همشهری‌آنلاین: "اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه یکی از بزرگترین و حرفه‌ای ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای در جهان است"

دکتر محمدرضا سعید آبادی رییس کمیته محتوایی اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه (ABU) افزود: این اتحادیه یکی از بزرگترین و حرفه‌ای ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای در جهان است که 3 میلیارد مخاطب دارد.   
 
سعید آبادی به مناسبت برگزاری چهل و چهارمین نشست عمومی اتحادیه ABU در تهران در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دوم سیما با بیان این مطلب افزود: این اتحادیه با گستره جغرافیایی بزرگ 44 سال پیش برای رقابت با رسانه‌های تجاری و خصوصی در منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل شد.

وی گفت: از آنجا که رسانه‌های تجاری و خصوصی به دنبال منافع خودشان بودند، رسانه‌های عمومی و عام المنفعه و رسانه‌های ملی کشورهای منطقه با احساس نیاز وجود تشکل و کارگروهی برای حمایت از منافع خود، تشکیل اتحادیه دادند.

سعید آبادی مهمترین هدف تشکیل اتحادیه ABU را مبتنی بر اساسنامه این اتحادیه، توسعه و گسترش همکاری رسانه‌ای و رسانه‌های عمومی در سطح منطقه بمنظور تلاش برای ارتقای زندگی عادی و معنوی بیان کرد.

وی اضافه کرد: 170 سازمان رادیو و تلویزیون در منطقه و خارج از منطقه اعضای اصلی این اتحادیه هستند و بقیه اعضا نیز از مناطق دیگر که با بخش ارتباطات اتحادیه ارتباط دارند می‌توانند عضو شوند.

سعید آبادی گفت: این اتحادیه یک اتحادیه غیردولتی و غیرانتفاعی است که در جهت منافع اعضا حرکت می کند و به دنبال پول سازی و بازاریابی نیست.

وی با مقایسه توان رسانه ای غرب و اروپا با ABU گفت : 53 کشور جهان عضو این اتحادیه هستند که از نظر توانمندی رسانه ای قابل مقایسه با اتحادیه اروپا که رسانه های انها از سطح همگونی برخوردار هستند نیست.

وی افزود: در آسیا طیف گسترده ای از اعضا با توانمندی مختلف مانند ایران با صد شبکه رادیو و تلویزیونی و کشورهای دیگر با توان کم وجود دارند و با فعالیت ها و اقدامات مختلف در حوزه برنامه ای، ملی، ،‌آموزش و سرویس های مشاوره هر کشوری با توجه به نیازمندی خود در این طرح ها سهیم می‌شود.

رییس کمیته محتوایی ABU به شبکه تبادل خبر در آسیا ویژن اشاره کرد و گفت : ایجاد شبکه تبادل خبر آسیایی از شبکه های آسیایی با رویکرد آسیایی از دستاورد های مهم اتحادیه است.

وی اضافه کرد: شبکه خبر آسیا ویژن قبلا روزانه و دو نوبت اخبار اعضای شبکه ABU را با استفاده از سایر شبکه های خبری دنیا پخش می کرد اما اکنون بطور مستقیم خبر تولید و پردازش می‌کند که این گامی هرچند کوچک از پیشرفت این شبکه است .

سعید آبادی گفت: در اجلاس تهران رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران تاکید و اعتقاد دارد تصویری که از آسیا می‌خواهد ارائه شود باید خود کشورهای آسیایی آن را ارائه کنند.

وی افزود: ما معتقدیم اگر چه اتحادیه نمی تواند در فرآیند توزیع حلقه خبر جهانی خوب عمل کند حداقل در چرخه خبر کشورهای آسیایی می تواند موفق باشد.

سعید آبادی گفت: تا 2 سال پیش شبکه اسیا ویژن یکبار در روز تبادل خبری می‌کرد اما با پیشنهاد رسانه ملی در مجامع اتحادیه و تصویب آن دو روز در هفته از طریق ماهواره بطور مستقیم اعضاء تبادل خبر می‌کنند.

رییس کمیته محتوایی ABU ، به تصمیم کمیته ملی المپیک مبنی بر محرومیت واگذاری حق پخش بازیهای المپیک به اتحادیه ها از سال 2012 اشاره کرد و گفت : دراجلاس تهران بیانیه ای در کمیته ورزشی اتحادیه در دست تهیه است مبنی بر اینکه اگر قرار است عنصر ورزش در صلح جهانی و در همزیستی جهانی عمل کند روح ورزشی بر این معنا ست که در جهت صلح و همزیستی و تفاهم بین المللی است وباید المپیک هم بر صفحات تلویزیون دیده شود تا تاثیر ورزش مشخص شود که این حق همه کشورها ست.

وی ادامه داد: در این بیانیه از کمیته ملی المپیک خواسته شده است که سیاست قبلی خود را ادامه دهد و پیشنهاد فروش حق بازی ها را نخست به شبکه های رادیو و تلویزیون عام المنفعه و رسانه های آزاد بدهد.

سعید آبادی با اشاره به تنوع قوم‌ها در اسیا گفت: این منطقه با داشتن رنگین کمانی از قوم ها و تنوع همزیستی ، سرمایه ای است در دست اعضا برای تولید کارهای ارزشمند و فاخر برای صلح جهانی و تفاهم و الگویی است برای همزیستی با توجه به اهداف سازمان ملل و یونسکو مبنی بر حمایت از بحث های تنوع فرهنگی.

رییس کمیته محتوایی ABU افزود : ویژگی فرهنگی مهم اسلامی ایرانی و رسانه ملی و مطرح کردن ایده های نو باعث شده است ایران در حوزه مدیریتی و تصمیم گیری در چند سال اخیر در اتحادیه دارای نقش ویژه‌ای باشد.

سعید آبادی گفت: یکی از بحث هایی که سازمان دراین نشست مطرح کرد بحث معنویت و اخلاق در نمایش های تلویزیونی است ، تجربه نویی که سازمان نمایش داده است .

همچنین بحث درباره چالش های اخلاقی، فقر،‌بی عدالتی و تبعیض علیه زنان از دیگر مواردی است که سازمان در فرصت هایی که امکان داشت ایده های خود را مطرح کرده است .

سعید آبادی با اشاره به مسئولیت رسانه ها در قبال جامعه گفت : رسانه و ارتباطات یک مسئولیت اجتماعی است و نه کالایی برای تجارت و یکی از مباحث مهمی که در تهران

و از طرف ایران مطرح و تاکید شد این بود که رسانه ها نقش خود را دریابند و اگر این دیدگاه حاکم شود خیلی از مسایل را تغییر خواهد داد.

نشست اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ABU از 7 تا 13 آبان در تهران [سابقه موضوع] در حال برگزاری است.

کد خبر 35573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز