همشهری آنلاین: رئیس سازمان بهزیستی پدیده‌های حاشیه‌نشینی، فقر و بیکاری را از مهم‌ترین تهدید‌های حوزه اجتماعی کشور دانست و نسبت به زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی هشدار داد.

بندپی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان آنکه رشد فناوری و تغییر سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی روبه رشدی را درجوامع امروز به دنبال داشته است، اظهار کرد: طلاق، اعتیاد، اختلالات روانی و... از جمله این آسیب‌های اجتماعی است و جامعه‌ای در مقابله با این آسیب‌ها موفق است که دارای برنامه‌های استراتژیک و علمی در این زمینه باشد.

وی افزود: متاسفانه در طول 5 برنامه توسعه کشور ردپایی از برنامه‌ریزی در زمینه مقابله علمی با آسیب‌های اجتماعی دیده نمی‌شد؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری مسئولان را مکلف به ایجاد برنامه و قوانینی در این خصوص کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی را نیز یک بحران جدی و زنگ خطری برای اجتماع دانست و گفت: زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی سبب افزایش دیگر آسیب‌ها از جمله طلاق و اعتیاد می‌شود.

بندپی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از رشد مصرف مواد صنعتی و کاهش میانگین سن مصرف اظهار کرد: در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال نسبت مرد به زن ۶ به یک، در ۲۵ تا ۴۰ سال ۱۶ به یک و ۴۰ تا ۷۰ سال از هر ۱۷ نفر مرد یک زن به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از جرائم خرد و زندانی‌ها ناشی از اعتیاد است، افزود: در حال حاضر دو میلیون و ۶۵۰ زن سرپرست خانوار در سطح کشور زندگی می‌کنند که این آمار شامل یک میلیون و ۸۰۰ هزار زن که شوهران آنها فوت شده، ۳۵۰ هزار نفر همسر زندانی یا از کار افتاده، ۲۵۰ هزار زن جوان طلاق داده شده و ۱۵۰ هزار نفر دخترانی هستند که در سن ۳۵ تا ۴۰ سال هنوز ازدواج نکرده و به تنهایی زندگی می کنند، است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به آمار خودکشی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این آمار در برخی استان‌ها ۶ در ۱۰۰ هزار نفر است. هر چند آمار ما با استاندار جهانی فاصله دارد ولی همین نرخ خودکشی را باید کاهش داد.

بندپی تصریح کرد: اینها دغدغه‌هایی است که برای اولین بار در سلامت اجتماعی توانسته جایگاه خود را در نظام برنامه‌ریزی باز کند و همه این موارد و توجه صرف به سلامت جسمی و عدم نگاه عمیق و ریشه‌ای در ادوار گذشته به این حوزه سبب شده تا با این واقعیت‌های نگران کننده مواجه شویم.

وی افزود: در بحث توانمندسازی نیز دولت قطعا به دنبال صدقه دادن به صورت دراز مدت نیست و در این خصوص بحث نظام لایحه رفاه در دست بررسی است تا با افزایش مهارت و دانش همه آحاد جامعه را توانمند سازد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان اظهار کرد: در حال حاضر تمامی کارهای سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی انجام شده است و در انتظار تصمیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص هستیم.

کد خبر 355838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha