جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن عصر چهارشنبه گذشته با سخنان کوتاه اصغر فرهادی آغاز به‌کار کرد و در ۲ روز ابتدایی همچنان حاشیه‌ها بر متن آن سایه افکنده بودند.

سینما جهان

به گزارش همشهري، فرهادي كه سال گذشته با «فروشنده» در بخش مسابقه كن حضور داشت و 2جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را براي خود و سينماي ايران به ارمغان آورد، همراه دختر جوان جاني دپ روي صحنه رفته و در سخناني به زبان انگليسي گفت: اينجا جايي است كه فرهنگ‌ها با احترام با يكديگر به زبان سينما گفت‌وگو مي‌كنند.

براي شما 12روز سرشار از شور و شوق و لحظه‌هاي ماندگار آرزو دارم؛ روزهايي براي كشف فيلم‌هايي كه شما را به انديشيدن به شرايط انساني امروز وامي‌دارد.پيش از آغاز مراسم افتتاحيه، چهره‌هاي حاضر در كن روي فرش قرمز كاخ جشنواره رفتند و مقابل دوربين‌هاي عكاسان لبخند زدند.

اعضاي هيأت داوران هم پس از حضور روي فرش قرمز در يك نشست خبري شركت كردند و به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفتند. پدرو آلمودووار رئيس داوران امسال است و ويل اسميت، جسيكا چستين، فان بينگ‌بينگ، پائولو سورنتينو، مارن آدي، آنيس ژويي، پارك چان ووك و گابريل يارد او را در انتخاب برنده نخل طلايي بهترين فيلم و ديگر جوايز كمك مي‌كنند.

  • ادامه جنجال‌هاي نتفليكس

شايد مهم‌ترين بحثي كه در نشست داوران درگرفت، موضوع شبكه نتفليكس و تأثير آن بر صنعت سينما بود. آلمودووار در انتقاد به حضور پررنگ اين شبكه تازه‌تاسيس در توليد فيلم‌هاي سينمايي، موافقت خود را با مديران كن در محدود كردن نتفليكس اعلام كرد و گفت: مخالفت من با حضور چنين فيلم‌هايي در بخش مسابقه به معني مخالفت با رسانه‌هاي ديجيتال نيست. تا وقتي زنده هستم، مبارزه مي‌كنم تا نسل تازه به موضوعي پي ببرد كه از آن آگاه نيست؛ تأثير پرده بزرگ روي تماشاگر.

هر چند حرف‌هاي پرشور رئيس هيأت داوران عليه نتفليكس با تشويق حاضران در سالن همراه شد اما اندكي بعد وقتي نوبت به اسميت رسيد، بازيگر سرشناس آمريكايي مخالفت خود را با نوع نگاه آلمودووار ابراز و از جايگاه نتفليكس دفاع كرد. اسميت گفت: براي بچه‌هاي من كه هفته‌اي يكي دو بار به سينما مي‌روند و تماشاگر فيلم‌هاي نتفليكس هستند، حضور اين رسانه ديجيتال باعث شده با فيلم‌هاي تازه آشنا شوند. گرچه تجربه سينما رفتن چندان شبيه فيلم ديدن در نتفليكس نيست. اين شبكه درك بچه‌هاي من را از سينماي جهان بالا برده است.

  • حضور پررنگ پليس

همزمان با آغاز جشنواره كن، تدابير امنيتي شديد براي ورود به محدود كاخ جشنواره درنظر گرفته شده و حضور پررنگ نيروهاي پليس همه‌جا به چشم مي‌خورد. به‌دليل بازرسي بدني تماشاگران و مهمانان، صف‌هاي طولاني مقابل درهاي ورود به سالن‌هاي سينما تشكيل مي‌شود و همين بر شلوغي بيش از اندازه فضاي شهر كن افزوده است. از آنجا كه ورود كاميون به بازار كن ممنوع است، برخي شركت‌ها نتوانسته‌اند وسايل خود را به شهر كن منتقل كنند و اين روند همچنان ادامه دارد. هفتادمين جشنواره كن تا ۷ خرداد ادامه دارد.

  • اسكار به فرهادي رسيد

چند‌ماه پس از اهداي جايزه اسكار بهترين فيلم به «فروشنده»، اصغر فرهادي اواخر هفته گذشته با سفر به فرانسه و حضور در جشنواره كن مجسمه طلايي خود را از تهيه‌كننده فيلم دريافت كرد. الكساندر ماله‌گي كه در توليد چند فيلم اخير فرهادي با او همكاري كرده، جايزه اسكار را در سواحل جنوبي فرانسه به صاحب اصلي آن رساند. اين دومين اسكار فرهادي در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان پس از «جدايي نادر از سيمين» است.

کد خبر 370562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha