چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

مهدی ربوشه‌: ‌قهرمان، امروز از دل سایتاما رخ می‌نماید. آیا چشم‌بادامی‌ها در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا موفق به تلخ کردن رویای شیرین لوکا خواهند شد؟

 این همان پرسشی است که ژاپنی‌ها با نگرانی به آن فکر می‌کنند. اگرچه نتیجه بازی رفت سپاهان برابر اوراوا، فاصله میان نگرانی تا دوباره امیدوار شدن ژاپنی‌ها را به حداقل ممکن رسانده است اما با این همه مرد تلخ سپاهان گویا برای تحمیل تیم خود به اوراواردز، تدابیر خاصی را در ذهنش مرور کرده که با جرأت تأکید می‌کند: «به ژاپن آمده‌ایم تا قهرمان شویم و برگردیم.»

فینال آسیا

چهارشنبه 23 آبان در ورزشگاه 65 هزار نفری سایتاما، زردها برای طلایی شدن کار دشواری پیش‌رو دارند. بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا امروز تحت تأثیر هواداران اوراوا قرار خواهد گرفت. این البته اولین بار نیست که فینال آسیا 2 تیم از ایران و ژاپن را به خود می‌بیند. چه اولین بار استقلال تهران و جوبیلوایواتا به مصاف یکدیگر رفتند.

 دیداری که در آزادی به سود ژاپنی‌ها پایان گرفت تا استقلال نتواند جام قهرمانی آسیا را در تهران حفظ کند. حالا پس از گذشت 8 سال، این سپاهان است که در فینال این بار میهمان ژاپنی‌ها ست.

 تیم لوکا در حالی پا به بازی برگشت می‌گذارد که از قرار معلوم در صورت کوچک‌ترین اشتباه دیگر هیچ برگشتی در کار نیست. به خصوص اینکه بازی رفت که با تساوی یک بر یک در فولادشهر به پایان رسید انگار یک برنده بیشتر نداشت؛ «اوراوا». آنها در زمین سپاهان نتیجه خوبی کسب کردند و امروز در صورتی که حتی به تساوی صفر بر صفر هم دست پیدا کنند، قهرمان شده‌اند. در بازی رفت رابسون پونته برای اوراوا و محمود کریمی برای سپاهان گلزنی کردند.

 سپاهان، بدون مصدوم

 سپاهان که پیش از اوراوا با کسب 2 تساوی مقابل کاوازاکی توانست به فینال راه پیدا کند، به خوبی دریافته که مصاف با تیم‌های ژاپنی تا چه حد سخت خواهد بود. با این حال تنها دلخوشی لوکا انگار در اختیار داشتن تمامی نفرات اصلی است. موضوعی که گویا در اردوی اوراوا نگرانی‌های هولگر اوسیک را باعث شده است.

 روز گذشته خبرگزاری‌ها از بحران مصدومیت در اوراوا خبر دادند. آخرین خبرها حاکی از آن است که یامادا، بازیکن غایب دیدار رفت به بازی برگشت فینال نیز نخواهد رسید. مصدومیت مارکوس تولیو تاناکا که حالا یکی از بهترین‌ مهره‌های اوسیک محسوب می‌شود نیز موجبات نگرانی سرمربی اوراوا را فراهم کرده. اگرچه پزشکان این تیم ژاپنی تأکید کرده‌اند این مدافع برزیلی به بازی امروز می‌رسد. این در حالی است که مهاجم همه‌کاره اوراوا یعنی واشنگتن از ناحیه بینی دچار مصدومیت شده.

 این برزیلی که در بازی چند روز پیش اوراوا برابر کاوازاکی در لیگ فوتبال ژاپن تک‌گل تیمش را به ثمر رساند، باز هم از ناحیه بینی دچار مصدومیت شد تا از قرار معلوم حتی در صورت رسیدن به بازی، با ماسک در زمین بازی حضور پیدا کند.

هیراکاوا و تاناکا نیز اگرچه به صورت جزیی دچار مصدومیت شده‌اند اما در فینال اوراوا را همراهی خواهند کرد. سرمربی اوراواردز در توضیح این بحران گفته: «ما 10 روز سخت را پشت سر گذاشته‌ایم. در اصفهان با سپاهان و بعد در ژاپن با کاوازاکی بازی کرده‌ایم. حالا نیز در طول کمتر از 10 روز باید در سومین دیدار سخت یعنی بازی برگشت فینال آسیا حاضر شویم.»

اظهارات هولگر اوسیک البته خلاف گفته‌ای است که محمدرضا ساکت در برنامه هفته گذشته 90 عنوان کرد. آنجا که مدیرعامل سپاهان برای توجیه دیدارهای معوقه زردها در لیگ‌برتر گفت: وقتی ژاپنی‌ها دیدار اوراوا در لیگ‌شان را به تعویق می‌اندازند، چطور است که رسانه‌ها به سازمان لیگ ما اجازه نمی‌دهند بازی سپاهان را به تعویق بیندازد؟

 البته این اجازه در شرایطی که رسانه‌ها با آن مخالفت کردند، صادر شد تا سپاهان بعد از فینال، 4 دیدار معوقه در چارچوب لیگ‌برتر در پیش داشته باشد.

 بوناچیچ: برای قهرمانی به ژاپن آمده‌ایم

 سرمربی کروات سپاهان که در مصاف با اوراوا کار بسیار سختی در پیش دارد، معتقد است که هیچ تیمی از قبل قهرمان آسیا نیست.

لوکا تصریح کرده: ما حالا بازیکنانی را به ژاپن آورده‌ایم که ارزش عنوان قهرمانی را به خوبی درک می‌کنند.

 وی ادامه داده است: می‌خواهیم جام را به ایران ببریم و من مطمئنم که این کار را انجام می‌دهیم. سرمربی سپاهان که چندان تمایلی به فکر کردن درباره دیدار رفت ندارد، تأکید کرده: حالا 2 تیم در بازی برگشت فقط به برد فکر می‌کنند و ما همچنان شانس زیادی برای قهرمانی در آسیا داریم.

اوسیک: آدم خوش‌خیالی نیستم

 سرمربی آلمانی اوراوا ضمن اشاره به شرایط خوب تیمش تأکید کرده: من آدم خوش‌خیالی نیستم اما حتم دارم که بازیکنانم در بازی با سپاهان روز باشکوهی را رقم خواهند زد. اوسیک ادامه داده: تماشاگران ژاپنی تا امروز صبر کرده‌اند که جام را در دست تیم محبوب خود ببینند. بنابراین ما هرگز این فرصت را از دست نخواهیم داد. وی تأکید کرده است: به بازیکنانم گفته‌ام که سپاهان تا چه حد خطرناک است. مقابل آنها حق اشتباه نداریم، چون آنها از کوچک‌ترین موقعیت‌ها نیز نهایت بهره را خواهند برد.

 تیم داوری

راوشان ایرماتوو از ازبکستان بازی بزرگ امروز را قضاوت خواهد کرد. جیمز کاریم و جیم اولیاریس از استرالیا نیز به عنوان کمک‌های اول و دوم، داور این دیدار را یاری می‌کنند.

 خالد ابراهیم الغمدی از عربستان سعودی داور چهارم و مایکل بوردالو از گوام ناظر بازی هستند. ساموئل چام یام مینگ نیز ناظر داوری خواهد بود.

 تابوی ناکامی

 از قرار معلوم ژاپنی‌ها به قهرمانی در فینال لیگ قهرمانان به خصوص بعد از ناکامی تیم‌ ملی ژاپن در جام ملت‌ها به طور خاصی نگاه می‌کنند. آنها به دنبال شکستن تابوی ناکامی‌شان باید لوکا و تیمش را از میان بردارند. کار چشم‌بادامی‌ها آنجایی سخت‌تر شده که سپاهان نیز در آستانه فینال، درست تحت فشار همین طرز تفکر قرار گرفته تا با قهرمان شدن در آسیا، تا حدودی روحیه در هم ریخته فوتبال ایران را سامان دهد.

 اگرچه حتی در صورت قهرمانی در آسیا نیز آنها یک امتیاز را از فوتبال ایران گرفته‌اند؛ «برگزاری منظم لیگ».دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا،‌ساعت 03:81 به وقت محلی و 31 به وقت تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 36562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز