از امروز با پذیره‌نویسی اوراق سلف موازی استاندارد گندم‌به‌ارزش۲۶۵۰میلیارد تومان، بزرگ‌ترین تأمین مالی بخش کشاورزی از طریق بورس کالا آغاز می‌شود.

 اين دومين پذيره‌نويسي بزرگ تاريخ بازار سرمايه ايران هم هست. به گزارش همشهري، باكاهش قيمت نفت، ركود اقتصادي و تحريم‌هاي اقتصادي دولت رفته رفته به ارزش‌هاي بازار سرمايه پي برد. قرار است دولت كه در گذشته بين 7تا 12هزار ميليارد تومان از منابع مالي بانك‌ها را صرف خريد گندم مي‌كرد، با استفاده از اوراق سلف موازي استاندارد بخشي از منابع مالي مورد نيازش را از طريق بورس كالا تأمين كند. بيش از 3دهه دولت براي خريد گندم دستش را در جيب بانك‌ها مي‌كرد اما اكنون كه به مرحمت كسري بودجه، توجه دولت به ابزار‌هاي جديد مالي جلب شده است به‌طوري كه قرار است از امروز با استفاده از اوراق سلف موازي استاندارد 2650ميليارد تومان از پول مورد نياز براي خريد گندم كشاورزان تأمين شود و درعين حال كشاورزان هم خيلي سريع به پولشان برسند.

  • بزرگ‌ترين تأمين مالي بخش كشاورزي

حسين خزلي خرازي مديرعامل كارگزاري بانك كشاورزي در مورد پذيره‌نويسي اين اوراق از امروز گفت: اين بزرگ‌ترين تأمين مالي بخش كشاورزي و دومين پذيره نويسي كل تاريخ بازار سرمايه پس از شركت ملي نفت است.

او با بيان اينكه پيش از اين شركت ملي نفت با پذيره‌نويسي 5هزار ميليارد تومان اوراق سلف بزرگ‌ترين پذيره‌نويسي تاريخ را انجام داد، گفت: از امروز 2650ميليارد تومان از اوراق سلف موازي استاندارد گندم از طريق بورس كالا در بازار سرمايه پذيره‌نويسي مي‌شود.

او افزود: دولت‌هاي قبلي عموما براي خريد گندم كشاورزان از منابع مالي بانك‌ها استفاده مي‌كردند اما اكنون امكان تأمين مالي منابع مالي مورد نياز دولت براي پرداخت مبالغ كشاورزان از طريق ابزار‌هاي مالي بازار سرمايه فراهم شده است.

او افزود: در گذشته دولت براي اينكه در توليد گندم به‌خودكفايي برسد در مجموع اين محصول را 40درصد گران‌تر از قيمت‌هاي جهاني خريداري مي‌كرد. اين موضوع منجر شده است تا امسال(براساس پيش‌بيني‌ها) حجم توليد گندم به 13ميليون تن برسد.

خرازي با بيان اينكه دولت امسال براي خريد گندم كشاورزان به 15هزار ميليارد تومان منابع مالي نياز دارد، توضيح داد: تا امروز بانك كشاورزي در حدود 5هزار ميليارد تومان براي خريد گندم از كشاورزان پرداخت كرده اما به‌دليل محدوديت منابع دولتي ادامه اين روند مشكل است.

او افزود: اكنون مي‌توان با استفاده از ابزار‌هاي مالي بازار سرمايه بخشي از منابع مالي مورد نياز براي پرداخت به گندم كاران را تأمين كرد به همين دليل از امروز با استفاده از اوراق سلف موازي استاندارد 2650ميليارد تومان از منابع مالي مورد نياز تأمين خواهد شد.

  • مزاياي اوراق سلف موازي استاندارد گندم

مديرعامل كارگزاري بانك كشاورزي در مورد ويژگي اين اوراق با بيان اينكه اوراق سلف موازي استاندارد گندم، قابل معامله در بورس كالا و معاف از ماليات است، توضيح داد: سررسيد 6ماهه با نرخ بازده 10درصدي اوراق سلف گندم، معادل سود سالانه 20درصدي است در عين حال نرخ بازخريد بازارگردان روزشمار هم 19درصد (سالانه) تعيين شده است.

او با بيان اينكه اوراق سلف موازي استاندارد گندم در 3لايه ضمانت شده، گفت: ضمانت اول مربوط به دولت(خزانه‌داري كل كشور) است و لايه دوم بانك كشاورزي است كه پرداخت اصل و سود اين اوراق تا قبل از سررسيد ضمانت كرده‌اند.

خرازي‌ تأكيدكرد: متعهد پذيره‌نويسي در انتهاي دوره پذيره نويسي هم صندوق سرمايه‌گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي است كه علاوه بر اين عهده‌دار بازارگرداني طي مدت عرضه تا سررسيد نيز هست، به اين ترتيب با توجه به اين موارد احتمال نكول اين اوراق به صفر خواهد رسيد. به گفته خرازي، صندوق يكم بانك كشاورزي اكنون با 196هزار سهامدار و 10هزار ميليارد تومان منابع مالي از بزرگ‌ترين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بازار سرمايه است.

  • مشخصات اوراق سلف گندم

اوراق سلف موازي گندم با نام و معاف از ماليات بوده و با سررسيد ۶ ماهه و با نرخ بازده ۱۰ درصدي معادل سود ۲۰ درصد سالانه منتشر مي‌شود. نرخ بازخريد بازارگردان نيز روز شمار معادل ۱۹ درصد در سررسيد سالانه تعيين شده است.

متعهد پذيره‌نويسي در انتهاي دوره پذيره‌نويسي هم صندوق سرمايه‌گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي است كه علاوه بر اين عهده‌دار بازارگرداني طي مدت عرضه تا سررسيد نيز است. ناشر اين اوراق شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران، مشاور عرضه كارگزاري بانك كشاورزي، ضامن اصل و بازده اوراق در سررسيد نيز دولت جمهوري اسلامي ايران، خزانه‌داري كل و سپس بانك كشاورزي هستند. همچنين شركت بازرگاني دولتي ايران تعهد كرده است كه تمام گندمي كه به‌صورت غيريارانه‌اي در كشور به فروش مي‌رساند را از اين به بعد به‌دليل انتشار اوراق سلف و كشف قيمت مناسب، از طريق بورس كالاي ايران عرضه كند و به فروش برساند كه اين گندم حجمي معادل سالانه ۳ميليون تن خواهد بود. به اين ترتيب با عرضه گندم غيريارانه‌اي در بورس كالاي ايران و براساس ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد، خريداران آزاد گندم و شركت بازرگاني دولتي با ورود به بورس كالا از برگزاري مناقصه يا مزايده و تشريفات مربوط به آنها معاف مي‌شوند.

  • اوراق سلف چيست؟

اوراق سلف قراردادي است كه براساس آن قيمت يك كالا همزمان با انعقاد قرارداد پرداخت مي‌شود و اصل كالا درزماني معين در آينده به خريدار تحويل‌ مي‌شود. تفاوت اوراق سلف با اوراق سلف موازي استاندارد در اين است كه در اوراق سلف خريدار اول بايد كالايي كه براساس آن اوراق سلف منتشر شده است را دريافت كند اما در اوراق سلف موازي خريدار حق دارد اوراق را به شخص ديگري بفروشد.‌در حقيقت معاملات ثانويه اوراق سلف در قالب قرارداد‌هاي سلف موازي انجام مي‌شودكه در آن خريدار مي‌تواند از طريق بورس(بازار ثانويه) كالاي سلف را با همان مشخصات قرارداد اول معامله كند. در اين معامله خريدار مي‌تواند به‌طوركلي از معامله خارج شود و خريدار جديد را به فروشنده اصلي ارجاع دهد. به بيان ساده‌تر در قرارداد سلف فروشنده نخست سلف(عرضه‌كننده)، با دريافت مبلغ كالا، ورقه سلف را به خريدار مي‌دهد و خريدار حق دارد در سررسيد به عرضه‌كننده مراجعه كرده و مقدار مشخصي از كالا را كه در قرارداد ذكر شده، تحويل بگيرد. اما در قرارداد سلف موازي استاندارد خريدار اوراق مي‌تواند اين اوراق را به شخص ديگري بفروشد و شخص دوم مي‌تواند به جاي شخص اول كالا را تحويل بگيرد.در واقع خريدار اوراق سلف موازي استاندارد مي‌تواند تا سررسيد منتظر بماند و كالايش را دريافت كند يا اينكه اين اوراق را به شخص ديگري بفروشد و خريدار جديد را براي دريافت كالا به فروشنده(عرضه كننده) حواله دهد.خريدار جديد نيز در عين حال اين اختيار را دارد كه اوراق سلف را به شخص ديگري بفروشد و اين رويه مي‌تواند تا زمان تحويل كالا چندين مرتبه تكرار شود.در واقع به اين دليل به اين قرارداد‌ها اوراق سلف موازي استاندارد مي‌گويند كه كليه مشخصات كالا شامل حجم، نوع، محل تحويل و ساير مشخصات قرارداد معين و غيرقابل تغيير است و در عين حال در بورس‌ها به‌عنوان يك بازار رسمي معامله مي‌شود. از جمله مزاياي قرارداد‌هاي سلف موازي مي‌توان به امكان معامله دوباره قرارداد‌هاي سلف، تأمين مالي توليدكننده‌ها، كشف قيمت روزانه و كاهش هزينه‌هاي معاملاتي اشاره كرد.

کد خبر 346306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha