۱۴‌ ماه پس از قتل ستایش - دختر ۶ساله افغان- در خیرآباد ورامین، همچنان این پرونده تلخ خبرساز است.

ديروز در تازه‌ترين اتفاق متهم بار ديگر به دادگاه كيفري يك استان تهران منتقل شد تا درباره مهرالمثل و ارش‌البكاره مقتول تصميم‌گيري شود.قاتل ستايش كه اميرحسين نام دارد و متولد روز 25آذرماه سال78 است همراه خانواده‌اش در منطقه خيرآباد ورامين زندگي مي‌كرد. از سال‌ها قبل خانواده قريشي كه از مهاجران افغان هستند در همسايگي آنها زندگي مي‌كردند و از قضا رابطه خوبي نيز با خانواده اميرحسين داشتند.

روز 21فروردين سال 95اما ستايش توسط اميرحسين به قتل رسيد تا ديگر چيزي از آن رابطه خوب باقي نماند. آن روز وقتي اميرحسين در خانه‌شان تنها شد صداي ستايش را در حياط شنيد. به بهانه نشان دادن جوجه دختربچه را به اتاقش برد و در آنجا نقشه شومش را عملي كرد. اميرحسين كه مي‌ترسيد ستايش ماجرايي را كه اتفاق افتاده براي مادرش تعريف كند و باعث آبروريزي شود، دختربچه را در آشپزخانه با چاقو به قتل رساند.

او در ادامه تصميم گرفت جسد را از بين ببرد اما در نهايت جنايتي كه مرتكب شده بود برملا شد و پدرش او را به كلانتري برد و تسليم كرد. پسر خطاكار مدتي بعد در شعبه هفتم دادگاه كيفري يك استان تهران محاكمه و بابت ارتكاب قتل به قصاص، به اتهام تجاوز به عنف به اعدام و از بابت جنايت بر ميت به پرداخت ديه محكوم شد. اين رأي در ديوان‌عالي كشور نيز تأييد و براي اجرا به اجراي احكام دادسراي ورامين فرستاده شد.

  • در برابر قضات

ديروز با گذشت 14‌ماه از اين جنايت با درخواست دريافت مهرالمثل و ارش البكاره از سوي اولياي دم، بار ديگر اميرحسين به شعبه هفتم منتقل شد. در اين جلسه كه به رياست قاضي امين مقدم زهرا و با حضور قاضي مهدي رحماني پشت درهاي بسته برگزار شد اولياي دم از دادگاه درخواست كردند تا مهرالمثل و ارش البكاره دختر 6ساله‌شان از سوي متهم به آنها پرداخت شود. در ادامه وكيل مدافع متهم به دفاع از او پرداخت و در نهايت ختم جلسه اعلام شد و قضات وارد شور شدند.

عسگر قاسمي آقباش، وكيل مدافع اولياي دم درباره علت تشكيل جلسه ديروز به همشهري گفت: جلسه ديروز در حقيقت رسيدگي حقوقي به بخشي از پرونده بود. در اين حادثه تلخ به‌دليل اينكه به ستايش تجاوز شده اولياي دم او حق دارند تا ارش البكاره و مهريه او را مطالبه كنند. اين حق آنهاست. به اين دليل كه او ممكن بود در آينده ازدواج كند و مهريه داشته باشد و اين حق به او تعلق مي‌گرفت. بنابر اين جلسه‌اي براي رسيدگي به اين درخواست برگزار شد.

از سوي ديگر مجتبي فرحبخش، وكيل مدافع اميرحسين نيز درباره آنچه در دادگاه گذشت به همشهري اينطور گفت: در جلسه‌اي كه برگزار شد اميرحسين حرفي نزد و دفاع را به من واگذار كرد. وي ادامه داد: معتقدم كه براساس قانون فقط مهرالمثل به اولياي دم تعلق مي‌گيرد و موكلم نبايد ارش البكاره پرداخت كند.

اين موضوع را در دفاع از موكلم خطاب به قضات مطرح كردم و اميدوارم آنها نيز به اين نكته توجه كنند. وي درباره وضعيت موكلش گفت: اميرحسين شرايط خوبي ندارد و امسال بيشتر روزها را در بيمارستان رواني بستري و تحت مراقبت بوده است. او در شرايط خاصي زندگي مي‌كرده و مرتكب اين اشتباه شده است. اميدوارم اولياي دم با توجه به شرايط موكلم او را ببخشند.

در همين حال قاضي رحماني، مستشار شعبه هفتم درباره آخرين وضعيت اين پرونده به همشهري گفت: حكم قصاص و اعدام پسر نوجوان صادر و قطعي شده است. جلسه‌اي كه برگزار شد صرفا براي رسيدگي حقوقي به درخواست اولياي دم بود و در حكم صادر شده اثري ندارد.

وي همچنين درباره احتمال بخشش متهم توسط اولياي دم گفت: در مرحله دادگاه قضات وقت اولياي دم را به بخشش دعوت كرده و تلاش خود را در اين‌باره انجام داده‌اند اما حالا ديگر حكم قطعي شده و پرونده در واحد اجراي احكام دادسراي ورامين است.

کد خبر 372387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha