چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

علی‌اصغرمحمدی: ضرورت ایجاد تحول در آموزش و پرورش امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و مسئولان آموزش و پرورش نیز بر آن تاکید می ورزند.

این درحالی است که برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادین در آموزش و پرورش باید کمیت و کیفیت آن متحول شود. کارشناسان معتقدند تحول در آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر است، البته تحول باید در همه بخش‌ها باشد.

یعنی از مفهوم تربیت گرفته تا نظام تعلیم و تربیت، چگونگی ساماندهی این نظام، جایگاه آموزش و پرورش رسمی در ارتباط با سایر ابعاد تعلیم و تربیت و این که چگونه باید نهادهای تربیتی با هم ارتباط داشته باشند، باید در تحول مورد نظر باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: ایجاد تحول در آموزش و پرورش ضروری است و تحول در ذات خود معنای گذار از نقطه‌ای به نقطه دیگر را می دهد و از این رو می توان گفت تغییر، لازمه تحول است.

مسلم میرزاپور افزود: اما لزوماً هر تغییری به تحول منجر نمی شود. تحول، تغییری است که نگاه به آینده و سو به جلو دارد و ابتدا باید تحول تعریف شود زیرا در غیر این صورت صرفاً یک تفکر سازمانی بدون سرانجام است.وی گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی این است که محصول آموزش و پرورش فعلی، محصول یک نظام اسلامی و ارزشی نیست.

این تحول ابتدا باید در فلسفه آموزش و پرورش و نوع نگاه ما به اهداف تعلیم و تربیت آموزش و پرورش صورت گیرد.

اگر خروجی‌های آموزش و پرورش نتوانند در مجرا و مسیری درست و مبتنی بر آموزه‌های دینی و ملی پرورش بیابند، طبیعی است که دیگر سازمان‌های فرهنگی نیز در جامعه دچار مشکل خواهند شد.

میرزاپور افزود: تدوین فلسفه آموزش و پرورش، سند ملی آموزش و پرورش و برنامه ملی درسی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین راهبردهایی است که هم اکنون در حال تهیه و اجراست و به زودی شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که نمی توان نظام آموزشی فعلی را برای ایجاد تحول متوقف کرد گفت: تحول عمیق و تدریجی با عبور از مرزهای زمانی میسر خواهد شد. زیرا تحول در آموزش و پرورش پیچیدگی‌‌های خاص خودش را دارد. در مرحله نخست، نیاز به تحول در دیدگاه و نگرش است، این تحول به ویژه در میان مدیران و مجریان ضروری است. البته با تشکیل ستاد بنیادین، تحول در آموزش و پرورش شتاب بیشتری گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حضور حدود 100 نماینده فرهنگی در مجلس اظهار کرد: به طور یقین، وجود چهره‌های فرهنگی در مجلس شورای اسلامی بهترین فرصت برای دستگاه های فرهنگی کشور، به ویژه آموزش و پرورش است تا ضمن طرح منصفانه و کارشناسی مسائل حوزه آموزش و پرورش با کمک از نگاه فرابخشی نمایندگان به حل و فصل قانونی آن ها بپردازند.

میرزاپور افزود: طی 5/2 سال گذشته طرح های مهم و موثری مطرح و به تصویب رسید که می‌توان به لایحه مقاوم سازی مدارس و اختصاص 4 هزار دلار به این امر، افزایش 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 85 نسبت به سال 84 که منجر به افزایش میانگین حقوق فرهنگیان شد، اشاره کرد.

کد خبر 36630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز