مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

۱۰ روز پیش بود که کسبه بازار تجریش نسبت به رواج دستفروشی معترض شدند و به همین‌خاطر مغازه‌های خود را برای ساعت‌ها تعطیل کردند.

اين باعث شد تا بار ديگر، شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران، نيروهاي بسياري را مأمور كند تا نسبت به ساماندهي دستفروشان در حوالي ميدان تجريش، بازار، خيابان شهرداري و ميدان قدس اقدام كنند.اگرچه در طرح ويژه شب‌هاي عيد نوروز، به‌دليل درخواست‌هاي مردمي و مغازه‌داران، از بساط‌گستري در اين نقطه از شهر جلوگيري شده بود، طرحي در بسياري از نقاط پرتردد ديگر پايتخت نيز به اجرا درآمد و در قالب آن 50بازارچه موقت براي فعاليت دستفروشان ايجاد شد.

با وجود اين، پس از عيد دوباره بساط‌گستران فعاليت خود را از سر گرفته‌اند و نارضايتي‌ها از حضور آنها بالا گرفت. آنچنان كه كسبه اعلام كردند با وجود افزايش اجاره بها، ماليات و بهاي برق، كسب و كارشان از رونق افتاده و دستفروشان نيز به اين مسئله دامن مي‌زنند. به اين ترتيب شركت شهربان و حريم‌بان بار ديگر مجبور شد اين بار با حمايت كمتري نسبت به شب عيد از سوي ساير دستگاه‌ها وارد عمل شود و از فعاليت دستفروشان در بازه زماني 10صبح تا 12شب جلوگيري كند.

البته در اين ميان، كسبه نيز با همكاري خود و نصب بنرهاي ويژه، سبب شدند تا ساماندهي دستفروشان خيلي زود به نتيجه برسد. بر همين اساس، چند روزي است كه در خيابان شهرداري تجريش، ديگر اثري از حضور گسترده بساط‌گستران همچون 2هفته پيش نيست. اگرچه هنوز هم هستند دستفروشاني كه به‌صورت گذري اقدام به فروش جنس مي‌كنند و برخورد با آنها نيز كار سختي به‌نظر مي‌رسد.

اينطور كه ابوالقاسم چيذري، مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان شهر تهران مي‌گويد، دستفروشي پديده‌اي است كه ريشه در مسائل اقتصادي دارد و نبايد انتظار داشت كه پس از رخداد و فراگير شدن، مديريت شهري آن‌را حل كند. به گفته وي ركود و بيكاري سبب شده تا جوانان ديگر شهرها براي دستفروشي به تهران بيايند.

چيذري با اينكه در راه ساماندهي دستفروشي و بساط‌گستري نيز شهرداري دست‌تنهاست، مي‌گويد: «وزارت كشور، دستگاه قضايي، نيروي انتظامي و سازمان بهزيستي هم در اين امر بايد همكاري كنند. از سوي ديگر نيز شهروندان در برخورد مأموران ما با دستفروشان بايد صبور باشند.» گفتني است طبق بررسي‌هاي انجام شده از سوي مديريت شهري و سازمان بهزيستي نزديك به نيمي از دستفروشان فعال در تهران، نيازمند واقعي نيستند.

کد خبر 372390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha