مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

الهام مصدقی راد: تعداد قابل‌توجهی از مردان و زنان آسیب‌دیده و معتاد و کارتن‌خواب تهران، ‌اهالی دیگر شهرهای کشور هستند.

در گيرودار جمع‌آوري و ساماندهي اين افراد كه سال گذشته طي چند مرحله به اجرا درآمد اعلام شد كه حدود 60درصد اين افراد از ديگر شهرها به پايتخت آمده‌اند. تعدادي از آنها به شهرهاي خود بازگردانده شده و آنجا در موردشان تصميم‌گيري شد. تهران بزرگ و پرجمعيت جاي خوبي براي زنان و مردان آسيب‌ديده و معتاد و كارتن‌خواب است تا ديده نشوند. تعدادي از اين افراد هم به‌دليل مشكلات اقتصادي به تهران كوچ مي‌كنند تا شايد كار و درآمدي كسب كنند. بعضي‌ها به صورت خانوادگي راهي تهران مي‌شوند و مجبورند در مناطق پرآسيب شهر يا حاشيه‌هاي اطراف پايتخت زندگي كنند كه خودش دنيايي از آسيب‌هاست و كودكانشان را تهديد مي‌كند. برخي ديگر هم به تنهايي عازم تهران مي‌شوند به اميد شغل و درآمد بهتر كه متأسفانه بعضي از اين مهاجران اقتصادي، گرفتار آسيب‌هايي نيز مي‌شوند. هرچند تدابيري براي پيشگيري از آسيب ديدن اين جويندگان كار و در راه ماندگان انديشيده شده است.

  • مبادي ورودي تحت نظارت است

پايانه‌هاي اتوبوس بين شهري و ايستگاه راه‌آهن، ‌اصلي‌ترين مبادي ورودي معتادان و آسيب‌ديدگان اجتماعي به پايتخت است. در همين نقطه مي‌توان اقدامات مؤثري براي كاهش آسيب‌ها و پيشگيري از آنها انجام داد. از اوايل دهه 80 با راه‌اندازي مراكزي تحت عنوان خانه سبز و سپس مددكار شهر، آسيب‌ديدگاني كه قصد ورود به تهران يا خروج از شهر را داشتند شناسايي شده و اقدامات لازم در موردشان انجام مي‌شد. اين مراكز از دهه 90 با عنوان پايگاه خدمات اجتماعي شهرداري فعاليتشان را ادامه داده‌اند. كار اصلي اين پايگاه‌ها شناسايي دختران و پسران كار و خيابان و فرار و ارجاع آنها به خانواده يا بهزيستي و البته استمرار تعامل براي رفع يا كاهش مشكلات است. مددكاران اين پايگاه‌ها كه در پايانه‌هاي غرب و جنوب و ايستگاه راه‌آهن قرار دارند توانسته‌اند در سال گذشته 106دختر و 179پسر فرار و كار را شناسايي كنند. به‌عبارت بهتر سال گذشته 285دختر و پسر از سقوط به ورطه گسترده‌تر آسيب‌هاي اجتماعي در امان ماندند. 285دختر و پسر از احتمال تبديل‌شدن به معتاد و كارتن‌خواب جان سالم به در بردند و حداقل مساوي با همين عدد افراد ديگري را دچار نكردند. از ديگر سو با شناسايي و جلوگيري از ورود دختران فرار، از احتمال تولد نوزادان معتاد و نامشروع در آينده نزديك هم كاسته شده است.

  • وضعيت دختران شناسايي‌شده در سال 95

سال گذشته از مجموع دختران شناسايي‌شده 50درصد به بهزيستي منتقل شدند و 29درصد به خانواده بازگشتند. تعدادي به‌دليل همراه داشتن مواد‌مخدر تحويل كلانتري شدند و برخي ديگر به‌دليل شرايط خاص تحت مشاوره قرار گرفته يا راهي سامان سراي لويزان شدند. در خوداظهاري اوليه دختران دليل فرار آنها از خانه و شهرشان به اين ترتيب اعلام شد: آشنايي با جنس مخالف در فضاي مجازي و قرار با وي، بي‌توجهي والدين، ضرب و شتم توسط والدين يا سرپرست، تعداد بسيار اندكي هم توسط محارم خود مورد تعرض قرارگرفته و سپس به قتل تهديد شده بودند. بيشترين اين دختران در رده سني 16تا 20سال بودند. 2كودك زير 10سال نيز در ميانشان شناسايي شدند و 4نفر هم بدون سرپرست تشخيص داده شدند. برخي از موارد شناسايي شده قصد خروج از تهران را داشتند و تعداد قابل‌توجهي نيز از ديگر شهرها درحال ورود به تهران بودند. در ميان پسران نيز 127نفر كودك كار بودند و 54مورد كودك فرار شناسايي شدند.

  • افزايش پايگاه‌هاي خدمات اجتماعي در سال‌جاري

هم‌اكنون 9پايگاه در شهر تهران قرار دارد كه 3 مورد آنها در ترمينال‌ها و ايستگاه راه‌آهن است. پايگاه‌هاي داخل محله كار اصلي‌شان افزايش مشاركت اجتماعي و تلاش براي توسعه محلي است. قرار است در سال‌جاري 4پايگاه جديد در محله‌هاي پرآسيب مناطق 4، 9، 10و 17راه‌اندازي شود. پايگاه ترمينال شرق هم سال گذشته به‌دليل تعداد بسيار كم دختران فرار در اين محدوده تعطيل شد.

کد خبر 373033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha