چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهاردهمین جشنواره‌ و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها امسال برای نخستین‌بار به صورت مستقل و جدا از نمایشگاه کتاب با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گشایش یافت.

علیرضا ملکیان، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علت این جدایی را حفظ شأن و هویت مستقل مطبوعات عنوان کرد و گفت: تفاوت دیگر نمایشگاه امسال بین‌المللی مستقل بودن آن است که از حدود 15 کشور منطقه اعم از خبرگزاری، روزنامه و مجله در نمایشگاه امسال حضور دارند.

او ادامه داد: هدف از این امر تبادل اخبار، اطلاعات و تجربیات بین رسانه‌های داخلی و خارجی بوده و این که این امر در آینده برای ایجاد تشکل‌های مطبوعاتی در منطقه سرآغاز باشد.

ملکیان خاطر نشان کرد: در ارتباط با جشنواره‌ی امسال از نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم ایران که حدود 108 نمایندگی هستند، دعوت کردیم تا آثاری را که درباره‌ی ایران منتشر کردند به جشنواره ارسال کنند که به آثار برگزیده در این بخش جوایزی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از پنج هزار اثر به جشنواره‌ی امسال ارسال شده که تعداد 4400 اثر به بخش داوری راه پیدا کرد و از این تعداد نیز نزدیک به 300 اثر برای داوری به کمیته‌ی نهایی ارسال شد و نفرات برتر انتخاب شده و در روز اختتامیه معرفی خواهند شد.

او در پایان از اصحاب رسانه، مدیران مسوول رسانه‌ها، مدیران عامل خبرگزاری‌ها، خبرنگاران و گزارشگران که جشنواره را به خوبی و آبرومند شروع کردند، تشکر و آرزو کرد که جشنواره و نمایشگاه امسال به همین شکل به پایان برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات گفت: این نمایشگاه فرصتی است برای این که مطبوعات خودشان را به صورت ماهو مطبوعات و رسانه نشان داده و مشخص کنند این گفته که مطبوعات نقش طفیلی نمایشگاه کتاب را داشته و مردم هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب، تنها از روی تفنن به نمایشگاه مطبوعات هم می‌روند اشتباه بوده است.

به گزارش ایسنا محمدحسین صفارهرندی افزود: نمایشگاه امسال تجربه‌ی جدیدی در برپایی نمایشگاه مطبوعات نصیب ما کرد؛ چهاردهمین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات امسال در داخل کشور مقارن با اولین دوره‌ی برپایی بین‌المللی آن است.

وی افزود: نمایشگاه و جشنواره‌ی مطبوعات فرصتی برای به دست آوردن دارایی‌ها و بضاعت اهل رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و نشریات است.

او ادامه داد: این نمایشگاه همچنین فرصتی برای جلوه کردن به‌گونه‌ای دیگر در چشم مردمی است که خریدار کالای تولید شده در بنگاه‌های اطلاع‌رسانی ما هستند؛ این ارتباط نزدیک مردم با اصحاب رسانه را باید غنیمت شمرد.

وی خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند در این ارتباط بی‌واسطه بازتاب عملکرد خود را در بین مخاطبان خود دیده و با آن‌ها سخن بگویند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای ارزیابی عملکردها؛ ارزیابی عملکرد کسانی که در زمان انعکاس مطلب خود در رسانه مزد شیرین کاری خود را دریافت کرده‌اند و امروز از زوایه‌ی دیگر در حال ارزیابی عملکرد خود هستند.

حدادعادل در مراسم افتتاح چهاردهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، گفت: جامعه‌ مطبوعاتی ما سند دارد و سند آن این شهدای خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هاست. آن‌ها نشانه تلاش جامعه رسانه‌ای و مطبوعات ما در راه دین، ایمان، انقلاب و معنویت هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مرکب قلم دانشمندان و نویسندگان از خون شهیدان برتر است، افزود: شهدای مطبوعات کسانی هستند که خود مرکب قلم‌شان بوده‌اند و این پدیده‌ شگفت‌انگیزی است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با گرامیداشت یاد قیصر امین‌پور، تأسف عمیقش را از فقدان شاعری درجه اول در ادبیات فارسی ابراز کرد.

وی رسانه را جزء ضروری و لاینفک زندگی امروز در این جهان دانست و افزود: اطلاع‌رسانی از لوازم زندگی در دنیای امروز است و رسانه ابزار اطلاع‌رسانی و جزء نیازهای همگانی است.

حدادعادل افزود: جایگاه رسانه برای اداره‌ی جامعه مثل آب و نان و غذا و سوخت و انرژی است؛ یعنی همان‌طور که بدون این اقلام نمی‌توان زندگی کرد بدون رسانه امور این دنیا سامان نمی‌گیرد و هر کشوری با هر مرامی ناچار است اطلاع‌رسانی داشته باشد و کشورهایی که مثل ما بر پایه‌ی یک فرهنگ، انقلاب کرده و نظامی تشکیل داده‌اند بیش از بقیه محتاج رسانه‌اند.

وی افزود: اعتقاد ما این است که آزادی اطلاع‌رسانی لازمه‌ حاکمیت ملی است. اگر بنا داریم که داریم؛ ملت در صحنه باشد و با رأی خود در هر صحنه‌ای تعیین‌کننده باشد ملت باید آگاه باشد و آگاهی مستلزم جریان روان اطلاعات است.

به گفته وی، نمی‌شود ما بر حضور مردم در صحنه تأکید کنیم ولی به همان اندازه بر روان بودن و فراوانی اطلاعات تأکید نداشته باشیم.

وی آزادی مطبوعات و رسانه‌ها را در یک حکومت سالم یک نعمت برای مسوولان آن حکومت دانست و گفت: رسانه مسوولان را از خطاهای احتمالی آن‌ها مطلع می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد که آن‌ها نیز حرف خود را با مردم بزنند.

به گفته حدادعادل، وقتی مطبوعات قصد اصلاح داشته باشند هیچ حکومت صالحی از چنین مطبوعاتی رویگردان نیست. دولت و مجلس و حکومتی که بخواهند با فساد مبارزه کنند باید از مطبوعاتی که افشاگر فساد باشند استقبال کنند.

وی با بیان این‌که این‌ها اصولی است که ما بر آن تأکید می‌کنیم، قانونمندی را لازمه آزادی دانست و افزود: آزادی بدون رعایت حریم قانون به هرج و مرج مبدل می‌شود. ما در مجلس تلاش می‌کنیم از حیث امکانات و نیز دسترسی خبرنگاران به نمایندگان مجلس، فضای مناسبی برای خبرنگاران و فعالیت‌های خبری ایجاد کنیم.

رییس قوه‌ مقننه، مجلس را قلب تپنده اخبار سیاسی کشور دانست و به مصاحبه‌های مطبوعاتی خود با خبرنگاران که به طور منظم طی دو سال اخیر برگزار می‌شود اشاره و خاطرنشان کرد: به خاطر ندارم که حتی در یک مورد هم در سوالی که خبرنگاراز من می‌پرسند دخالت کرده باشم، خبرنگاران آزادند و سوال می‌کنند، ما باید پاسدار این حریم باشیم.

وی اداره مطبوعات و عرضه‌ مطبوعاتی مناسب را یک فن تخصصی دانست و گفت: این طور نیست که هرکسی در مدرسه توانست خوب انشاء بنویسد برود روزنامه را اداره کند، چراکه هزار نکته باریک‌تر از مو در این فن وجود دارد.

حدادعادل ارزیابی انواع تخصص‌ها در مطبوعات را از فواید و آثار برگزاری نمایشگاه مطبوعات دانست و با بیان این‌که این خدمت بزرگی است که مطبوعات را تخصصی‌تر می‌کند، مقام ادبی دکتر مولانا را که در این مراسم افتتاحیه حضور داشت یادآور شد و گفت: امثال ایشان می‌توانند راهنمای نسل جوان و انواع تخصص‌های رسانه‌ای باشند.

حدادعادل در ادامه مستقل برگزار شدن جشنواره مطبوعات از جشنواره‌ی کتاب را گامی برای توجه بیشتر به مطبوعات دانست و افزود: به نظر می‌رسد دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند این طفل 14 ساله را از مادرش یعنی کتاب جدا کرده و سامانی مستقل برایش فراهم کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ابتدایی مستقل برگزار شدن این جشنواره، تأکید کرد: مطبوعات باید اعتماد مردم را جلب کنند و باید به نحوی عمل کنند که مردم به خواندن روزنامه شوق داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در این راستا ضرورت توجه به آسیب‌های متوجه مطبوعات را یادآور شد و با بیان این‌که رعایت منافع ملی، مصالح ملی و وحدت ملی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: کسانی که در مطبوعات دستی به قلم دارند باید اوضاع و احوال جهانی را بشناسند و بدانند که موقعیت کشور ما چه موقعیتی است و همیشه وظیفه‌ی مطبوعاتی خود را با آگاهی درستی از شرایط ایفا کنند.

وی مسأله‌ی مهم را مشخص بودن مرز تحلیل از خبر دانست و گفت: عیبی ندارد که احزاب و تشکل‌ها برای خود روزنامه داشته باشند، این لازمه‌ی کار تشکیلاتی و سیاسی است. طبیعی است که روزنامه‌ها هر کدام ترجمان مرام سیاسی یک جریان سیاسی باشند اما باید این توازن و تعادل میان تعهد به یک جریان سیاسی و تعهد به واقعیت و حقیقت رعایت شود و این‌طور نباشد که اگر روزنامه‌ای مایل است رقیب خود را در عرصه سیاست شکست دهد، به قیمت هزینه کردن از کیسه‌ منافع ملی این کار را انجام دهد و یا پا روی حقیقت بگذارد.

رییس قوه مقننه با بیان این‌که این نمونه‌ها در مطبوعات دیده می‌شود، به برخی مطالب که اخیرا در روزنامه‌ها در خصوص وی منتشر شده اشاره کرد و با بیان این‌که این مسأله مطلقا صحت ندارد، گفت: گاه می‌بینیم که تیترهای درشت با عکس‌های مربوط به گذشته و داستان‌سرایی‌هایی به نام انتشار خبر نقل می‌شود. البته این امر عمومیت ندارد و قصدم از بیان مطلب این نیست که همه مطبوعات را دارای چنین عیبی معرفی کنیم ولی این آسیب‌ها معمولا در مطبوعات دیده می‌شود.

به گفته‌ حدادعادل، گاه کسی آرزو، تحلیل و تخیلی دارد و به جای آن‌که در قالب تحلیل، مقاله بنویسد آن را به صورت خبر بیان می‌کند، این امور باعث می‌شود که حیثیت مطبوعات صدمه ببیند.

وی گفت: گاه تیترها طوری انتخاب می‌شود که صد در صد در نقطه مقابل مقصود گوینده است.

رییس مجلس بر لزوم آسیب‌شناسی دقیق آفات مطبوعاتی و رسانه‌ای تأکید و خاطرنشان کرد: اگر خود اهالی مطبوعات از حریم مطبوعات پاسداری کنند این از هر حمایتی که مجلس، دولت و قوه قضاییه بخواهد از مطبوعات بکند، باارزش‌تر است.

وی در این خصوص به این ضرب‌المثل که احترام امامزاده را متولی امامزاده باید نگه دارد اشاره کرد و گفت: موظفیم از آزادی پاسداری کنیم، افتخارمان این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که انتقاد به مسوولان، دولت و حکومت خیلی طبیعی و رایج است. مطبوعات هر چیزی که به نظرشان می‌رسد اشتباه است اعم از این‌که اشتباه باشد یا نه، بیان می‌کنند البته قضاوت نهایی با مردم است.

رییس قوه مقننه، افزود: اگر دیدید رسانه‌ای هیچ حسنی از یک دستگاه نمی‌بیند و یک سره عیب‌ها را منعکس می‌کند معلوم می‌شود که نمی‌خواهد واقعیت‌ها را بیان کند و این ربطی به دولت و مجلس فعلی ندارد.

حدادعادل تأکید کرد که رسانه‌ها باید منصفانه ببینند یعنی آن‌چه را خوب است بیان کنند و آن‌چه را بد است با ذکر دلیل منعکس کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با تشکر از مسوولان و دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه، اظهار امیدواری کرد که مستقل برگزار شدن این جشنواره سرآغاز راه تازه‌ای در مطبوعات باشد.

کد خبر 36005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز