سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

شرکت مدیریت منابع آب ایران تعیین‌کننده سیاست‌های کلان آب است و همه دستگاه‌ها باید از سیاست‌های این شرکت پیروی کنند.

  دکتر محمد شجاع الدینی

دكتر محمد شجاع الديني، سرپرست دانشكده كشاورزي دانشگاه فني و حرفه‌اي كشور با بيان اين مطلب به همشهري گفت: اولويت‌هاي آب در كشور بنا به سياست‌هاي اعلام شده از سوي اين شركت، نخست آب شرب و بهداشتي، سپس آب بخش صنعت و خدمات و در مرحله نهايي آب بخش كشاورزي است. اين اولويت‌ها كه به كمك مراجع اصلي كشور تهيه شده اكنون از سوي شركت مديريت منابع آب ايران و به تبع آن ساير نهادهاي ذيربط پيگيري مي‌شود. آنطور كه اين استاد دانشگاه مي‌گويد: آنچه اكنون در بخش كشاورزي با آن مواجهيم عدم‌كارايي مصرف آب است. براي نمونه، درحالي‌كه در كشور مابازاي مصرف يك مترمكعب آب، يك كيلوگرم محصول توليد مي‌شود در كشورهاي توسعه يافته به ازاي همين مقدار مصرف، 3كيلوگرم محصول توليد مي‌شود. براين اساس، براي دستيابي به نقطه مطلوب در مصرف آب درحوزه كشاورزي ما ناگزير بايد روي كارايي مصرف آب متمركزشويم و با تعيين استراتژي مدون تلاش كنيم در يك افق 4ساله، توليد محصول را به ازاي مصرف هر مترمكعب آب از يك كيلوگرم به 2كيلوگرم افزايش دهيم.

شجاع‌الديني يادآور شد: كشور ما بيش از ساير كشورهاي منطقه تحت‌تأثير تغيير اقليم و خشكسالي قرار دارد به همين دليل بايد با اقدامات جدي در حوزه مصرف آب به سوي افزايش كارايي آب گام‌برداريم. به‌ويژه آنكه روش‌هايي كه در دولت يازدهم در بخش كشاورزي به‌كار گرفته شده قديمي‌ترين و ناكارآمدترين روش‌ها براي ارتقاي كارايي مصرف آب است. براي نمونه آبياري تحت فشار بيش از 60سال سابقه دارد. به گفته وي، رفع اين معضل در گرو بازنگري در شيوه‌هاي موجود مصرف آب و تغيير اساسي در نظام بهره‌برداري و سيستم‌هاي كشت و توليد است.وي با تأكيد براينكه آب‌هاي زيرزميني در دشت‌هاي كشور بايد صرف توليد محصولاتي شود كه داراي مزيت اقتصادي باشد، افزود: توليد سبزيجات و حتي برخي ميوه‌ها در حاشيه شهرها و شهرك‌هاي صنعتي با استفاده از آب تصفيه شده و بازچرخاني شده وبه شيوه هيدروپونيك(گلخانه‌اي) شيوه‌اي است كه سال‌هاست در بسياري از شهرها ازجمله پاريس وتورنتو اجرا مي‌شود اما با وجود شرايط بحراني آب، اين شيوه هنوزدر كشور ما در دستور كار قرار نگرفته است.

شجاع الديني ارزشگذاري واقعي آب در بخش كشاورزي را يكي ديگر از راهبردهاي مغفول‌مانده در حوزه آب عنوان كرد و گفت: براي افزايش كارايي مصرف آب شايسته است قيمت آب در هر حوضه آبريز به‌طور جداگانه و برحسب هزينه‌هاي تأمين، انتقال، تصفيه و بازچرخاني و ارزش محصولاتي كه با آن توليد مي‌شود تعيين شود. اين راهبرد باعث مي‌شود در مناطقي مثل هرمزگان كه امكان استفاده از سد و آب‌هاي سطحي وجود ندارد و تأمين آب بسيار پرهزينه است، كشاورز به سراغ توليد محصولاتي برود كه ارزش صادراتي داشته باشد.

کد خبر 373729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha