یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

به‌دنبال درج گزارشی با عنوان «هدایت تحصیلی؛ بـهـانـه گـسـتـرش غیرانتفاعی‌ها» در صفحه ۸همشهری اول اسفند ۹۵، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است.

در اين جوابيه آمده است:«1- به استناد آيين‌نامه هدايت تحصيلي مصوب شوراي‌عالي آموزش و پرورش، انتخاب رشته تحصيلي دانش‌آموزان به‌صورت آگاهانه و آزادانه انجام مي‌پذيرد و از اجبار به انتخاب رشته برخلاف علاقه و استعدادشان اكيدا خودداري شده است.همچنين به‌منظور موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان، در شيوه‌نامه جديد هدايت تحصيلي، ‌رعايت حدنصاب لازم نمرات دروس مرتبط با رشته شده است كه براي ورود به تمامي شاخه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي در همه مدارس دولتي و غيردولتي لازم‌الاجرا‌ست و چنانچه دانش‌آموزي در خرداد‌ماه حدنصاب لازم را به‌دست نياورد، ‌ مي‌بايست در امتحانات تعيين رشته مجدد در شهريور‌ماه همان سال شركت نموده ودرصورت كسب حدنصاب لازم، ادامه تحصيل وي در رشته مورد علاقه بلامانع است. استفاده از ظرفيت مدارس غيردولتي در توسعه رشته‌هاي تحصيلي هيچ‌گونه مغايرتي با قانون نداشته، ‌اما هرگونه اجبار جهت سوق دادن به اينگونه مدارس خلاف قانون و مقررات است.»

توضيح همشهري: هدايت تحصيلي در پايه نهم براي دانش‌آموزان مشكلاتي ايجاد كرده كه در سال اول اجرا با دستور شخص رئيس‌جمهور تا حدي مرتفع شد. در شيوه‌نامه جديد هدايت تحصيلي آمده كه اگر دانش‌آموزي خارج از حدنصاب‌ها امتيازي كسب كند و باز هم براي ورود به رشته‌اي اصرار داشته باشد، مي‌تواند به مدرسه غيردولتي برود. آيا اين به‌معناي كوچاندن اجباري دانش‌آموزان به مدارس غيرانتفاعي نيست؟ موضوعي كه انتقاد نمايندگان مجلس را به‌دنبال داشته و وقتي امسال اجرا شود يقينا اعتراض والدين و دانش‌آموزان را هم به‌دنبال خواهد داشت. البته مهدي فيض، ‌ معاون پرورشي وزير آموزش و پرورش معتقد است «مدارس غيردولتي نخودي نيستند و بايد از ظرفيت آنها استفاده شود و فرستادن دانش‌آموزان از مدارس دولتي به غيردولتي بار منفي ندارد.»

کد خبر 367110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha