سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت:۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور برای ترویج زایمان طبیعی، مناسب‌سازی شده است.

نوزاد

دكتر فرح بابايي در مراسم بزرگداشت روز جهاني ماما گفت: هم‌اكنون در ۳۶۵ بيمارستان كشور زايمان طبيعي انجام مي‌شود كه در ۸۰ درصد آنها بلوك‌هاي زايماني با استانداردهاي روز دنيا مناسب‌سازي‌ شده است.

  • نگاه ويژه سياست‌هاي كلي نظام به ترويج زايمان طبيعي

سياست‌هاي كلي نظام در حوزه‌هاي سلامت و جمعيت، تأكيد ويژه‌اي بر ترويج زايمان طبيعي و جلوگيري از رواج سزارين دارد. در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا، نسبت انجام سزارين به زايمان طبيعي يك به 10است؛ اين آمار اما در كشور ما در سال‌هاي اخير به وضع نگران‌كننده‌اي رسيده بود؛ تا جايي كه براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، ايران به رتبه دوم انجام سزارين در جهان نيز رسيد.

اگر چه در حوالي سال‌هاي 90آمار رسمي وجود نداشت، اما بررسي‌هاي كارشناسان نشان مي‌دهد بيش از 65درصد زايمان‌ها به‌صورت سزارين انجام مي‌شده است. اين چرخه پس از آنكه سياست‌هاي كلي جمعيت تدوين شد و در ارديبهشت 93براي اجراي به دستگاه‌هاي مختلف اجرايي ابلاغ شد، روي ديگري به‌خود گرفت. در بند 3 اين ابلاغيه «پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان» يكي از موارد مورد تأكيد است.

  • كاهش سزارين در كشور

اگرچه آمار تجميعي درباره كاهش سزارين در كشور وجود ندارد، اما به استناد آماري كه مسئولين درماني برخي استان‌ها اعلام كرده‌اند، رويكرد نسبت به زايمان طبيعي بيشتر شده است. به‌طور مثال، استان اصفهان بيش از 55درصد زايمان به شيوه سزارين را كاهش داده است. اين آمار در استان كهگيلويه و بويراحمد 50درصد و در استان بوشهر 20درصد و در استان يزد 10درصد است. متخصصان مي‌گويند كه فرهنگسازي مي‌تواند نقش ويژه‌اي در كاهش تمايل مادران به عمل سزارين داشته باشد. مسئول اداره مامايي وزارت بهداشت در اين‌باره با اشاره به اينكه براساس تحقيقات سازمان بهداشت جهاني ۱۰ تا ۱۵ درصد سزارين‌ها نفعي براي مادر و نوزاد ندارد، مي‌گويد: تقاضاي ما از مادراني كه زايمان طبيعي انجام داده‌اند، اين است كه آنها بهترين مشاور براي مادران باردار محسوب مي‌شوند.

کد خبر 368682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha