سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

«بحران» طی ۴‌ ماه حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به موضوعی عادی و روزانه تبدیل شده‌است، اما ماجرای افشای اطلاعات فوق‌محرمانه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، کاخ سفید را در بحرانی فرو برده که بیرون آمدن از آن کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد.

ترامپ

ديروز روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي خبر داد كه در جلسه هفته گذشته ترامپ با وزير خارجه روسيه و سفير اين كشور در واشنگتن، رئيس‌جمهور آمريكا اطلاعات فوق‌محرمانه‌اي را كه نهادهاي امنيتي در اختيارش گذاشته بودند براي طرف روسي فاش كرده است. اين گزارش، مسئولان كاخ سفيد را چنان دستپاچه كرد كه تمام روز مشغول صدور بيانيه و تكذيبيه بودند.

واشنگتن‌پست به نقل از «مسئولان كنوني و پيشين كاخ سفيد» كه از جزئيات جلسه خبر داشته‌اند نوشته كه دونالد ترامپ در نشست با سرگئي لاوروف و سرگئي كيسلياك، اطلاعاتي را در مورد تلاش داعش براي انجام عمليات تروريستي با استفاده از لپ‌تاپ در پروازهاي بين‌المللي در اختيار مهمانانش قرار داده است.

حساسيت اطلاعات فاش شده به قدري است كه مسئولان كاخ سفيد به بيانيه‌هاي متعددي كه در آنها گزارش واشنگتن‌پست «دروغ» خوانده شده، بسنده نكردند و از مك‌مستر، مشاور جديد امنيت ملي ترامپ خواستند براي نخستين بار به ميان خبرنگاران برود و در ‌اين‌باره توضيح دهد. مك‌مستر كه خود در جلسه حضور داشته گفت:‌

«دو طرف در مورد موضوعات مختلف ازجمله تهديدهاي تروريستي مشترك گفت‌وگو كردند اما در هيچ بخشي از اين نشست در مورد منابع اطلاعاتي سخني به ميان نيامد؛ همچنين هيچ حرفي در مورد عمليات‌هاي نظامي آمريكا كه مخفيانه دنبال مي‌شوند زده نشد.» مك‌مستر هم مثل ديگران، گزارش واشنگتن‌پست را «دروغ» خواند و ترجيح داد بدون پاسخ به سؤال‌هاي خبرنگاران، جمع آنها را ترك كند.

شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان اما در واكنش به سخنان مك‌مستر، خبر داد كه 2نفر از مسئولان پيشين كاخ سفيد به اين شبكه گفته‌اند كه گزارش واشنگتن‌پست درست است و ترامپ در نشست با روس‌ها، اطلاعات فوق محرمانه را فاش كرده است. واشنگتن‌پست نوشته است كه ترامپ با غرور خاصي خطاب به لاوروف و كيسلياك گفته است: «من اطلاعات خيلي مهمي دريافت مي‌كنم؛ من آدم‌هايي دارم كه هر روز اطلاعات خيلي مهمي در اختيارم مي‌گذارند.» به نوشته واشنگتن‌پست، رئيس‌جمهور آمريكا سپس به‌عنوان نمونه به جزئياتي از اطلاعات محرمانه‌اي كه اخيرا در مورد داعش در اختيارش گذاشته بودند، اشاره كرده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، اطلاعات فاش شده از سوي ترامپ از طريق منابع اطلاعاتي خارج از آمريكا در اختيار نهادهاي اطلاعاتي آمريكايي قرار گرفته بود. حساسيت اين اطلاعات به قدري بوده كه باعث شده نهادهاي آمريكايي حتي از به اشتراك گذاشتن آن‌ با كشورهاي متحد آمريكا هم خودداري كنند. در دولت هم تنها افرادي خاص به اين اطلاعات دسترسي داشته‌اند.

كارشناسان امنيتي به واشنگتن‌پست گفته‌اند كه روس‌ها اكنون با در اختيار داشتن جزئيات، ممكن است بتوانند منبع اطلاعاتي‌ را كه هم‌اكنون در سوريه فعال است و در لايه‌هاي داخلي گروه داعش نفوذ كرده، شناسايي كنند؛ موضوعي كه ادامه همكاري اطلاعاتي آمريكا را با اين منبع به كلي به خطر خواهد انداخت.

دونالد ترامپ خود ديروز در پستي توييتري از اقدامش به اين صورت دفاع كرد: «به‌عنوان رئيس‌جمهور، من اين حق را داشتم كه اطلاعات در زمينه تروريسم و امنيت پرواز را با طرف روسي در ميان بگذارم؛ مسائل بشردوستانه حكم مي‌كرد. ضمن اينكه من مي‌خواهم روسيه تلاش‌هايش را براي مبارزه با تروريسم افزيش دهد.»

طي كمتر از 4ماهي كه دونالد ترامپ به قدرت رسيده، روسيه يك پاي جنجال‌ها و حواشي سياست در آمريكا بوده است. نشست هفته گذشته ترامپ و لاوروف درست يك روز پس از آن انجام شد كه رئيس‌جمهور آمريكا طي حكمي به‌طور ناگهاني جيمز كومي، رئيس پليس اف‌بي‌آي را بركنار كرد.

گفته مي‌شود كومي به‌خاطر ادامه كار روي پرونده ارتباطات احتمالي ترامپ و تيمش با مسكو بركنار شده است. پيش از اين، مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ هم به‌خاطر ارتباطش با سفير روسيه كه هفته گذشته در نشست ترامپ و لاوروف حاضر بود، مجبور به استعفا شد. حواشي ارتباط احتمالي ميان دولت ترامپ و روسيه همچنان ادامه دارد و به پاشنه آشيل دونالد ترامپ تبديل شده است.

  • لپ‌تاپ؛ ابزار عمليات تروريستي

اما ماجراي تلاش داعش براي دست‌زدن به عمليات تروريستي با استفاده از لپ‌تاپ پيش از اين در يكي از گزارش‌هاي شبكه سي‌ان‌ان مطرح شده بود. اين شبكه تلويزيوني حدود 2‌ماه پيش به نقل از مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا اعلام كرد نهادهاي امنيتي اين كشور به اطلاعاتي دست پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌دهد داعش به‌دنبال يافتن راهكاري براي جاسازي مواد منفجره در لپ‌تاپ و ديگر وسايل الكترونيكي است، به‌گونه‌اي كه كشف آن براي دستگاه‌هاي بازرسي فرودگاهي امكان‌پذير نباشد.

در آن زمان، آمريكا ورود لوازم الكترونيكي بزرگ‌تر از موبايل را همراه با مسافر به هواپيما از 8كشور خاورميانه منع كرد. انگليس هم اين محدوديت را بلافاصله اعمال كرد. گفته مي‌شود به‌زودي آمريكا اين محدوديت را براي پروازها از مبدأ كشورهاي اروپايي هم اعمال خواهد كرد.

  • واكنش سناتورها

باب كوركر، سناتور جمهوريخواه و رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا، ديروز ضمن ابراز تعجب از درز اطلاعات فوق محرمانه در جلسه ترامپ با روس‌ها گفت: «حتي ما هم از اين اطلاعات خبر نداشتيم.» كوركر به وضعيت بحراني دولت دونالد ترامپ هم اشاره كرد و گفت: «كاخ سفيد بايد زودتر كاري كند؛ بايد زودتر اوضاع آشفته كنوني را تحت كنترل در آورد. كاملا مشخص است كه آنها در سراشيبي افتاده‌اند. اين آشفته‌بازاري كه به راه افتاده به‌خاطر ضعف مديريت است. وضعيت خيلي آزاردهنده شده است.» مارك وارنر، سناتور از حزب دمكرات هم در پستي توييتري نوشت: « اقدام ترامپ سيلي محكمي به‌صورت نهادهاي اطلاعاتي آمريكا بود.»

  • آمريكايي‌ها نگران ارتباط دولت با روسيه

نظرسنجي هفته گذشته دانشگاه كوينيپياك نشان مي‌دهد از هر 10آمريكايي، 7نفر در مورد ارتباط ميان دونالد ترامپ با روسيه نگران هستند. طبق اين نظرسنجي، حتي 40درصد از هواداران حزب جمهوريخواه هم اعلام كرده‌اند «قدري نگران» اين ارتباط هستند.

جدول

کد خبر 370304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha