چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش گویا تصمیم گرفته تا به هر نحو ممکن از مدارس غیردولتی که سنگ بنای آنها «پول» است، حمایت کند و چشم روی تخلفات آنها ببندد؛ حتی ورود سازمان تعزیرات حکومتی به مدارس غیردولتی ممنوع اعلام شده است.

دبیرستان غیردولتی

البته در حالت عادي هم نه‌تنها بازرسان سازمان تعزيرات حكومتي بلكه بازرسان وزارت آموزش و پرورش هم حق ورود به برخي مدارس غيردولتي را ندارند، زيرا مؤسسان آنها افراد پرنفوذي هستند و هرگز اجازه چنين كاري را نمي‌دهند.

پيش ثبت‌نام مدارس غيردولتي كه شهرتي براي خود دست و پا كرده‌اند از اسفند هر سال شروع مي‌شود و در فروردين به اوج مي‌رسد. اين مدارس معمولا با روش‌هاي مختلف، شهريه مصوبه را رعايت نمي‌كنند و بنا به دلايل مختلف نظارت جدي هم بر آنها وجود ندارد. مديركل مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده كه «پيش‌ثبت‌نام در مدارس غيردولتي مجاز است اما نبايد در قالب دريافت شهريه باشد».

اين اظهارات در حالي است كه همه مدارس غيردولتي براي انجام پيش‌ثبت‌نام مبلغي را به‌صورت علي‌الحساب از والدين دانش‌آموزان دريافت مي‌كنند كه اين موضوع در رسانه‌ها نيز بازتاب داشت.

حسن مسعودي، 2روز پيش در جمع خبرنگاران درباره پيش‌‌ثبت‌نام مدارس غيردولتي اينطور توضيح داد:«پيش‌ثبت‌نام را به‌صورت مطلق نمي‌توانيم تأييد يا رد كنيم، وظيفه داريم كه از حقوق مردم در تمام موضوعات دفاع كنيم و تصميمات و بخشنامه‌هاي‌مان در جهت حقوق و منافع مردم باشد.»

اظهارات مسعودي كه در خبرگزاري فارس منتشر شده، به روشني نشان مي‌دهد آموزش و پرورش چه نگاهي به اين موضوع دارد:« تلاش مي‌كنيم به مسئولان مدارس غيردولتي لطمه نخورد تا انگيزه براي ادامه كار آنها فراهم شود».

او با يادآوري ضوابط تعيين شهريه مدارس غيردولتي در واكنش به اينكه گفته مي‌شود مدارس غيردولتي هر چه بخواهند از مردم دريافت مي‌كنند گفته است: « مدارس غيردولتي براساس قوانين و مقررات فعاليت مي‌كنند، اين درست نيست كه بگوييم بيشتر مدارس غيردولتي قيد و بند ندارند و بي‌حساب و كتاب از مردم پول مي‌گيرند.»

مسعودي درباره شهريه اضافه مدارس غيردولتي هم اينگونه توضيح داد: « شايد تخلفاتي در برخي مدارس اتفاق بيفتد اما نمي‌توان منكر شد كه قاطبه مدارس در چارچوب حركت مي‌كنند.»

او بعد هم اينطور از افزايش مدارس غيرانتفاعي حمايت كرده است:«اگر مدارس غيردولتي در تهران نباشند، در تعدادي از مناطق، مدارس 3نوبته مي‌شود. تنگناهاي زيادي براي مؤسسان مدارس غيردولتي وجود دارد. آموزش و پرورش راهي جز اين ندارد كه مدارس غيردولتي را تقويت كرده و توسعه دهد.»

  • ورود تعزيرات ممنوع

موضوع ورود سازمان تعزيرات حكومتي به مدارس، سال گذشته نيز مطرح شد و البته به سرانجامي نرسيد. درحالي‌كه هر سال آموزش و پرورش آماري از تخلفات مالي و اداري اين مدارس را منتشر و آنها را تأييد مي‌كند و در شرايطي كه بسياري از اين تخلفات اصولا گزارش نمي‌شوند تا رسيدگي شوند، خيلي‌ها كليد حل اين مشكل را ورود يك دستگاه ناظر بي‌طرف مانند تعزيرات حكومتي مي‌دانند. البته آموزش و پرورش تا‌كنون موفق شده مانع ورود اين سازمان شود. مديركل مدارس غيردولتي آموزش و پرورش در اين‌باره مي‌گويد: «تعزيرات حكومتي حق ورود به مدارس غيردولتي را ندارد مگر اينكه شاكي خصوصي داشته باشد كه آن هم نمي‌تواند حكم دهد بلكه بايد موارد به شوراي نظارت سازمان مدارس غيردولتي ارجاع شود.كار سازمان تعزيرات حكومتي ناظر به امور اقتصادي است درحالي‌كه فعاليت مدارس غيردولتي، امور فرهنگي و آموزشي است. ما از طريق شوراي سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت مركزي، پرونده مؤسس متخلف را به هيأت تخلفات اداري مي‌فرستيم؛ ضمن اينكه امكان استرداد شهريه در قانون در گذشته نبود كه در قانون جديد وجود دارد.»

  • مثال نقض

اين سخنان مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش در حالي است كه روزنامه همشهري 12دي گزارشي از آگهي فروش مدرسه‌اي غيردولتي در يكي از شهرستان‌هاي استان تهران را منتشر كرد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش نيز تخلفات مؤسس اين مدرسه غيردولتي را تأييد كردند. با وجود وعده پيگيري از سوي معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي تا‌كنون هيچ خبري از نحوه برخورد با مؤسس اين مدرسه غيردولتي متخلف منتشر نشده است.

نكته ديگري كه بسيار اهيمت دارد اينكه مؤسسان بسياري از مدارس غيردولتي افراد حقيقي يا حقوقي با نفوذي هستند به‌طوري كه آموزش و پرورش در هيچ دوره‌اي جرأت برخورد با تخلفات آنها را نداشته است.هنوز چند ماهي مانده به پايان سال تحصيلي، در مدارس غيردولتي بازار ثبت نام‌هاي چند ميليوني از دانش‌آموزان داغ است و آموزش و پرورش نيز چشم خود را به روي تخلفات آنها بسته است.

  • تخلفاتي كه رسيدگي نمي‌شود

امسال با آنكه هنوز شهريه سال تحصيلي آينده تعيين و اعلام نشده، مدارس غير دولتي با افزايش 20درصدي از والدين، پيش ثبت‌نام مي‌كنند. والدين دانش‌آموزان بنا به دلايلي مانند نبود نظارت، رسيدگي نشدن به شكايت آنها و شهرت مدرسه از شكايت و پيگيري موضوع منصرف مي‌شوند. يك گزارش تلويزيوني دراين‌باره را در هم‌افزا ببينيد.

کد خبر 366718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha