برابر بند(الف) ماده۹۰ قانون برنامه ششم توسعه، پنج درصد سهمیه اختصاصی برای بخشی از ایثارگران و فرزندان آنان به ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت۲ الحاق شد.

همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول اين سهميه مي‌شوند. با اين اصلاحيه مجموع سهميه ايثارگران در آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي به 30درصد افزايش مي‌يابد.

برابر تبصره ذيل بند(الف) چنانچه سهميه 25درصد ايثارگران مشمول ماده70 قانون جامع و اصلاحات بعدي آن تكميل نشود، همسران و فرزندان رزمندگان مي‌توانند از مانده ظرفيت مازاد بر 5درصد سهميه اختصاصي استفاده كنند.

براساس بند(پ) ماده 90قانون برنامه ششم توسعه، رزندگان با 6ماه سابقه حضور در جبهه كه داراي مدرك علمي دكتري مورد تاييد وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده و شرايط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي را داشته باشند، حسب مورد از طريق استخدام يا موافقت با انتقال از ديگر دستگاه‌ها يا تبديل وضعيت كاركنان غير هيأت علمي با دارا بودن شرايط علمي لازم، مشمول سهميه 20درصد جذب اعضاي هيات علمي مي‌شوند.

اين قبيل افراد از ابتدا به صورت عضو هيات علمي رسمي قطعي با احتساب سوابق آموزشي، پژوهشي و اجرايي مرتبط و تاثير آن در پايه و مرتبه علمي استخدام مي‌شوند. احكام و امتيازات فوق شامل اعضاي هيات علمي فعلي نيز مي‌شود. بازنشستگي اين افراد با 35سال خدمت و حداقل 65سال سن خواهد بود و در صورت تمايل مي‌توانند پس از اتمام 30سال خدمت يا حداكثر 60سال سن بازنشسته شوند.

از نكات مهم در مصوبه قانون برنامه ششم براي بهره‌مندي از امتيازات درنظر گرفته‌شده اين است كه، مشمولين اين قانون نبايد داراي محكوميت موثر كيفري در جرائم امنيتي موضوع فصل اول كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي مصوب 75/3/2 باشند. برابر ماده33 قانون احكام دائمي قوانين برنامه‌هاي توسعه كشور، تبصره2 صدر بند3 ماده45 قانون وظيفه عمومي اصلاح و 30ماه سابقه حضور در جبهه براي معافيت فرزندان رزمندگان، به 12ماه سابقه حضور در جبهه كاهش يافته است. اين مصوبه در صورت تاييد فرماندهي كل قوا اجرايي خواهد شد. با اجرايي‌شدن اين مصوبه، به ازاي هر 12ماه سابقه جبهه، يكي از فرزندان رزمندگان از انجام خدمت وظيفه عمومي معاف مي‌شود.

براساس بند ب تبصره11 قانون بودجه سال96 كشور، به دولت اجازه داده شده است نسبت به دريافت جريمه مدت‌زمان غيبت مشمولان خدمت وظيفه عمومي كه بيش از 8سال غيبت دارند، اقدام و آنان را از خدمت معاف كند.

در رديف5 اين بند آمده است: فرزندان ايثارگران مشمول ماده45 قانون خدمت وظيفه عمومي علاوه بر امتياز مذكور در اين ماده، مشروط به عدم غيبت آنها و نيز انجام خدمت وظيفه عمومي پدر آنان با هر مقطع تحصيلي، مشمول رديف اول جدول با اعمال 50درصد تخفيف مي‌شوند.

نظر به اينكه رزمندگان با 30ماه سابقه حضور در جبهه مشمول ماده 45قانون خدمت وظيفه عمومي مي‌باشند با دارابودن شرايط زير از اين مصوبه قانوني برخوردار مي‌شوند:
1- معافيت فرزندان آنان به ازاي هر 30ماه خدمت مانع از بهره‌مندي ساير فرزندان از اين مصوبه نمي‌باشد.
2- محدوديت در تعداد فرزندان براي بهره‌مندي از اين مصوبه وجود ندارد.
3- فرزندان براي برخورداري از اين تسهيلات قانوني نبايد غيبت داشته باشند.
4- رزمنده بايد خدمت وظيفه عمومي را انجام داده باشد.
5- فرزندان با هر مقطع تحصيلي مشمول رديف اول جدول خواهند بود.
6- ميزان پرداخت مبلغ رديف اول جدول يكصد ميليون ريال معادل ده ميليون تومان مي‌باشد.
7- با تعيين 50درصد تخفيف رديف اول جدول، به ازاي هر فرزند مبلغ 50ميليون ريال معادل 5ميليون تومان پرداخت مي‌شود.

با عنايت به اينكه قوانيني كه در اين 5شماره به تشريح آن پرداخته‌ايم بايد از ابتداي سال96 اجرايي شود، لكن همچنان مقدمات لازم براي اجراي آن توسط نهادهاي ذي‌ربط پيش‌بيني نشده است و نمايندگان مجلس به‌دفعات تذكرات لازم را براي اجرايي شدن اين قوانين به مسئولان داده‌اند. شايسته است مسئولان اجرايي پاسخگوي اين تاخير در اجراي قوانين حمايت از ايثارگران باشند و تمهيدات لازم را براي تسريع در اجراي آن پيش‌بيني كنند.

کد خبر 372295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha