نتایج نظرسنجی یک مرکز پژوهشی در واشنگتن نشان می‌دهد بیشتر مردم در کشورهای مصر، عراق، کویت، مراکش، اردن، عربستان، تونس و فلسطین نسبت به سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه بدبین هستند.

نارضایتی  از سیاست

در گزارشي كه ديروز از سوي «مركز عربي» منتشر شده، 67درصد از پاسخ‌دهندگان به اين نظرسنجي در كشورهاي عربي اعلام كرده‌اند نگاهشان به سياست‌هاي خاورميانه‌اي آمريكا منفي است. اين مركز يكي از مراكز تحقيقاتي مستقل در آمريكاست كه سياست‌هاي اين كشور در خاورميانه را مطالعه مي‌كند. همزمان، 70درصد از مردم در اين كشورها انتخاب هيلاري كلينتون در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو را گزينه بهتري براي آينده كشورشان دانسته‌اند.

در اين ميان تنها 13درصد دونالد ترامپ را گزينه مناسب دانسته‌اند. اين در حالي است كه بسياري از تحليلگران، كلينتون را معمار سياست‌هاي كنوني آمريكا در خاورميانه مي‌دانند چرا كه او طي سال‌هاي 2009 تا 2013 در دوره اول رياست‌جمهوري باراك اوباما، سكان سياست خارجي آمريكا را در دست داشت. آنچه امروز در بسياري از كشورهاي عربي از جنگ داخلي تا تغيير رژيم ديده مي‌شود، ثمره اقداماتي است كه از دوران وزارت خارجه كلينتون آغاز شده است. در مقابل، موضع‌گيري‌هاي تند دونالد ترامپ عليه مسلمانان را يكي از عوامل اصلي مخالفت مردم در كشورهاي عربي با او دانسته‌اند.

از سال2011 يعني از زمان آغاز انقلاب‌هاي مردمي و بهار عربي در كشورهاي عرب منطقه خاورميانه، آشفتگي بي‌سابقه‌اي در ميان اين كشورها موج مي‌زند. نمود اين آشفتگي را مي‌توان درنظر مردم 8كشور مورد بررسي درباره لزوم دخالت آمريكا در منطقه خاورميانه هم ديد. گرچه اغلب آنها به سياست‌هاي آمريكا بدبين هستند اما همچنان نگاه سنتي‌شان به آمريكا را حفظ كرده‌اند و بسياري از آنها معتقدند جنگ با داعش، صلح در سوريه و پايان مناقشه فلسطين و رژيم صهيونيستي بدون حضور آمريكا شدني نيست.

در كشورهاي يادشده، تجربه سياسي مردم طي سال‌هاي اخير در نگاه‌شان به نقش آمريكا بي‌تأثير نبوده است؛ به‌طور مثال در تونس، بيش از 65درصد از مردم گفته‌اند كه نگاه‌شان به هيلاري كلينتون «مثبت» است. انقلاب تونس در دوره حضور كلينتون در وزارت خارجه آمريكا روي داد. در مراكش حتي نگاه‌ها مثبت‌تر است؛

70درصد از مردم اين كشور با انتخاب كلينتون موافق هستند. آنها سياست‌هاي كلينتون در مورد منطقه مورد مناقشه در صحراي غربي آفريقا را در راستاي منافع كشورشان مي‌دانند. اما در فلسطين نيمي از مردم سياست‌هاي هيلاري كلينتون را در راستاي منافع رژيم صهيونيستي مي‌دانند و اعلام كرده‌اند كه به سياست‌هاي او خوش‌بين نيستند؛ با اين حال 59درصد از فلسطيني‌ها گفته‌اند كه اگر قرار باشد ميان كلينتون و ترامپ، يكي را انتخاب كنند به كلينتون رأي خواهند داد. فلسطيني‌ها و الجزايري‌ها با 78درصد، منفي‌ترين نگاه را نسبت به سياست‌هاي دولت آمريكا در قبال كشورهاي عربي داشته‌اند.

فارغ از اينها، ديگر نتايج اين نظرسنجي هم تأكيدي است بر اختلاف‌نظر زياد ميان مردم كشورهاي عربي در مورد آينده روابطشان با آمريكا. 34درصد گفته‌اند سياست دولت آمريكا در دوره جديد در قبال خاورميانه تغيير خواهد كرد. 33درصد اما گفته‌اند تغييري در سياست‌هاي اين كشور در خاورميانه اتفاق نخواهد افتاد. 43درصد گفته‌اند انتخاب كلينتون به تقويت دمكراسي در خاورميانه كمك مي‌كند، اما 51درصد اعتقاد دارند انتخاب او به امنيت بيشتر در اين منطقه منجر مي‌شود. 47درصد هم گفته‌اند اگر دونالد ترامپ انتخاب شود، نه دمكراسي تقويت مي‌شود و نه امنيت.

آنچه در اين نظرسنجي آمده بيشتر بيانگر نگاه منفي مردم در اين 8كشور عربي به سياست‌هاي دولت آمريكاست. حدود 72درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي گفته‌اند كه حساب دولت و مردم را در آمريكا از هم جدا كرده‌اند و نگاه‌شان نسبت به مردم آمريكا مثبت است.

کد خبر 351479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha