شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: گاهی مسئله‌ای آنقدر کوچک است که از دید همه پنهان می‌ماند، گاه در طول روز فراموش می‌شود و گاهی در طول سال و گاهی لابه‌لای صفحات تاریخ گم می‌شود.

گوهر پنهان

 اما هميشه پنهان ماندن دليل بر كوچك بودن نيست. گاهي عظمت بسيار سبب مي‌شود مسئله‌اي را نتوان شناخت. پهنه كهكشان‌ها براي ما پنهان است و اين نه به‌خاطر كوچكي‌اش بلكه به‌علت عظمت آن است!

يكي از اين رازهاي تاريخ، وجود با بركت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليهاست كه از جهات مختلف بر ما پنهان است. همه‌‌چيز در مورد حضرت‌زهرا(س) به يك راز شباهت دارد و اين چيزي جز اراده الهي نيست كه گوهري چون او را پنهان داشته است.

حضرت‌زهرا(س) از 3 جهت بر ما مخفي مانده‌اند؛ اول از جهت مكان و محل دفن كه بنا بر توصيه خود آن حضرت، شبانه و مخفيانه به خاك سپرده شدند و بنا بر مصلحتي كه معصومين بعد ايشان اعمال كردند، كسي از اين راز خبردار نشد. اين پنهان بودن موجب شده است تا در گذر زمان هر ضمير آگاهي با خود اين پرسش را مطرح كند كه چگونه است كه مدفن شهداي صدر اسلام، همسران و فرزندان پيامبر و... همگي مشخص و معلوم است ولي از مدفن يادگار پيامبر اسلام هيچ اطلاعي در دست نيست؟! يقينا تحقيق براي پاسخ به اين سؤال بسياري از حقايق تاريخ را آشكار مي‌كند و اين امتداد راهي است كه ايشان در طول حيات داشتند؛ بيدار‌كردن انسان‌ها از خواب غفلت!

وجه پنهان و راز ديگر در مورد بانوي دو عالم، زمان شهادت ايشان است.اگرچه علت اين مخفي بودن، عدم‌نگارش نقطه در رسم‌الخط منابع صدر اسلام است اما همين پنهان بودن موجب شده است تا ايام بيشتري در طول سال را به نام ايشان بشناسيم و فضايلشان را نقل كرده و اهدافشان را مرور كنيم و راه و رسم حق‌طلبي را بياموزيم.

مهم‌ترين جنبه پنهان مربوط به حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها، مقام اين بانوي عظيم‌الشأن است كه دانسته‌هاي ما در اين مورد بسيار اندك است. گرچه بسيار كم به اين موضوع پرداخته شده است ولي حتي اگر تمام موجودات جهان نيز در وصفش بنگارند، باز هم درياي فضايلش را نمي‌توانند بيان كنند.در تأييد اين ادعا كافي است توجه كنيم كه ايشان را «صديقه كبري» ناميده‌اند و اين يعني اوست كه در ميان راستگويان بالاترين است.

کد خبر 361637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha