چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

سینما> على مولوى: شاید اگر قطار منچستر به لندن در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ میلادی) تأخیرى چهارساعته نداشت و به‌موقع حرکت مى‌کرد، هرگز شخصیتى به‌نام «هرى پاتر» با دنیاى بزرگ و پررمز و رازش خلق نمى‌شد.

رولینگ جادویى

«جوآلين كتلين رولينگ»، ملقب به «جى. كى. رولينگ»، نويسنده‌اى ناشناس و فقير بود كه در اين تأخير چهارساعته گير افتاد و همان‌زمان ناگهان جرقه‌اى در ذهنش زده شد؛ او در ذهنش تصوير پسرکی لاغر و نحیف را با عينك و موهای پرکلاغی ديد كه خبر ندارد یک جادوگر است و بايد با قطار به مدرسه‌ى جادوگرى هاگوارتز برود. همين جرقه كافى بود كه او دنياى بزرگ و بى‌نهايتى را در مجموعه‌ى كتاب‌هاى هرى پاتر خلق كند و تبديل به رولينگ جادويى شود.

رولينگ در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ ميلادي)، در ميانه‌ى راه نگارش كتاب‌هاى هرى پاتر، دو كتاب بسيار كوتاه به نام‌هاى «جانوران شگفت‌انگيز و كجا آن‌ها را پيدا كنيم» (كه در كتاب‌سراى تنديس با نام «جانوران شگفت‌انگيز و زيستگاه آن‌ها» منتشر شده) و «تاريخچه‌ى كوئيديچ» (كه در كتاب‌سراى تنديس با نام «كوئيديچ در گذر زمان» منتشر شده) را نوشت كه در واقع از كتاب‌هاى درسى و تاريخى هرى پاتر در مدرسه‌ى هاگوارتز بودند و قرار بود فقط با آن‌ها، هواداران هرى پاتر را سر ذوق بياورد. او در كتاب جانوران شگفت‌انگيز، فهرست جانوران شگفت‌انگيز و جادويى افسانه‌ها و داستان‌هاى جهان را جمع‌آورى كرده و درباره‌ى زندگى آن‌ها و نحوه‌ى برخورد جادوگران با آن‌ها نوشته بود.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۵۸

«جى. كى. رولينگ» در ايستگاه قطار «كينگز كراس» در سال ۱۹۹۹ ميلادى، دو سال بعد از چاپ اولين كتاب «هرى پاتر»

 

نويسنده‌ى فرضى اين كتاب «نيوت اسكاماندر» بود كه تمام اطلاعاتى كه از او داشتيم مربوط به مقدمه‌‌هاى كوتاه اسكاماندر و پروفسور «دامبلدور» در ابتداى كتاب بود.

در بخشى از اين مقدمه آمده بود: «نيوتن (نيوت) آرمتيز فيدو اسكاماندر در سال ۱۸۹۷ ميلادى به دنيا آمد. مادرش كه پرورش‌دهنده‌ى هيپوگريف‌هاى تزيينى بود، مشوق او در شناخت جانوران شگفت‌انگيز بود. بعد از فارغ‌التحصيل‌شدن از مدرسه‌ى جادوگرى هاگوارتز، اسكاماندر به استخدام وزارت سحر و جادو در آمد و در اداره‌ى مقررات و كنترل موجودات جادويى شروع به كار كرد.»

اما سال گذشته ناگهان رولينگ تصميم گرفت با همكارى شركت برادران وارنر و «ديويد ييتس»، فيلم‌نامه‌ى سه‌گانه‌اى را درباره‌ى زندگى نيوت اسكاماندر بنويسد تا هواداران هرى پاتر را اين‌بار به شيوه‌اى ديگر سر ذوق بياورد! جالب‌تر اين‌كه چندماه بعد در خبرها اعلام شد كه اين سه‌گانه به پنج‌گانه تغيير پيدا كرده است! پنج فيلم تازه از دنياى جادوگران، خبرى بود كه به سرعت در بين سايت‌ها و انجمن‌هاى هواداران هرى پاتر چرخيد. هرچند كه همه مى‌دانستند در اين مجموعه‌، خبرى از خود هرى نيست، چون داستان آن دهه‌ها قبل از تولد هرى پاتر و در شهر نيويورك اتفاق مى‌افتد. اما براى هواداران هرى پاتر، پا گذاشتن به دنياى جادويى كتاب‌هاى هرى پاتر و البته ديدن دامبلدور جوان، قطعاً شگفت‌انگيز خواهد بود.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۵۸

فيلم‌نامه‌ى فيلم و كتاب درسى «جانوران شگفت‌انگيز و كجا آن‌ها را پيدا كنيم»

 

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۵۸

«ديويد ييتس»، «جى. كى. رولينگ» و «ديويد هى‌من» (تهيه‌كننده) در لوكشين فيلم

 

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۵۸

«ديويد ييتس» و «ادى ردماين» در پشت‌صحنه‌‌ى فيلم

کد خبر 355373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha