چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تهران ۳/۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده دارد که متاسفانه ۳۰درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل می‌دهند.چرا یک شهر، باید این‌قدر موتوری داشته باشد؟

موتورسیکلت

چون يك شهر مي‌تواند ميليون‌ها نفر جمعيت داشته باشد و خيلي از اين آدم‌ها هم مي‌توانند سوار موتور شوند. جدا از اين فلسفه ساده، برخي موتوري‌هاي متخلف واقعا دمار از روزگار ساكنان شهرهاي بزرگ مثل تهران درآورده‌اند؛ نه خودشان به قانون پايبندند، نه وقتي كه كسي به آنها قانون را تذكر مي‌دهد گوش مي‌كنند. شايد براي شما هم پيش آمده كه تا حالا با چند موتوري بدقلق و متخلف برخورد كرده باشيد. راهنماي زير، براي همه شماست تا بدانيد كه با موتوري‌هاي متخلف، چطور برخورد كنيد تا زياد به دردسر نخوريد.

  • آينه بغل را حتما نگاه كن

ماشين آينه بغل دارد كه كاربردهاي زيادي هم براي آن تعريف شده است؛ ازجمله موقع پياده شدن‌ها. بعضي از سواري‌ها و تاكسي‌ها، متاسفانه قانون را رعايت نمي‌كنند و مسافرانشان را پشت چراغ قرمز يا هر جايي كه خوش‌شان بيايد، پياده مي‌كنند. اگر در چنين وضعيتي قرار گرفتيد، حواس‌تان به آينه بغل سمت راست باشد؛ چون هميشه يك موتوري قانون‌شكن‌تر از راننده تاكسي‌اي كه شما را سوار كرده هم وجود دارد كه از ميان ماشين و جوي آب، دنبال راه فراري براي خودش مي‌گردد. اگر حواس‌تان نباشد ممكن است موتورسوار را مستقيم به پياده‌رو يا جوي آب پرت كنيد.

  • يكطرفه، نگاه به هر دو طرف

البته تعريف خيابان يكطرفه، كاملا مشخص است؛ فقط قرار است كه از يك طرفش ماشين بيايد. اما از ما اين نكته طلايي را بشنويد كه در تهران هر وقت كه مي‌خواهيد از عرض يك خيابان يكطرفه عبور كنيد، علاوه بر اينكه به سمتي كه حركت ماشين‌ها تعريف شده، نگاه مي‌كنيد، خلاف آن را هم نگاه كنيد. چرا؟ تجربه ثابت كرده كه هميشه چند موتوري متخلف كه حال و حوصله دور زدن خيابان و رفتن و برگشتن از خيابان‌هاي بغل‌دستي را ندارند، دنبال راه‌هايي ديگر هستند تا سريع‌تر به مقصدشان برسند.

  • ماشيني كه شبيه موتور است

نمي‌دانيم خطاب اين يكي بايد راننده‌ها باشند، موتوري‌ها باشند يا عابران پياده؛ از ما نوشتن، از شما هم توصيه كردن آن به هر كسي كه صلاح مي‌دانيد. شايد گاهي وقت‌ها در خياباني خلوت و تاريك، موتوري‌اي را ببينيد كه از دوردست مي‌آيد. طبيعي است كه وقتي از خيابان مي‌خواهيد عبور كنيد طرز رفتار شما با يك موتور متفاوت از يك ماشين است؛ چون اندازه‌شان فرق مي‌كند. حالا اگر در اين خياباني كه گفتيم، يك ماشين يك لامپي در حال گذر بود چه؟ به هواي موتوري مي‌رويد، يك دفعه غافلگير مي‌شويد. البته مقصر، ماشين است، ولي حالا كه تنورمان داغ شده، اين را هم مي‌شود به‌حساب موتوري‌ها نوشت!

  • قانون‌شكنان در پياده‌روها

وقتي توي پياده‌رو هستيد و صداي موتوري را از پشت سرتان مي‌شنويد، ديگر فكر نكنيد اينجا كه خيابان نيست تا نگران باشيد! موتوري‌هاي قانون‌شكن، پياده‌رو و غيرپياده‌رو نمي‌شناسند و زن و بچه و پير و جوان سرشان نمي‌شود. آنها با سرعت در پياده‌روها رفت‌وآمد مي‌كنند؛ چون فكر مي‌كنند حق‌شان است. سريع در همانجايي كه هستيد‌ بايستيد، از فراز شانه، عقب را نگاه كنيد تا ببينيد از سمت چپ يا راست شما مي‌خواهد عبور كند و سپس به جهت مخالف برويد تا دفع شر شود. بهتر است كه اين كار را زودتر انجام دهيد، چون ممكن است موتوري قانون‌شكن، بوق هم برايتان بزند!

  • عبور از چهارراه و حمله موتورها

وقتي از عرض خياباني عبور مي‌كنيد كه نزديكي‌هاي يك چهارراه اصلي است، خيلي مراقب باشيد. در اين صورت وقتي كه چراغ براي عبور و مرور وسايل نقليه سبز مي‌شود، اول اين موتوري‌ها هستند كه خودشان را بعد از معطلي چراغ، به اين خيابان خواهند رساند. اگر دير بجنبيد، يكدفعه مي‌بينيد كه در عرض يك خيابان خلوت هستيد و چند ده تا موتور غرش‌كنان دارند به سمت شما مي‌آيند. در اين صورت، آرامش‌تان را حفظ كنيد و با حركت دست به آنها بفهمانيد كه بايد مراقب باشند و با سرعت عرض خيابان را طي كنيد.

  • خيلي روي چراغ موتور حساب نكنيد

اگر سوار بر وسيله نقليه هستيد، هميشه حواس‌تان به موتورسوار‌هاي جلو و كنار و پشت سر باشد، چون در يك چشم به‌هم‌زدن، خودشان را به شما رسانده و با حركات خاص خود، جلوي ماشين شما مي‌افتند. موتوري‌هاي قانون‌شكن هم كه اساساً با چراغ ترمز، راهنما و... نسبتي ندارند. وقتي يك موتورسوار جلوي شما حركت مي‌كند، خاصه روي پل‌ها، زيرگذرها و جاهاي خلوت، هر احتمالي را بدهيد. ممكن است بدون چراغ، يكدفعه بپيچد داخل يك فرعي يا حتي از يك فرعي، بدون چراغ بپيچد جلوي شما.

  • خط ويژه فقط براي اتوبوس نيست!

خط ويژه، خط ويژه و باز هم شما را سفارش مي‌كنيم به خط ويژه؛ مخصوصا جاهايي كه پليس، كنترل كمتري روي آن دارد. هيچ‌گاه فكر نكنيد كه خط ويژه است و بايد با خيال راحت وقتي كه اتوبوس نمي‌آيد عرض آن را طي كنيد؛ اتفاقا سرعت موتوري‌ها در اين خطوط ويژه، بسيار بالاتر از خيابان‌هاي معمولي است. خوب به چپ و راست‌تان نگاه كنيد و اگر ديديد كه موتوري نمي‌آيد بعد برويد. شب‌ها بيشتر مراقب باشيد، چون بعضي موتوري‌ها چراغ خاموش حركت مي‌كنند و ممكن است دردسر برايتان ايجاد شود. هميشه اين اصل را به خودتان يادآوري كنيد كه موتوري‌ها در اين خطوط در حال جولان دادن‌ هستند.

  • موتورسواران كنار سنگين‌ها

وقتي از عرض خيابان عبور مي‌كنيد، هميشه مراقب نقاطي كه ديد نداريد باشيد. مخصوصاً كناره سمت راننده ماشين‌ها مخصوصا ماشين‌هاي سنگين. فكر نكنيد كه تنها يك اتوبوس در حال آمدن است؛ هميشه اين احتمال قوي وجود دارد كه يك يا چند موتوري هم پشت سر يا كنار اتوبوس در حال تردد باشند كه اتفاقاً بعضي‌هاي‌شان، سرعت‌شان هم بالاست تا از اتوبوس و ماشين‌هاي بزرگ جلو بزنند. در اين صورت شما به هواي اينكه فقط اتوبوس دارد مي‌آيد، حركت مي‌كنيد و ناگهان بعد از رد كردن اتوبوس، غافلگير مي‌شويد. منطق عبور و مرور، در مورد موتوري‌ها هميشه عوض مي‌شود.

  • مواظب باشيد

موتور، بهترين وسيله براي سرقت‌هاي كوچك و بزرگ است؛ چون قدرت مانور بالايي دارد. پس وقتي كه اشياي قيمتي همراه‌تان است يا پول زياد داريد حمل مي‌كنيد، حواستان به موتوري‌ها باشد؛ چون احتمال دارد يكي از آنها منتظر شما باشد كه سرقتش را انجام بدهد.

  • همه جا را دقيق ببينيد

لطفا لابه‌لاي ماشين‌ها را درنظر داشته باشيد، در، ديوار، رو و زير پل‌ها و همه جا را زيرنظر داشته باشيد؛ پشت سر و كنار دست‌تان را هم زيرنظر داشته باشيد، حتي وقتي در صف عابربانك ايستاده‌ايد، همه‌‌چيز را زيرنظر داشته باشيد، چون موتوري‌هاي قانون‌شكن پيشرفت كرده‌اند و به‌تازگي‌، حتي حوصله پياده شدن از موتورشان را هم ندارند تا كارشان را انجام بدهند. اين متخلفان با موتور وارد پياده‌رو شده، نان مي‌خرند، از عابر بانك پول مي‌گيرند و سؤال‌شان را از مغازه‌داران مي‌پرسند و اين كار را هم اصلاً غيرقانوني نمي‌دانند! پس فراموش نكنيد از همه‌جا مي‌تواند موتور ببارد؛ مگر اينكه خلافش ثابت شود.

کد خبر 366101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha