یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

در آخرین روزهای باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ۲ نامزد اصلی در قالب برنامه‌های فشرده خود روی رأی‌گیری زودهنگام و ایالت‌های چرخشی متمرکز شده‌اند؛ همزمان دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان فاصله خود را در نظرسنجی‌ها با هیلاری کلینتون، از حزب دمکرات، کم کرده است.

انتخابات آمریکا

طي 2 روز گذشته دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون با حضور در ايالت‌هاي مختلف در ميان هواداران خود سخنراني كردند. هر دوي آنها از رأي‌دهندگان خواسته‌اند پيش از روز رأي‌گيري، يعني طي امروز و فردا، پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند و رأي خود را به صندوق‌ها بيندازند.ژ

تاكنون بيش از 37ميليون نفر در 38 ايالت رأي خود را به صندوق انداخته‌اند و طبق برآوردهاي اوليه هيلاري كلينتون از رقيب جمهوريخواه خود پيش افتاده است. 200ميليون نفر براي رأي دادن ثبت‌نام كرده‌اند اما پيش‌بيني مي‌شود بين 120 تا 130ميليون نفر پاي صندوق‌ها حاضر شوند.

هر دو نامزد تلاش دارند با كنترل فضاي پيش از روز رأي‌گيري، خود را نامزد برتر معرفي كنند. آنها همزمان با حضور در ايالت‌هايي كه به‌اصطلاح ايالت‌هاي «چرخشي» ناميده مي‌شوند، تلاش دارند رأي آنهايي كه هنوز در رابطه با نامزد مورد نظرشان تصميم نگرفته‌اند را هم به سبد خود بريزند. ايالت‌هاي چرخشي ايالت‌هايي هستند كه به‌طور سنتي در اردوگاه جمهوريخواهان و دمكرات‌ها دسته‌بندي نمي‌شوند و در دوره‌هاي مختلف، رأي‌گيري در آنها نتيجه‌هاي متفاوت داشته است.

كلينتون و ترامپ هر دو روز جمعه به اوهايو و پنسيلوانيا، از مهم‌ترين ايالت‌هاي چرخشي، سفر كردند و در جمع هواداران‌شان به سخنراني پرداختند. آنها ديروز هم در فلوريدا حاضر شدند. اين ايالت با 29رأي الكترال، مهم‌ترين ايالت چرخشي به‌حساب مي‌آيد.

كلينتون ديروز با حضور در كنسرتي كه رايگان از سوي كميته تبليغاتي‌اش ترتيب داده شده بود از هوادارانش خواست همين ابتدا كار را تمام كنند و قبل از روز رأي‌گيري پاي صندوق‌ها حاضر شوند. او گفت: «يك كار ناتمام داريم، سقف شيشه‌اي آنها ترك برداشته، با كمك شما كار را تمام مي‌كنيم.»

ترامپ در مقابل، بار ديگر نسبت به ورود آوارگان و مهاجران بيشتر به آمريكا هشدار داد و گفت كه كلينتون قصد دارد ورود آوارگان سوريه‌اي به آمريكا را «550درصد» افزايش دهد و اين به معني «افزايش تروريسم» و ورود يك «نسل افراطي» به آمريكاست. ترامپ همچنين در مصاحبه‌اي راديويي گفت كه حضور او در انتخابات يك شانس تاريخي است. او گفت: «از اين شانس بايد استفاده كرد تا دولت را از سرمايه‌داران و گروه‌هاي نفوذ پس بگيريم و آن را به مردم آمريكا تحويل دهيم.» او قول داد ميليون‌ها شغل ايجاد كند، ماليات را كاهش دهد و طرح بيمه اوباما را با يك برنامه بهتر جايگزين كند.

همزمان با سخنراني‌هاي متعدد نامزد‌ها طي 2روز گذشته، نتيجه آخرين نظرسنجي‌ها از نزديك‌تر شدن رقابت كلينتون و ترامپ حكايت دارد. درنظرسنجي‌ها كلينتون هنوز پيشتاز است اما از زمان اظهارنظر رئيس پليس فدرال (اف‌بي‌آي) در مورد پرونده ايميل‌هاي خانم كلينتون، ترامپ روزبه‌روز به كلينتون نزديك‌تر شده و شماري از رسانه‌هاي آمريكايي اينك احتمال پيروزي او در انتخابات را مطرح مي‌كنند.

  • تراژدي انتخابات

نشريه آلماني زبان اشپيگل، اين طرح را با تيتر«رئيس‌جمهور بعدي آمريكا؛ سناريوي يك تراژدي» براي جلد شماره اين هفته خود انتخاب كرده است. در متن گزارش اشپيگل آمده كه مناظره‌هاي جنجالي انتخاباتي و حملات تند كلينتون و ترامپ به يكديگر، از رئيس‌جمهور بعدي آمريكا فارغ از اينكه كدام‌يك از اين دوباشد، چهره‌اي مخدوش به‌جا گذاشته است.

  • حاميان مسلح ترامپ آماده مي‌شوند

روزنامه انگليسي «اينديپندنت» در گزارشي نوشت كه شبه‌نظاميان طرفدار دونالد ترامپ اعلام كرده‌اند كه اگر كلينتون به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريكا اعلام شود، خود را براي مبارزه مسلحانه آماده مي‌كنند. ترامپ بارها احتمال تقلب در انتخابات را مطرح كرده است.

  • خط و نشان اوباما براي اف بي آي

سخنان 2هفته پيش رئيس اف‌بي‌آي در مورد باز شدن دوباره پرونده ايميل‌هاي هيلاري كلينتون، ضربه سنگيني به اردوگاه دمكرات‌ها وارد كرده است. اوباما ديروز از اف‌بي‌آي خواست بي‌طرفي خود را در انتخابات حفظ كند. او تهديد كرد درصورت لزوم دستور پيگيري قضايي اتفاقات اخير را صادر خواهد كرد.

  • كار غيرقانوني، جرم همسر ترامپ

خبرگزاري آسوشيتدپرس مي‌گويد مداركي دارد كه نشان مي‌دهد ملانيا ترامپ، همسر اسلوونيايي دونالد ترامپ، پيش از آنكه اجازه كار در آمريكا داشته باشد، به‌طور غيرقانوني در اين كشور كار كرده است. همسر ترامپ سال1996 وارد آمريكا شد. اين دو در سال2005 با هم ازدواج كردند. ملانيا همسر سوم ترامپ است.

کد خبر 351707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha