌ بسیار خوشحال خواهم بود.

  • به نظر شما ایده این که سری دوم مجموعه، سری پایانی باشد منطقی است؟

به نظر من این بهترین تصمیمی بود که می‌توانست اتخاذ  شود.

  • آیا بهتر نبود که بخش دیگری نیز به آن اضافه شود و مجموعه همچنان ادامه پیدا کنید؟

من شخصاً‌ چنین نیازی را احساس نکردم. به عقیده من هیچ مجموعه تلویزیونی نباید طولانی مدت ادامه داشت باشد و ترجیح می‌دهم در برنامه‌های دیگری در خدمت مخاطبان و علاقه‌مندان باشم. عوامل تولید هم با  این تصمیم موافق بودند و می‌توان گفت چنین ایده‌ای خواست کلیه عوامل و دست‌اندرکاران مجموعه بود که مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.

  • سری دوم مجموعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا حدودی زیادی شبیه سری اول و ادامه آن است، در واقع می‌توان گفت قسمت اول سری دوم، قسمت نهم مجموعه زندگی در مریخ است. یک ماه گذشته است و سم هنوز در کما به سر می‌برد.

قسمت اول با حادثه‌ای در دنیای واقعی آغاز می‌شود. این در حالی است که سم هنوز در زندگی ذهنی جدیدی که آغاز کرده، تلاش می‌‌کند تا راهی‌به دنیای واقعی پیدا کند و همچنان به فعالیت در اداره پلیس منچستر مشغول است.

  • پایان داستان ناامید‌کننده است یا رضایت‌بخش؟

شما هیچ‌گاه نمی‌توانید رضایت همه مخاطبان را جلب کنید. همواره افرادی وجود دارند که از یک تصمیم‌گیری احساس رضایت می‌کنند و در مقابل ،گروهی نیز از آغاز چنین تصمیمی بسیار ناراضی و ناخشنود می‌شوند. بنابراین بستگی به مخاطبان و نوع نگرش آنها دارد. ما آنچه را که نویسندگان در مقابل ما قرار داده‌اند اجرا می‌‌کنیم، اگر چه ما  با آن موافق یا مخالف هستیم.

 اما فکر می‌کنم آنچه به عنوان پایان این مجموعه در نظر گرفته شده است بسیار خوب است. برای ساخت بخش پایانی از همه عوامل و دست‌اندرکاران نظرخواهی شد و در نهایت گراهام توانست پایان خوبی را برای زندگی در مریخ رقم بزند.

  • فکر می‌کردید سری اول زندگی در مریخ تا این حد مورد توجه مخاطبان قرار گیرد؟

وقتی ساخت سری اول به پایان رسید،  نسبت به نتیجه کار در شک و تردید بودیم. در بین قسمت اول و دوم  مجموعه، کار جدیدی را نپذیرفتم. خیلی تحت فشار بود و وقتی به خودم آمدم فیلمبرداری قسمت دوم شروع شد.

 این کار حدود 2 سال طول کشید و به‌تدریج آوازه این مجموعه در همه جا پیچید و مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت . جالب این که بسیاری از سایت‌های اینترنتی نیز توجه خود را به مسائل پیرامون ساخت و تولید مجموعه تلویزیونی زندگی در مریخ اختصاص داده‌اند.

  • چه چیزی سبب شد پیشنهاد ایفای نقش در این مجموعه را بپذیرید؟ ایده اولیه داستان یا شخصیت سم تایلر یا  موارد دیگر؟

برای پذیرش این نقش با چالش‌های زیادی مواجه شدم. تصور می‌کردم اگر بتوانم به خوبی از عهده ایفای چنین نقشی برآیم، می‌توانم به آنچه در آرزوی رسیدن به آن هستم  دست‌یابم.

 دوست داشتم در نقش یکی از شخصیت‌های اصلی این مجموعه داستانی که قرار بود از شبکه بی بی‌سی پخش شود بازی کنم. علاوه بر این، شخصیت سم تایلر و ایده اولیه ساخت این فیلم نیز توجه مرا به خود جلب کرد و بنابراین تصمیم گرفتم در نقش یک پلیس دهه 70 ، زندگی در مریخ را تجربه کنم.

  • بازی در این سریال تلویزیونی تا چه حد توانست خاطرات دوران کودکی شما را زنده کند؟

فیلم‌هایی که پیش از این در آنها بازی کردم فشار کاری زیادی را بر من تحمیل کرده بود و می‌خواستم فعالیت جدیدی را آغاز کنم که تا حدودی متفاوت  و حتی  طنز باشد.

اگر چه این مجموعه طنز نبود و نقش من هم از نقش های اصلی و پرتنش داستان است اما تا حدودی شبیه به فیلم مرد 6 میلیون دلاری بود که در دوران کودکی آن را تماشا کرده بودم. با بازی در این مجموعه توانستم شرایطی مشابه این فیلم را در بزرگسالی تجربه کنم.

  • آیا پس از این نیز باز هم نقش‌های اصلی دیگری به شما پیشنهاد شده است؟

به تازگی کار جدیدی را آغاز کرده‌ام که نقش آن خیلی کلیدی و اصلی نیست. یک فیلم 90 دقیقه‌ای است که از شبکه چهارم تلویزیون انگلیس پخش خواهد شد و من در نقش ون گوگ بازی می کنم. تصمیم گرفته‌ام برای مدتی از تلویزیون فاصله بگیرم و فعالیت‌های هنری‌ام  را در عرصه تئاتر ادامه دهم.

  • شما پیش از این گفته بودید که به فعالیت در فیلم‌های آمریکایی علاقه‌مند نیستند، اما همان طور که می‌دانید فیلم‌هایی که در آنها به ایفای نقش پرداخته‌اید مورد توجه بسیاری از مخاطبان آمریکایی قرار گرفته است. آیا تا به حال از هالیوودی‌ها هم پیشنهادی داشته‌اید؟

مدتی پیش گفت‌وگو‌هایی درباره بازی در یک فیلم هالیوودی مطرح شد که خیلی هم جدی نبود، اما من ترجیح دادم که نقش ون‌گوک  را  بازی کنم و خیلی دنبال این پیشنهاد را نگرفتم.

  • آیا برای بازی در نقش ون‌گوگ آماده‌اید؟

بله رژیم غذایی سختی برای من در نظر گرفته شده و باید نوعی گریم خاص روی صورتم انجام شود. در حال حاضر مشغول مطالعه کتاب‌هایی درباره ون‌گوگ و زمان زندگی او هستم.

  • به نظر شما بازی در نقش سم تایلر بهترین نقشی است که در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده‌اید؟

نمی‌دانم، نظریات متفاوتی درباره فیلم‌هایی که تاکنون در آنها به ایفای نقش پرداخته‌ام مطرح شده است. بهتر است بگویم همه فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده‌ام را به نوعی دوست دارم. اما این مخاطبان هستند که باید کارهای من را ارزیابی کنند و بهترین آنها را انتخاب کنند.

  • حقیقت دارد که فیلم سینمایی «زندگی در مریخ» ساخته خواهد شد؟

چیزی راجع به این موضوع نشنیده‌ام. اما ایده جالبی است و من با آن موافق هستم. اگر قرار باشد یک فیلم سینمایی از مجموعه تلویزیونی «زندگی در مریخ» ساخته شود می‌بایست از هر قسمت، بخشی انتخاب شود. به هر حال ایده خوبی است اما من خودم تاکنون چیزی درباره آن نشنیده‌ام و قول می‌دهم درباره این موضوع تحقیق کنم.

  • آیا فکر می‌کردید پس از پخش مجموعه تلویزیونی زندگی در مریخ معروف شوید؟

مخاطبان بی‌‌وفا هستند. منظورم این است که اگر8 هفته بی‌وفقه در تلویزیون حضور داشته باشید همه شما را می‌شناسند، اما پس از پایان مجموعه، دیگر هیچ کس شما را به خاطر نخواهد آورد. البته من همیشه مورد لطف مخاطبان قرار گرفته‌ام و از این بابت از آنها سپاسگزارم. فکر نمی‌کنم خیلی معروف باشم  یا حداقل دلبسته به این معروفیت  نبوده‌ام.

  • شما نسبت به مردم چگونه واکنش نشان می‌دهید؟

از این بابت بسیار شرمنده هستم. امیدوارم هر 2 فکر نکنند که من نسبت به آنها بی‌احترامی می‌کنم. من بسیار خجالتی و کم‌رو هستم و نمی‌توانم پاسخگوی اظهار لطف و محبت آنها باشم، اما باید پذیرفت که هر یک از مخاطبان دیدگاه متفاوتی دارند و بنابراین واکنش آنها نسبت به شما نیز متفاوت خواهد بود.

handbag.com

کد خبر 34677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز