مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کشف کرده‌اند که که با گرم کردن کربن تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌توان به ماده‌ای کاملا جدید دست‌یافت که فوق‌العاده مستحکم و بسیار سبک است،‌اما در عین‌حال به اندازه لاستیک قابل انعطاف بوده و رسانا است.

کربن

براساس گزارش ساينس ادونس، اين حالت جديد كربن نه تنها مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي متنوع را ارائه مي‌دهد، بلكه مي‌تواند به كشف كلاسي كاملا جديد از مواد كه تاكنون مشاهده نشده‌اند منجر شود.

كربن به عنوان چهارمين عنصر فراوان در جهان،‌و دومي عنصر فراوان در بدن انسان، پس از اكسيژن،‌ تنها نقش عنصر كليدي حيات روي زمين را به عهده ندارد. زماني كه موضوع ويژگي‌هاي فيزيكي مطرح مي‌شود، تنها چند عنصر در جهان وجود دارند كه از تنوعي مشابه با كربن برخوردار باشند.

اكنون محققان دريافته‌اند كه اگر اين عنصر را تا دماي 1000 درجه حرارت دهند و آن را تحت فضاري 250 هزار برابر فشار عادي قرار دهند، مي‌توانند ماده‌اي فوق‌مستحكم و به شدت انعطاف‌پذير به دست آورند كه از قابليت رسانايي برق برخوردار است و مي‌توان از آن در ساخت تجهيزات مختلفي از اسكلت‌هاي خارجي بدن گرفته تا فضاپيماها استفاده كرد.

محققان دانشگاه يانشان در چين پيش از اين نيز براي ساخت اين ماده تلاش كرده بودند، اما نتوانسته بودند به تركيبي درست از دما و فشار دست‌ پيدا كنند. اما اكنون موفق شده‌اند با كشف شرايط مناسب كربن را در حالتي جديد توليد كنند. نتيجه اين آزمايش خلق كربني متفاوت و عجيب است كه همزمان از پيوند هاي الماس مانند و گرافيت‌مانند برخوردار است و لايه‌اي از گرافن را نيز درخود دارد  تا همزمان بتواند انعطاف‌پذيري و سختي را به نمايش بگذارد.

اين ماده امنون كربن شيشه‌اي فشرده نام گرفته‌است كه به گفته محققان مقاومت آن دو برابر سراميك‌ است و درعين حال نسبت به ضربات منجر به تغيير شكل واكنشي انعطاف‌پذير و لاستيكي از خود نشان مي‌دهد. انعطاف‌پذيري اين كربن از لاستيك طبيعي بيشتر است و پنج برابر مقاوم‌تر از فلزها و آلياژ‌هاي معمولي است.

کد خبر 373050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha