محمد باریکانی: روز گذشته رادیو پیام به نقل از معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه اعلام کرد که وزارت‌خارجه موضوع لغو روادید با ۷۲ کشور خارجی را در دستور کار دارد.

گردشگری

چندي پيش نيز ايران و ارمنستان معاهده لغو رواديد را به امضا رساندند و لغو رواديد با روسيه نيز به مرحله نهايي رسيده است. اما لغو رواديد ايران و كشورهاي خارجي تا چه اندازه به صنعت گردشگري ايران كمك مي‌كند؟ علي‌اصغر توكلي، مديرعامل يكي از شركت‌هاي گردشگري از منظر گردشگري لغو رواديد را بي‌فايده مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: لغو رواديد اقدام خوبي نيست و موجب مي‌شود در شرايط كنوني كه امنيت منطقه و جهان در خطر است هر شخصي وارد ايران شود.

او گفت: در شرايط كنوني هر فرد خارجي كه قصد سفر به ايران را داشته باشد يك يا 2‌ماه پيش از سفر مدارك خود را به آژانس مورد نظر ارائه مي‌كند و اين مدارك درصورتي كه متقاضي آمريكايي يا انگليسي باشد به سازمان ميراث فرهنگي مي‌رود و درصورتي كه فردي معمولي از كشورهاي خارجي ديگر باشد اين مدارك به وزارت خارجه منتقل مي‌شود و سفارتخانه‌هاي ايران در سراسر جهان مي‌توانند موضوع سفر گردشگر خارجي را بررسي كنند.

وي افزود: اين اقدام موجب مي‌شود در چنين شرايطي كه اوضاع منطقه به‌ويژه همسايگان ايران غيرقابل كنترل است هر كسي توان ورود به ايران را نداشته باشد.

  • زيرساخت‌ها آماده لغو رواديد نيست

توكلي به ضعف زيرساخت‌هاي گردشگري ايران در ميزباني از گردشگران خارجي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در شرايطي كه هتل‌هاي كشور اتاق ندارند درصورت لغو رواديد چگونه مي‌توان به گردشگران خارجي زيادي كه قصد سفر به ايران دارند، خدمات داد؟

اين فعال صنعت گردشگري ادامه مي‌دهد: در ايران مشكل امنيتي نداريم ولي با لغو رواديد اين مشكل ايجاد مي‌شود و در اين شرايط پيگيري موضوع لغو رواديد صلاح نيست.

او به مشكلات امنيتي جهان اشاره مي‌كند و معتقد است: هر كجاي جهان را كه نگاه مي‌كنيد ناامن است حتي ديگر اروپا هم امنيت ندارد. واي به حال كشورهاي اطراف ايران كه كنترل خوبي ندارند و لغو رواديد براي شرايطي است كه امنيت برقرار باشد.

به گفته توكلي، يك گردشگر خارجي، از 6ماه قبل از سفر، تمام برنامه‌ريزي سفر را انجام مي‌دهد و مانند ما ايراني‌ها در دقيقه 90 به فكر سفر نمي‌افتد. او گفت: لغو رواديد تأثير بدي در گردشگري ايران دارد و مي‌تواند ذهنيت گردشگران خارجي نسبت به كيفيت خدمات گردشگري ايران را تغيير دهد. يكي از تبعات آن اين است كه در شرايطي كه كمبود فضاي اقامتي در كشور وجود دارد، درصورت مواجه شدن گردشگران خارجي با اين كمبود اعلام مي‌كنند كه هتل و امكان اقامت در ايران وجود ندارد.

  • لغو رواديد خوب است اما...

محمدحسن كرماني اما نگاه ديگري به موضوع لغو رواديد دارد. او به همشهري مي‌گويد: لغو رواديد وجهه خوبي براي ايران دارد. وقتي لغو رواديد مي‌كنيد يعني به جهان اعلام كرده‌ايد كه ايران مشكل امنيتي ندارد و توانايي برخورد با مشكلات را نيز دارد و هر فردي كه بخواهد به ايران سفر كند مي‌داند كه اگر مشكل داشته باشد نبايد و نمي‌تواند به ايران سفر كند. چون پليس و نيروهاي امنيتي ايران وضعيت او را بررسي مي‌كنند. از سوي ديگر لغو رواديد تعداد گردشگران ورودي به ايران را نيز افزايش مي‌دهد.

رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران اما هشدارهايي نيز نسبت به لغو رواديد با كشورهاي ناتوان در اعزام گردشگر به ايران مطرح مي‌كند. كرماني مي‌گويد: لغو رواديد خوب است اما بايد توجه داشت كه اين اقدام موجب آشفتگي گردشگري ايران نشود؛ چون با لغو رواديد بيشتر افرادي به ايران سفر مي‌كنند كه بك‌پكر يا گردشگر مفتي خوانده مي‌شوند و آمدنشان هيچ تأثيري در رونق گردشگري ايران ندارد. اين دسته از گردشگران با لغو رواديد به راحتي به ايران سفر مي‌كنند اما سؤال اين است كه آنها كجا اقامت مي‌كنند و سهم آژانس‌هاي گردشگري از ورود آنها به كشور چيست؟

به گفته كرماني، در موضوع لغو رواديد در حوزه گردشگري بايد هدفمند حركت كرد درحالي‌كه اكنون در ايران به‌صورت جزيره‌اي در صنعت گردشگري اقدام مي‌شود. او با تأكيد بر اينكه بايد در موضوع لغو رواديد متوجه باشيم كه با چه كشورهايي لغو رواديد صورت مي‌گيرد و اين اقدام تا چه اندازه به نفع صنعت گردشگري ايران است، گفت: كشورهايي هستند كه به درد گردشگري ايران نمي‌خورند و ايران در كشورهاي هدف آنها نيست؛ بنابراين لغو رواديد با چنين كشورهايي نمايش سياسي است.

كرماني تأكيد كرد: اصل موضوع لغو رواديد خوب است ولي اگر موضوع آن گردشگري باشد بايد در اين بخش ساماندهي انجام شود و منافع اين موضوع بايد براي آژانس‌ها و بخش گردشگري ايران نيز حفظ شود تا به اشتغال بيشتر در كشور منجر شود.

  • لغو رواديد ايران و كشورهاي خارجي سال‌هاست در دستور كار است

لغو رواديد ايران با 68 كشور خارجي نخستين‌بار در دولت قبل مطرح شد و قرار بود ايران با 68كشور خارجي لغو رواديد شود. با اين اتفاق در وهله نخست رواديد ايران با 11كشور خارجي كه همه آنها از كشورهاي خارج از بازار گردشگري ايران بودند، انجام شد. لغو رواديد با مجمع‌الجزاير قمر(درجنوب شرق آفريقا)و لغو رواديد با برخي كشورهاي آفريقايي كه شهروندان آنها حتي هزينه سفر به كشورهاي همسايه خود را نداشتند از اقداماتي بود كه صورت گرفت. بعدها با روي كار آمدن دولت يازدهم قرار شد در بازار هدف گردشگري ايران تجديد نظر شود و لغو رواديد با اولويت بازارهاي جديد صورت بگيرد.

کد خبر 356946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha