همشهری آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار داشتیم که بعد از تصویب سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص، وحدت و همدلی در کشور بیشتر شود، که تاکنون نشده است.

به گزارش ایسنا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طی سخنانی در همایش « اتحاد ملی، راهبردها و سیاست‌ها» افزود: اتحاد انسان‌هایی با سلیقه‌های مختلف و تفاوت فکر مساله‌ای جدی است که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه رهبران هر جامعه‌ای نیازمند ایجاد وحدت و پاسداری از یک جامعه هستند.

وی با اشاره به تاکیدات اسلام بر نبود تنازع در جوامع اسلامی خاطرنشان کرد: تنازع با اختلاف نظر متفاوت است. اسلام با تنازع مخالف است، در حالی‌که اختلاف‌نظر را طبیعی می‌داند که ممکن است به اختلاف عمل منجر شود. همین اختلاف نظرها می‌تواند باعث تکامل و سازندگی در جامعه شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی عوامل ایجاد وحدت در جامعه گفت: اولین عامل وحدت در جامعه جهان‌بینی مشترک است؛ جامعه‌ای که جهان‌بینی مشترک داشته باشد، وحدت خواهد داشت و دومین عامل ایدئولوژی واحد می‌باشد که می‌تواند پایه وحدت در جامعه شود. همچنین یک جامعه باید با سیاست‌های کلی به یک نظر واحد و تفاهم برسد. در اجرا و تاکتیک نیز وحدت نظر مساله مهمی است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به توصیفات قرآن درباره کسانی که اهل تنازع و هم‌چنین کسانی که اهل تفاهم هستند، گفت: از نظر قرآن کسانی که اهل تنازع هستند جهنمی‌اند و آنها که اهل تفاهم هستند به بهشت می‌روند. قرآن البته اختلاف نظر را می‌پذیرد، اما در عین حال توصیه به تالیف قلوب می‌کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به اختلافات موجود در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: منطقه ما در اختلافات بسیار زیادی قرار دارد و از هر سو درگیری‌ها در حال تشدید است. فلسطینی‌ها با هم درگیرند. در لبنان گروه ها پاره پاره شده اند در عراق نیز وضعیت کاملا روشن است. بین ترکیه و کردهای عراق نیز وضعیت در آستانه مشکلات بزرگی است. در خارج از منطقه نیز درگیری‌های زیادی وجود دارد و هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد که علت این اختلافات چیست؟ در این وضعیت ما ملتی هستیم که انقلاب کرده‌ و در سایه وحدت به پیروزی رسیده‌ایم. زمانی درگیری‌ها در کشور ما پیش از پیروزی انقلاب به تقویت ساواک منجر شد اما انقلاب ما با معجزه تاریخی پیروز شد و مردم با وحدت کلمه توانستند شاه را از کشور بیرون کنند و فرهنگ شاهانه را به هم بریزند.

وی در ادامه به تاکیدات قانون اساسی بر وحدت اشاره کرد و گفت: قانون اساسی ما بر حضور مردم و وحدت آن‌ها تاکید دارد، از سویی اسلام نیز امت اسلامی را به وحدت فرا می‌خواند. با همه این‌ها در آستانه انتخابات آینده در فضای جامعه تخاصم و تنازع وجود دارد در حالی که هدف همه خدمت است. راهکار و نظر من این است که هر کس افکار سازنده‌ای دارد و فکر می‌کند می‌تواند به جامعه کمک کند، باید آن را عرضه کند و احزاب و تشکیلات هم به همین شکل رفتار کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه بر وجود انتقاد در جامعه تاکید کرد و گفت: انتقاد به مفهوم این است که اگر کسی کار بدی می‌کند آن را تذکر دهیم و اگر کار خوبی کرد آن را بگوییم . انتقاد به مفهوم فحاشی نیست و باعث می‌شود که فردی که از او انتقاد می‌شود، خود را اصلاح کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کاش می‌توانستیم با معیارهای سیاست‌های کلی برای وحدت کشور خود را منطبق کنیم و مرکز تحقیقات باید در این زمینه تحقیقات خوبی را انجام دهد. ما در معرض فتنه‌های فراوانی قرار داریم و در این فضا تنازع همان است که دشمن می‌خواهد. وقتی مصلحتی در کار است بزرگان باید با صبر سازنده نظرات‌شان را بگویند به شکلی که دعوایی وجود نداشته باشد و آرامش هم به هم نریزد. کشور ما دارای تنوع قومی و مذهبی است که خود عاملی برای تحکیم وحدت است. در اطراف کشور ما اهل سنت وجود دارد که با ما تنها 5 درصد اختلاف نظر دارند این درست نیست که با آنها در تنازع باشیم. قانون اساسی ما اجازه می‌دهد که اقلیت یهودی نیز نماینده‌ای در مجلس داشته باشند که مثل بقیه نماینده‌ها صاحب رای است.

وی خاطرنشان کرد: کارهای ناشیانه‌ای اتفاق می‌افتد، تنازع بی‌جهت سیاسیون و احزاب ما و اختلافات بی‌ربط قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی در کشور پیش آمده است و این در حالی است که اسلام مبانی اتحاد ملی را به ما ارایه داده است و تنها باید راهکارها را پیدا کرد.

به همراه رییس تشخیص مصلحت نظام دکتر حسن روحانی و حسین موسویان وارد سالن شدند و با خروج وی نیز این افراد خارج شدند.

کد خبر 36409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز