مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

۱۱۰ طرح شهری صبح ۱۰ خرداد در جنوب تهران به بهره‌بــرداری رسیـــد.

شاخص‌ترين پروژه‌هاي يادشده تقاطع غيرهمسطح سه‌راه تقي‌آباد بود كه با حضور شهردار تهران در منطقه20 افتتاح شد.
محمدباقر قاليباف در اين مراسم طي سخناني با تأكيد بر اينكه از روز اول شروع به كارش در شهرداري تهران توجه به مناطق جنوبي و شهر ري از اولويت‌هاي جدي او بوده است، گفت: با اطلاعات غلط و اغراض شخصي و سياسي نمي‌شود مردم را فريب داد. وي به مسئله درآمدهاي ناپايدار در اداره شهر به‌عنوان يكي از بحث‌هاي مطرح در اين روزها اشاره كرد و از آن به‌عنوان مشكلي بزرگ نام برد كه بدون شك حل اين مشكل برعهده دولت است.

اين در حالي است كه از نظر قاليباف كساني كه خودشان مسئول حل يك مشكل هستند نه‌تنها آن را حل نمي‌كنند بلكه حل آن را از ديگران مطالبه مي‌كنند كه ناشي از روي زياد است. انتقاد جدي قاليباف اين بود كه دولت يازدهم نه‌تنها مشكل تأمين درآمدهاي ناپايدار را حل نكرده بلكه اين مشكل را مضاعف نيز كرده‌است. وي دراين باره توضيح داد:

در سال 85پس از تصويب قانون ارزش افزوده در مجلس تصميم گرفته شد تا 50درصد از سهم 3درصدي شهرداري از محل ارزش افزوده به خزانه دولت واريز شود و دولت آن را به شهرداري‌ها بدهد؛ درحالي‌كه قبلا اين درآمد به‌صورت مستقيم به شهرداري داده مي‌شد. باز هم در دولت يازدهم يعني از ابتداي سال 96قانون را تغيير دادند و باز سهم شهرداري از محل ارزش‌افزوده را به نصف كاهش دادند. وي با تأكيد بر اينكه قصد ندارد بيش از اين توضيح دهد، گفت: مردم خودشان متوجه هستند و افتخار ما اين است كه درآمدهاي ناپايداري را كه با زحمت زياد به‌دست مي‌آوريم تبديل به سرمايه‌هاي پايدار براي شهر كرده‌ايم.

به گفته قاليباف‌ امروز دولت 10تا 12درصد از درآمد خود را صرف توسعه و پيشرفت و بيش از 85درصدبودجه‌اش را صرف هزينه‌هاي جاري مي‌كند، اين در حالي است كه افتخار ما در شهرداري تهران اين است كه تنها 30درصد بودجه صرف هزينه‌هاي جاري و 70درصد بودجه در توسعه زيرساخت‌هاي شهر هزينه مي‌شود. چه‌كسي است كه در اين 12سال آثار اين فعاليت‌هاي عمراني و زيرساختي در شهر را نديده باشد.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود به اين نكته نيز اشاره كرد كه دولت قانونا مسئول تأمين 80درصد پول خريد اتوبوس براي شهرداري است اما در اين 4سال حتي يك ريال نداده است؛ آن وقت اعلام مي‌كنند كه 3هزار ميليارد تومان به شهرداري داده‌ايم. آخر كدام 3هزار ميليارد تومان؟ اين رقم همان ارزش افزوده و عوارض خودمان است كه به جاي اينكه مستقيم به ما بدهيد به خزانه شما ريخته مي‌شود. از طرفي از محل عوارض جرايم راهنمايي و رانندگي بايد 60درصد به شهرداري داده شود كه چند هزار ميليارد نيز از اين محل از دولت طلبكاريم و به ديوان محاسبات شكايت برده‌ايم. قاليباف با بيان اينكه دولت مكلف است 50درصداز هزينه ساخت مترو را نيز پرداخت كند، اظهار كرد:

در سال گذشته شهرداري تهران به تنهايي 4هزار و 400ميليارد تومان براي مترو هزينه كرد كه 2هزار و200ميليارد تومان آن سهم دولت بود. حالا دولت بيايد اعلام كند كه چقدر از اين مبلغ را داده است؟ وي با انتقاد از برخي سخنان مطرح شده درمورد اينكه شهردار بعدي تهران شهري سوخته را تحويل خواهد گرفت، گفت: اين از عجايب تاريخ است. حتي دوست شما جك استراو، وزيرخارجه سابق انگلستان بعد از سفر به تهران در مصاحبه با بي‌بي سي چه گفت؟ اعلام كرد كه تهران دچار تحول شده و اثري از تحريم‌ها در اين شهر ديده نمي‌شود. جك استراو، وزير اسبق امور خارجه انگلستان پس از سفر خود به تهران يادداشتي را در تاريخ
27 دي‌ماه 92 در نشريه اينديپندنت منتشر كرد. در ابتداي اين يادداشت آمده است:

اوایل هفته گذشته هنگامی که پس از 9 سال همراه هیأت نمایندگی پارلمانی انگلیس از فرودگاه امام خمینی به هتل خود در مرکز تهران می‌رفتم، زیرساخت‌های این شهر، اتوبان‌ها و خطوط جدید مترو که در دست ساخت بود من را شگفت زده کرد. با وجود تحریم‌ها، تهران این روزها بیشتر شبیه به مادرید و آتن به نظر می‌رسد تا مثلا بمبئی و قاهره.

  • 70كيلومتر مترو طي23سال، 200كيلومترطي 12سال

شهردار تهران با اشاره به وضعيت خطوط مترو در تهران نيز گفت: تاسال84 و در طول 23سال تنها 70كيلومتر در تهران مترو ساخته شده بود. زماني كه ما مترو را تحويل گرفتيم خط 1و 2كامل نبود، خط5 هم تونل نداشت. اين در حالي است كه در اين دوره خط 3مترو - طولاني‌ترين خط مترو- ، خط 4و نيز خط 6به‌عنوان مهم‌ترين خط تا 2‌ماه آينده افتتاح مي‌شود.

به تمام اين موارد بايد افتتاح خط7 مترو را كه در هفته آينده انجام مي‌شود و خط8 كه از حرم امام خميني(ره) تا فرودگاه امام خميني مي‌رسد، اضافه كنيم. شهردار تهران با يادآوري اينكه افزايش طول خطوط مترو از 70كيلومتر به 300كيلومتر در اين دوره بدون كمك دولت انجام شد، گفت: درگذشته عملكرد مسئولان در زمينه ساخت خطوط مترو به سالي يك كيلومتر هم نرسيده بود. وي از توسعه بزرگراه‌ها در دوره اخير مديريت شهري نيز سخن گفت و افزود:

احداث بزرگراه در اين دوره بيشتر از كل ساخت بزرگراه در تاريخ بلديه است. روزي كه ما شهرداري را تحويل گرفتيم بزرگراه امام علي(ع) تا اول نظام‌آباد كشيده و بعداز آن رها شده بود. مردم نگران بودند، نكند حالا كه بخش شمالي بزرگراه كشيده شده است بخش جنوبي آن به فراموشي سپرده شود.

در واقع اين براي مردم‌ رؤيا بود كه 12هزار خانه كه در مسير اين بزرگراه قرارداشت تعيين تكليف شود اما بزرگراه امام علي(ع) با 16باند و 35كيلومتر افتتاح شد. وي خطاب به افرادي كه قرار است در 4سال آينده مسئوليت شهر را بر عهده بگيرند، توصيه كرد: شما بايد امروز به مردم بگوييد كه در 4سال آينده چه مي‌خواهيد بكنيد، فضاي انتخابات تمام ‌شده و دوستان بهتر است دست از شايعه‌پراكني بردارند . قاليباف خطاب به مردم تهران نيز گفت: مردم هم بدانند ما به‌عنوان خدمتگزار آنها تا آخرين روز كه در منصب كار هستيم، تلاش خواهيم كرد.

يكي ديگر از سخنرانان ديروز مراسم افتتاح 110طرح عمران شهري، معاون فني و عمراني شهردار تهران بود. عليرضا جاويد در اين مراسم از بهره‌برداري برج طغرل در 3‌ماه آينده خبر داد و گفت: 50درصد از سرانه‌هاي زيربنايي، پل‌ها، تقاطع‌هاي غيرهمسطح، شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و... در اين دوره از مديريت شهري انجام شده است. وي همچنين به دو برابر شدن سرانه‌هاي خدماتي، اجتماعي، فرهنگي و زيرساختي شهر تهران در اين دوره از مديريت شهري اشاره كرد و گفت:

البته يكي ديگر از سرفصل‌هاي مديريتي آقاي قاليباف اقدامات نرم‌افزاري بود و شهرداري تهران را از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي تبديل كرد كه البته در قالب شوراياران و مديريت محلات نمود پيدا كرد. سيد‌احمد صفوي، شهردار منطقه 20نيز در اين مراسم خبر داد: به‌زودي بزرگ‌ترين پايانه مسافربري جنوب تهران در جوار ايستگاه متروي جوانمرد قصاب به بهره‌برداري مي‌رسد. به گفته صفوي، يك بوستان بانوان، يك بوستان كودك و شهربازي در دست احداث است كه به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد.

دبير شوراياري منطقه 20نيز در سخناني از قاليباف به‌عنوان مديري جهادي و تلاش‌گر در 12سال گذشته نام برد كه منشأ اتفاقات ارزنده‌اي براي شهر تهران و به‌ويژه شهر ري شده است. حجت‌الاسلام عبدالعلي ابراهيمي، امام جمعه موقت شهر ري نيز ضمن خير مقدم به قاليباف به‌عنوان مديري كه موفق شد مدال مديريت جهادي را از رهبر معظم انقلاب دريافت كند، گفت: آقاي قاليباف را با توجه به سوابق خدمتي‌شان در بخش‌هاي مختلف مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف تجزيه و تحليل كرد و شناخت.
110 طرح شهري صبح روز گذشته در جنوب تهران به بهره‌بــرداري رسيـــد.

  • بهره‌برداري از خط 7و8مترو و باغ‌كتاب به‌زودي

محمدباقر قاليباف در حاشيه مراسم افتتاح 110پروژه در منطقه 20با حضور در جمع خبرنگاران اظهار كرد: خط 7و8مترو به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد و پروژه باغ‌كتاب كه يكي از افتخارات فرهنگي جمهوري اسلامي است و با توجه به حوزه كودكان و نوجوانان احداث شده در اواخر‌ماه مبارك رمضان و در ايام عيد فطر به‌طور رسمي افتتاح مي‌شود.

وي افزود: دوستان قول داده‌اند پروژه باغ پرندگان را با همان 3هكتار كه سقف تور داشته باشد به‌طور كامل تكميل كرده و به بهره‌برداري برسانند. به اين موارد بايد تكميل ادامه بزرگراه شهيد حكيم و تونل شهداي غزه را اضافه كنيم كه اميدواريم يكي پس از ديگري افتتاح شود.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالي مبني بر اظهارات روز گذشته علي اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌ها در مورد عدم‌واگذاري زندان اوين به شهرداري گفت: من چنين خبري نشنيده‌ام و طبق آخرين جلسه‌اي كه با آقاي جهانگير داشتيم مذاكرات اوليه را انجام داديم و توافق بر اين بود كه شهرداري هزينه مورد نظر را پرداخت كرده و مكان مذكور را به فضاي سبز شهر تهران اضافه كند و در مقابل بنايي جايگزين بسازد.

کد خبر 372014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha