جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

عباس بنازاده: ایران سومین تولیدکننده کشمش در جهان و هشتمین کشور از نظر تولید انگور است؛ یعنی پس از آمریکا و ترکیه، ایران سومین تولید‌کننده کشمش تلقی می‌شود.

متأسفانه يكي از اشكالاتي كه باعث مي‌شود كشمش ايران نتواند بازارهاي بين‌المللي را تصاحب كند افزون بر كمي توليد، نوع و واريته‌هاي مورد پذيرش كشورهاي مختلف، نحوه جمع‌آوري، شست‌وشو و تفكيك و بسته‌بندي اين محصول و عدم‌رعايت درجه بندي از نظر رنگ، سايز دانه و نوع و كيفيت آن است. به‌طور خلاصه عدم‌رعايت استانداردهاي جهاني از نظر فني و بهداشتي نتوانسته جايگاه ويژه‌اي براي اين محصول خصوصا در كشورهاي آمريكايي و اروپايي ايجاد كند.

در سال زراعي جاري طبق بررسي‌هاي به عمل آمده آمريكا با توليد 315هزار تن و تركيه با توليد 300هزار تن و ايران با توليد 150هزار تن در رقابت صادراتي هستند. از طرفي نوعي از كشمش‌هاي ايران نظير كشمش ملاير يا قوچان آنقدر مورد توجه اروپاييان است كه توليد بعضي كشور‌ها نظير هند يا يونان با نام كشمش ملاير و قوچان در تابلوي بورس ازمير يا آدنا درج مي‌شود.

به‌دليل وجود اين مشكلات و برخي مشكلات بنيادي ديگر پيشنهاد مي‌شود با توجه به سابقه چندين‌ساله خريد تضميني در كشورمان، مسئولان سازمان مديريت، وزارت جهادكشاورزي و همچنين شركت بورس‌كالاي ايران با هماهنگي يكديگر براي بهبود شرايط فعلي بازار داخلي كشمش، رشد كيفيت و ايجاد استانداردهاي لازم و همچنين صادراتي بهتر، برنامه‌ريزي كنند.

درصورت ايجاد اين هماهنگي، مي‌توان اولاً اين محصول را از طريق بورس‌كالاي ايران و با رعايت استانداردهاي اعلامي معاونت باغباني وزارت جهادكشاورزي مورد معامله قرار داد و ثانياً شفافيت قيمت در زمينه خريد و فروش اين محصول به عمل مي‌آيد؛ در اين صورت مي‌توان با مقايسه نرخ‌هاي جهاني در زمينه صادرات اين محصول نيز بهتر از گذشته اقدام كرد.

  • كارشناس كشاورزي
کد خبر 351555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha