سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: اکـران فیـلم‌هـای سینمایی «نفس» و «فرار از اردو» در حالی از صبح امروز در سینماها آغاز می‌شود که «فروشنده» اصغر فرهادی به پایان راه رسیده و هفته آینده از پرده پایین می‌آید. با وجود نمایش ۱۱فیلم در سراسر ایران، فهرست فیلم‌های در نوبت اکران به‌گونه‌ای است که بعید به‌نظر می‌رسد بسیاری از آنها امسال رنگ پرده را ببینند.

سینما

به گزارش همشهري، نرگس آبيار كه با «شيار 143» به موفقيت تجاري و هنري رسيده بود، با فيلمي تازه به سينماها آمده است. نفس كه سومين تجربه او در مقام كارگردان است، پس از چند هفته سرانجام اكران شد و جاي «اين زن حقش را مي‌خواهد» را گرفت. پانته‌آ پناهي‌ها، مهران احمدي، جمشيد هاشم‌پور، شبنم مقدمي، گلاره عباسي، سيامك صفري و چند بازيگر خردسال ازجمله ساره نورموسوي در نفس ايفاي نقش كرده‌اند؛ فيلمي كه مي‌توان آن را حديث نفس كارگردان دانست.

«سيانور»، «نيمه‌شب اتفاق افتاد» و كمدي «آس‌وپاس» در كنار نفس شايد بتوانند تكاني به گيشه پاييزي سينماها بدهند كه در مقايسه با چند‌ماه گذشته چندان پررونق نيست. از سوي ديگر، غلامرضا رمضاني هم با «فرار از اردو» به سينما بازگشته است؛ اين فيلم كه با نام «فرار از قلعه رودخان» در جشنواره فيلم كودك و نوجوان به نمايش درآمده بود، مي‌تواند گزينه مناسب مدارس و دانش‌آموزان باشد. محمد بحراني (صداپيشه جناب‌خان)، سيروس همتي، شكرخدا گودرزي، عليرضا مهران و چند بازيگران نوجوان در فرار از اردو بازي مي‌كنند.

غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش و تهيه‌كننده سينما درباره تحليل خود از گيشه سينماها در فصل پاييز به همشهري مي‌گويد: به‌خاطر ايام محرم و صفر افت فروش داشتيم كه هر سال در اين مقطع زماني اتفاق مي‌افتد و چندان غيرمنتظره نيست؛ البته فروش فيلم‌ها از اواخر مهر بهتر شده است. تنها دليل افت فروش اين نيست و ظرفيت خود فيلم براي جذب مخاطب هم مهم است. نكته بعدي تبليغات است كه اگر مسنجم و بيشتر باشد، در فروش تأثيرگذارتر و مثال بارز آن سيانور بهروز شعيبي است.

  • ترافيك سنگين در نوبت اكران

هرچه به موعد سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر نزديك مي‌شويم، ترافيك نوبت اكران فيلم‌ها همچون سال‌هاي گذشته بيشتر مي‌شود. براساس خبرهايي كه از شوراي صنفي نمايش مي‌رسد، چند فيلم هم بايد آماده نمايش عمومي شوند. «خوب بد جلف» پيمان قاسم‌خاني بعد از «ماه همه گناهكاريم» حامد امرايي، «افسونگر» حسين تبريزي بعد از «چهار اصفهاني در بغداد»‌ سيدمحمدرضا ممتاز، «خانه‌اي در خيابان چهل‌ويكم» حميدرضا قرباني بعد از نفس و «تيك‌‌آف» احسان عبدي‌پور بعد از افسونگر فيلم‌هايي هستند كه قرارداد خود را ثبت كرده‌اند.

فرجي درباره راه برون‌رفت از ترافيك اكران فيلم‌ها در نيمه دوم سال مي‌گويد: از قبل هم به سينماداران هشدار داده و وضعيت را گوشزده كرده بوديم. محصولات سينمايي روزبه‌روز بيشتر مي‌شود و تا زماني كه افزايش سالن به‌ويژه در تهران نداشته باشيم، اين مشكل همچنان پابرجا خواهد بود. شوراي صنفي كاري نمي‌تواند بكند؛ هر سال 120فيلم توليد مي‌شود و همه اين فيلم‌ها متقاضي نمايش هستند.

  • خداحافظي تهران با فروشنده

هفتمين ساخته اصغر فرهادي كه از 10شهريور در گروه آزاد روي پرده رفته بود، تا اين لحظه از پرفروش‌هاي پاييز است. «فروشنده» 25آبان از سينماهاي تهران خداحافظي مي‌كند اما اكران آن در شهرستان‌ها ادامه مي‌يابد. درحالي كه فرهادي اين روزها در تدارك ساختن فيلم تازه‌اش در اسپانياست، فيلم او به فروش 14ميليارد و 500ميليون توماني در سراسر ايران رسيده است؛ 8ميليارد و 750ميليون‌تومان در تهران و 5ميليارد و 750ميليون تومان در شهرستان‌ها. فروشنده اين روزها در 24سالن تهران و 70سالن در ديگر شهرهاي ايران روي پرده است و براي ركوردشكني حدود يك هفته ديگر وقت دارد.

کد خبر 352124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha