گروه سیاسی: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در تهران دیدار کرد.

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه همچنین پس از ورود به تهران با وزیر امور خارجه ایران در محل وزارت امور خارجه، آخرین راه‌های تحکیم مناسبات دوجانبه و نتایج اجلاس سران خزر، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه روسیه با تشریح تحولات و بازتاب سفر پوتین به تهران گفت: سفر پوتین به تهران نتایج سازنده و مثبت داشت و زمینه‌ها و درک جدیدی از منافع 2 کشور را شناسایی کرد.

سرگئی لاوروف در پایان گفت: امیدواریم از طریق تداوم رفت وآمدها و رایزنی‌ها، بتوانیم منافع و دیدگاه‌های مشترک فی‌مابین را از طریق سازوکارهای مناسب عملی سازیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میخائیل کامینین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری روسی اینترفکس، سفر سرگئی لاوروف را یک سفر کاری یک‌روزه عنوان کرد.

لاوروف در شرایطی به تهران آمد که 2 هفته پیش نیز به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای شرکت در اجلاس خزر، وارد تهران شده بود و در جریان این سفر به گفته برخی مقامات، پوتین طرحی را که بخشی از آن مربوط به موضوع هسته‌ای بود، به ایران ارائه کرد.

رایزن ارشد سفارت روسیه در تهران در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه آیا سفر لاوروف به تهران برای پیگیری پیشنهاد پوتین بوده است، با اشاره به اینکه طبیعی است که موضوعات مدنظر روسیه برای حل‌و فصل مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران در رایزنی‌های مقامات روسی و ایرانی مطرح می‌شود، گفت: نمی‌توان بیشتر از آنچه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره سفر لاوروف به ایران گفته است، سخن دیگری را مطرح کرد.

واچیسلاو موشکالو در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد پوتین در مورد برنامه هسته‌ای ایران ناظر به مقولات جدیدی بود، گفت: بخش‌هایی از نگاه رئیس‌جمهوری روسیه تازگی داشت و بخش‌هایی از آن‌ هم ریشه در گذشته دارد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز خاطرنشان کرد که یکی از ابعاد دیدار دیروز لاوروف از تهران، احتمالا مربوط به تغییر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران بوده است.

سفر لاوروف به ایران در حالی صورت گرفت که پنجشنبه گذشته ولادیمیر پوتین در نشست مشترک روسیه و اتحادیه اروپا در لیسبون ضمن مخالفت با افزایش تحریم‌های ایران گفته بود چرا باید با تهدید ایران به تحریم و حمله نظامی، شرایط را بدتر کرد و به بن‌بست کشاند.

محمد البرادعی،مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه شب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: تاکنون هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران و تلاش تهران برای ساختن سلاح هسته‌ای به دست نیامده است.

معاون البرادعی هم‌اکنون در تهران سرگرم مذاکرات با مسئولان ایرانی برای پایان بخشیدن به مسائل باقیمانده میان آژانس و ایران است.

کد خبر 35368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز