همشهری آنلاین: دور جدید مذاکرات اصلی سوری آستانه با حضور هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه بانیان این نشست، هیات سازمان ملل، نمایندگان دولت سوریه و هیات معارضان مسلح در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

آغاز دور چهارم مذاکرات سوریه در آستانه | مذاکرات نمایندگان دولت و مخالفان مسلح سوریه

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ریاست هیات مذاکره کننده ایران را در این نشست بر عهده دارد.

یکی از محورهای اجلاس چهارم، پیشنهاد روسیه برای تشکیل چهار منطقه کاهش تنش در استان ادلب، منطقه شمالی شهر حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه اعلام شده است که براساس آن محورهای امن (خطوط مرزی) ایجاد می شود تا در امتداد آن احتمال بروز درگیری های مسلحانه کاهش یابد.

تشکل گروههای مسلح موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» نیز که علیه دولت سوریه فعالیت می کند، پیشنهاد روسیه را برای تعیین مناطق بدون جنگ پذیرفت.

ریاض حسن آقا سخنگوی تشکل کمیته عالی مذاکرات، ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد روسیه، آن را قابل توجه خواند.

وی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا که امروز انتشار یافت، گفت: اگر جامعه جهانی موضع سازنده ای را اتخاذ کند، امکان برقراری کامل آتش بس و بازگشت آوارگان سوری به میهن خود فراهم می شود.

دی ماه سال گذشته نشست مشترک محمدجوادظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو، رویداد همگرایی سه کشور برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) را در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شد.

صدور بیانیه مشترک در چارچوب این نشست، افق همکاری های سه کشور را تعیین کرد که تاکنون به برگزاری چهار دور مذاکرات آستانه منجر شده و مهم ترین آن نیز اجلاس اول در چهارم و پنجم آبان بود.

در این نشست برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه، نمایندگان دولت و معارضان مسلح پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر، مستقیم و در حضور هیات های سازمان ملل، سه کشور بانی نشست، سفیر آمریکا به عنوان ناظر و همچنین میزبان مذاکره کردند.

نتیجه نشست های برگزار شده تاکنون در دستور کار قرار گرفتن محورهای تشکیل کمیته سازوکار نظارت بر آتش بس با هدف پایایی بیشتر آن و شناسایی متخلفان، کارگروه تنظیم و تدوین قانون اساسی جدید براساس متن پیش نویس ارائه شده از سوی روسیه، هم افزایی بین نشست های سوری- سوری آستانه و ژنو در چارچوب پیشبرد راه حل سیاسی بحران سوریه بوده است.

افزون بر شرکت هیات های ایران، روسیه و ترکیه، قزاقستان به عنوان میزبان، دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و نمایندگان دولت این کشور و مخالفان در قالب گروه 19 نفره، آمریکا نیز با اعزام یک هیات از وزارت خارجه در این مذاکرات دو روزه حضور دارد.

بنا به گزارش اعلام شده استوارت جونز قائم مقام دستیار وزیر خارجه آمریکا به عنوان ناظر در مذاکرات آستانه حضور دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره به نقل از اعلام وزارت خارجه آمریکا نوشت که شرکت جونز در مذاکرات سوری، حمایت واشنگتن را از حل و فصل سیاسی بحران سوریه نشان می دهد.
قزاقستان ، دیپلماسی منطقه ای برای صلح سوریه فعال تر شد ،

  • ضرورت تسریع در حل و فصل بحران سوریه

خبرگزاري صدا و سيما نيز از آستانه گزارش داد: معاون وزیر امور خارجه با اشاره به ضرورت تسریع در حل و فصل بحران سوریه و سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص، بر اهمیت فعالیت جدی و مسئولانه سازمان ملل متحد و دیگر شرکای آستانه برای تحقق این هدف تاکید کرد.

«استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و هیأت همراه امروز با جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت اعزامی کشورمان به کنفرانس بین المللی سوریه در آستانه دیدار کردند.

در این ملاقات «دی میستورا» و جابری انصاری در خصوص آخرین تحولات سوریه و روندمذاکرات آستانه رایزنی و تبادل نظر کردند.

جابری انصاری در این دیدار ضمن اشاره به ضرورت تسریع در حل و فصل بحران سوریه، و سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص، بر اهمیت فعالیت جدی و مسئولانه سازمان ملل متحد و دیگر شرکای آستانه برای تحقق این هدف تاکید کرد.

هیات های حاضر در چهارمین نشست مذاکرات سوریه، همه روز را سرگرم رایزنی خواهند بود و در تاریخ چهارم ماه مه، یک جلسه ای را با شرکت همه اعضا برگزار خواهند کرد.

دیروز نیز مذاکرات کارشناسی میان هیات های ایرانی و سوری، هیات های روسیه و ترکیه و ایران برگزار شد.

ریاست هیات روسی را در این مذاکرات الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین برای حل بحران سوریه، ریاست هیات ایرانی را حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه این کشور و ریاست هیات ترکیه ای را سدات اونال معاون وزیر امور خارجه این کشور برعهده دارد.

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و نیز مشاور سیاسی وزیر امور خارجه اردن نیز به عنوان ناظر در این نشست حاضر هستند.

برای اولین بار قرار است آمریکا در سطحی بالا در نشست حاضر شود و استوارت جیمز معاون وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه وارد آستانه خواهد شد.

بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد ریاست هیات سوری را در این مذاکرات در اختیار دارد. محمد علوش نماینده گروه جیش الاسلام ریاست هیات مذاکره کننده گروه های مسلح سوری را دراین مذاکرات بر عهده خواهد داشت.

ایران، روسیه و ترکیه کارگروه ویژه ای را با هدف نظارت بر آتش بس در سوریه ایجاد کرده اند.

کد خبر 368890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha