گروه اقتصادی: روز پنجشنبه هشتم نوامبر (17 آبان) بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا به انتظار فعالان اقتصاد جهانی برای آگاهی از شرایط اقتصاد آمریکا و جهان پایان داد.

وی اعلام کرد: بحران جاری در اقتصاد آمریکا تا اواسط سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت. وی در برابر کمیته مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: بحران جاری در بازار مسکن آمریکا که به بروز مشکل مالی برای بانک‌های این کشور منجر شده و تاکنون 2 بانک و مؤسسه اعتباری بزرگ سیتی گروپ و مریل لینچ را با خطر ورشکستگی روبه‌رو کرده و منجر به استعفای مدیران عامل آنان شده بر اقتصاد آمریکا آثار درازمدت دارد.

به گزارش تایمز آن‌لاین، برنانکی همچنین از ادامه کاهش رشد اقتصادی آمریکا خبر‌داد.

اظهارات برنانکی بلافاصله آثار خود را بر‌بازار نفت و اوراق بهادار آمریکا نشان داد و ارزش سهام و نفت پس از سخنان وی کاهش یافت.

در پی این اظهارات 3 مقام مالی در آمریکا نیز در واکنش به شرایط جاری اقتصاد این کشور در اظهارات مشابه‌نظرات برنانکی را تأیید کردند.

در این میان جورج سوروس سرمایه‌دار معروف آمریکایی و آلن گرینسپن رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا از جمله کسانی بودند که شرایط را بدتر از آنچه برنانکی توصیف کرد، خواندند.

گرینسپن که اظهاراتش از اعتبار زیادی برای بازارهای جهانی و فعالان اقتصادی برخوردار است در همایشی در توکیو آثار عرضه بالای مسکن و افزوده‌شدن خانه‌هایی را که به‌دلیل ناتوانی خریداران در پرداخت بهره ماهانه وام به این بازار افزوده می‌شود در افزایش مخاطرات اقتصاد آمریکا را مؤثر دانست.

وی همچنین در مجمع دیگری تأکید کرده که همچنان باید نرخ بهره بانکی کاهش یابد و این به معنای کاهش قیمت مسکن و فروش بیشتر است که به این ترتیب راه‌درازی پیش‌روست.

گرینسپن پیش‌بینی کرد: بحران اقتصادی کنونی عمیق‌تر می‌شود و نمی‌توان از آن به سادگی رها شد.

این موضع با اظهارات ماروین کینگ رئیس بانک مرکزی انگلیس تکمیل شد، زمانی که وی برخلاف سنت سکوت خویش در مصاحبه‌ای، از تداوم بحران پرداخت وام بانک‌ها تا ماه‌ها خبر داد. ولی وی نیز محدوده زمانی خاصی را برای آن اعلام نکرد.

برخلاف جورج سوروس و گرینسپن در آمریکا، وارن بافت دومین ثروتمند آمریکایی جهان این بحران را با دیدی امیدوارانه برای اقتصاد آمریکا قابل هضم دانست ولی آثار آن را برای سال‌ها پایدار توصیف کرد و گفت: آثار آن از 6 ماه تا 3 سال آینده ادامه خواهد داشت. با ادامه شرایط مورد اشاره و پیش‌بینی تداوم آن از سوی رئیس بانک مرکزی آمریکا به‌نظر می‌رسد که نوسان شدید در بازار نفت و طلا به‌دلیل سرازیر شدن بخش مهمی از سرمایه‌هایی که از بازار مسکن آمریکا خارج شده حداقل تا اواسط سال آینده میلادی ادامه یابد.

تغییرات قیمت نفت و طلا

از روز سه‌شنبه که قیمت نفت و طلا به‌دلیل اعلام توقف تولید در دریای‌شمال به‌دنبال پیش‌بینی بروز توفان به شدت افزایش یافت و به مرزهای بی‌سابقه رسید، این بازارها تاکنون نوسان‌های پیاپی داشته ولی همچنان هر‌بشکه نفت بیش از 90 دلار و هر‌اونس طلا بیش از 800 دلار معامله می‌شود.

با انتشار گزارش سازمان بین‌المللی انرژی در مورد ناکافی بودن روند تولید و عرضه نفت برای پاسخ به تقاضای نفت و پیش‌بینی حداقل قیمت 80 دلار تا پایان سال‌جاری، به‌نظر نمی‌رسد که شرایط جاری در بازار نفت تغییر کند.

کد خبر 36164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز