امروز سرنوشت مستمری‌های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجلس مشخص می‌شود.

چشم 6ميليون نيازمند ازكارافتاده امروز به رأي نمايندگان درباره تبصره 14بودجه 96 است. اين تبصره، مربوط به چگونگي هزينه شدن درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده است. آنطور كه در برنامه ششم توسعه تكليف شده و براساس آنچه كميسيون تلفيق بودجه مصوب كرده، دولت از سال آينده مكلف است حقوق مددجويان نهادهاي حمايتي را به اندازه 20درصد حداقل حقوق مصوب96 افزايش دهد.

به اين ترتيب مستمري اين افراد تقريبا حدود 200هزار تومان افزايش خواهد يافت. اما متن پيشنهادي كميسيون تلفيق كه راه را بر تفسيرهاي مختلف و احتمال اجرا نشدن اين قانون باز گذاشته، باعث شده انبوهي از پيشنهاد‌ها براي بررسي اين تبصره در دستوركار نمايندگان قرار بگيرد. در حالي‌كه با مصوبه روزچهارشنبه مجلس مديران مي‌توانند ماهانه تا ۲۴ ميليون تومان دريافتي داشته باشند و اين دريافتي در برابر حقوق كارگران نجومي محسوب مي‌شود، انتظار بسياري از مردم تصويب بهترين قانون براي نيازمندان است؛ قانوني كه افزايش مستمري آنها پس از 4سال را با سازوكاري مناسب محقق كند.

  • روز پر كار مجلس

در فهرست پيشنهاد‌هاي ثبت شده براي امروز مجلس در ارتباط با تبصره 14لايحه بودجه، دست‌كم 35پيشنهاد اصلاحي ثبت شده كه بيشتر آنها به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم در ارتباط با اين موضوع هستند. در پيشنهاد‌هاي متعددي از سوي نمايندگان، راهكارهاي مختلفي براي حذف يارانه‌ها و افزايش مستمري مددجويان ارائه شده است.

در يك نمونه «دولت مكلف است مبتني بر پايگاه‌هاي اطلاعاتي موجود افراد نيازمند را تشخيص داده و حداكثر تا سقف 60 درصد منابع سازمان، براي پرداخت يارانه نقدي و غيرنقدي متناسب با سطح درآمدي خانوارها اقدام كند.» نكته اينكه چند نماينده پيشنهاد داده‌اند استفاده از منابع يارانه‌ها به هر نحو ديگر در حكم تصرف غيرقانوني در اموال عمومي است.

در پيشنهاد ديگري دولت مكلف به شناسايي خانواده‌هاي «نيازمند غيرقابل توانمندسازي» و حمايت مضاعف از آنها شده است. حسنعلي حاجي‌دليگاني، نادر قاضي‌پور، عليرضا محجوب و عليرضا سليمي هم طرح مفصلي براي حمايت از نيازمندان ازكارافتاده در قالب پيشنهاد مطرح كرده‌اند كه باز هم بر حذف يارانه ثروتمندان متمركز است. هر چه باشد، هر كدام از اين طرح‌ها كه امروز به تصويب نمايندگان برسد، سرنوشت زندگي 6ميليون نيازمند از كارافتاده را مشخص خواهد كرد و آنها اين تصميم نمايندگان را هرگز از ياد نخواهند برد.

جدول

کد خبر 363788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha