چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - میرمحمد ابراهیم یزدانی: گردشگری مجازی یا گردشگری الکترونیک، صنعت جدیدی است که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد.

 فرد به‌صورت فيزيكي سفر نمي‌كند بلكه از طريق اينترنت و فضاهاي مجازي به كشف دنيا مي‌پردازد. دنياگردي با يك كليك، آرزويي بود كه امروزه به حقيقتي غيرقابل انكار مبدل شده است. بسياري از علاقه‌مندان به بازديد از موزه‌هاي بزرگ جهان، از هرميتاژ مسكو تا لوور پاريس، از تارنماي اينترنتي آنها براي مشاهده اطلاعات استفاده مي‌كنند. حتي، رزرو بليت هواپيما، هتل، مسابقات بين‌المللي ورزشي و جشنواره فرهنگي هنري جهاني، امروزه با رفتارهاي سازماني الكترونيكي همراه شده است. تصور غالب ما اينگونه شده است كه گردشگري تنها با حضور در محيط اتفاق مي‌افتد اما زندگي امروزه و مديريت زمان، گردشگري الكترونيك را به يك موضوع مورد اقبال در فضاي مجازي تبديل كرده است. بدنيست با برخي ويژگي‌هاي اين نوع گردشگري و سايت‌هايي كه در داخل كشورمان به ارائه اين خدمات مي‌پردازند آشنا شويم تا در اوقاتي كه واقعا از كار و سختي‌هاي روزمره زندگي تكنولوژيك و فضاي مجازي خسته شده‌ايم، يك مسافرت روميزي برويم.

  • گردشگران نشسته!

امروزه با گسترش قدرت و سرعت اينترنت در سطح جهان شركت‌هاي تجاري و فعال در حوزه توريسم، تمايل بسيار زيادي پيدا كرده‌اند تا اين امكان را فراهم كنند كه كاربران بدون تغيير موقعيت جغرافيايي و بر بستر فضاي مجازي به گردشگري بپردازند. اين قابليت در دهه اخير به‌علت رشد و توسعه سريع اينترنت بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. شما مي‌توانيد با مراجعه به يك وب‌سايت اينترنتي به مشاهده موزه‌ها، اماكن گردشگري و فضاهاي تفريحي بپردازيد و سپس براي اقامت حضوري خودتان در آن محل هتل و رستوران مدنظرتان را رزرو كنيد. اين صنعت توسط كشورهاي توريستي جهان همانند ايتاليا، بسيار مورد استفاده و اقبال قرار گرفته است. در ايران هم با توجه به نقاط و موقعيت‌هاي گردشگري كه داراست، اين صنعت مي‌تواند بسيار مورد توجه قرار بگيرد. البته در اين حوزه سايت‌ها و اپليكيشن‌هايي طراحي شده‌اند اما هنوز در حوزه گردشگري مجازي در كشورمان به‌صورت كامل اقدامي صورت نگرفته است. همچنين گردشگري مجازي مي‌تواند محلي براي تبليغ محصولات، انتقال آداب و رسوم و آشنايي ديگران با تمدن و پيشينه تاريخي يك كشور محسوب شود.

  • مقصد را انتخاب كن!

فضاي مجازي و سايت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات گردشگري مجازي تقريبا در سطح وب، فضايي را براي شما فراهم آورده‌اند تا با انتخاب محل يا موقعيت مدنظرتان به گردشگري بپردازيد. مثلا اگر شما قصد داريد تا اطلاعات باستان‌شناسي يا تاريخي داشته باشيد مي‌توانيد از طريق سايت‌هاي موزه‌هاي بزرگ جهان از آثار در حال نگهداري آنجا به‌صورت مجازي بازديد كنيد. موزه‌هاي بزرگ جهان همانند لوور پاريس اين قابليت را به مخاطبان خود ارائه مي‌كنند؛ همچنين شما مي‌توانيد براي بازديد از موزه‌هاي كشورمان، اماكن زيارتي و تاريخي از پورتال‌ها يا نرم‌افزارهاي توليد شده در اين حوزه استفاده كنيد. براي مثال زيارت مجازي حرم مطهر رضوي را مي‌توانيد از طريق پورتال آستان قدس رضوي يا نرم‌افزارهاي آنلاين و آفلاين تجربه كنيد يا از طريق سايت باغ موزه دفاع‌مقدس به بازديد مجازي آنجا برويد. همچنين شما مي‌توانيد براي شناخت بهتر پايتخت، از پورتال مخصوص گردشگري مجازي شهر تهران كه توسط شهرداري تهران ارائه شده است استفاده كنيد؛ شما در اينجا مي‌توانيد عكس‌هاي سه‌بعدي از تهران، عكس‌هاي پايتخت قديم و جديد را ببينيد و علاوه بر اين، سايت‌هاي داخلي امكان فروش آنلاين بليت و بازديد از موزه‌ها را براي شما فراهم آورده‌اند.

  • جهانگردهاي موبايلي!

شايد تصور اينكه با يك تلفن همراه بتوان از قاره‌اي به قاره ديگر يا شهري به شهر ديگر رفت براي ما تا چند سال پيش سخت بود؛ اما امروز شركت‌هاي تجاري بسياري هستند كه در داخل كشورمان به طراحي نرم‌افزارهاي گردشگري مجازي براي شهرهاي توريستي پرداخته‌اند؛ مثلا نرم افزار گردشگري مجازي اصفهان يا نرم‌افزار گردشگري مجازي شهر شيراز. شما از طريق اين نرم‌افزارها مي‌توانيد اطلاعات و توضيحات پيرامون اماكن تاريخي شهر را به‌دست آوريد و عكس‌هاي اين اماكن را ببينيد. شما از اين نرم افزار‌ها در مسافرت‌ها يا حتي اوقاتي كه وارد يك شهر جديد مي‌شويد مي‌توانيد استفاده كنيد تا بتوانيد اوقات خوشي را در طول زمان حضورتان در آن شهر داشته باشيد. پيشينه‌شناسي، موقعيت‌يابي مكان مورد نظر روي نقشه و آدرس هتل‌ها و استراحتگاه‌هاي نزديك از ديگر قابليت‌هايي است كه يك نرم‌افزار گردشگري آنلاين موبايل به شما مي‌دهد. نرم افزارهاي تلفن همراه گردشگري اماكن زيارتي و اماكن مقدسه در فضاي مجازي بسيار زياد هستند، از جمله نرم‌افزار زيارت مجازي عتبه حسيني، حرم رضوي و... كه توسط شركت‌هاي نرم‌افزاري زيارت از راه دور براي كاربران ساخته شده است.

  • تفريح آنلاين!

خيلي از ما قبل از اينكه براي يك سفر برنامه‌ريزي كنيم، دغدغه‌هايي مثل محل اسكان، اطلاعات پيرامون موقعيت جغرافيايي شهر، اماكن تاريخي و... داريم. يكي از ويژگي‌هاي اصلي توليدات مجازي در عرصه گردشگري آنلاين، اين است كه شما مي‌توانيد قبل از سفر بدون هيچ‌گونه استرسي محل اقامت خودتان را مشخص و رزروكنيد، اطلاعات مكان‌هاي ديدني يا زيارتي مقصدتان را به‌دست آوريد و مسير‌هاي مدنظر براي سفرتان را روي نقشه ببينيد. پس اگر اهل تفريح و گردش‌هاي آخر هفته هستيد حتما به نرم‌افزار‌هاي آنلاين اين حوزه سري بزنيد. اگر اهل جهانگردي و سفر به كشور‌هاي اروپايي هستيد، سايت موزه‌ها و همچنين نرم افزار‌هاي جهانگردي به شما كمك زيادي در تهيه بليت موزه‌ها، اقامت و همچنين رزرو هتل مي‌كند. برخي از كشور‌ها براي اينكه بتوانند تمدن و پيشينه تاريخي خودشان را به مخاطبان و جهانگردان معرفي كنند، از طريق تورهايي مجازي كه به آنها «سفرهاي نشسته» مي‌گويند، براي مخاطبان هيجان و سرگرمي را فراهم مي‌كنند. بدين صورت كه از متقاضيان ثبت‌نام مي‌شود و سپس كاربران از طريق دوربين‌هاي شهر و تصاوير سه بعدي به بازديد از شهر و كشور مدنظر خودشان مي‌پردازند. كشور كره‌شمالي پيشتاز اين عرصه است.

  • اقتصاد را بسازيد!

بر كسي پوشيده نيست كه گردشگري را در همه جاي دنيا به عنوان يك صنعت پولساز مي‌شناسند؛ با اين پيش‌فرض گردشگري مجازي يك اقدام اقتصادي است كه امروزه به وسيله بسياري از شركت‌هاي فعال در اين حوزه عرضه مي‌شود و افرادي نظير روزنامه‌نگاران، عكاسان، جغرافي‌دانان و نويسندگان را به‌كار مي‌گيرد تا بتوانند خدمات بهتري به مردم ارائه كنند. يكي ديگر از مسائلي كه در صنعت گردشگري مورد توجه قرار گرفته است، راه‌اندازي تورهاي مجازي قبل از برگزاري يك تور حقيقي است. اين قبيل تورها به كمك تصاوير ويدئويي و عكس‌هاي سه‌بعدي، چشم‌اندازهاي زيبايي را از محل سفر عرضه مي‌كنند تا تمايل افراد براي انجام مسافرت‌هاي واقعي افزايش يابد. مسئولان تورهاي مجازي معمولا عكس‌هايي را روي اينترنت به نمايش مي‌گذارند كه بسيار باكيفيت است و در يك صحنه مي‌تواند تمام جزئيات يك مكان را نمايان كند. اين نوع گردشگري باعث مي‌شود تا توجه گردشگران خارجي و توريست‌ها نسبت به حضور در كشور مدنظر جلب شود؛ به نوعي با اين اقدام اقتصاد و صنعت كشور رونق پيدا مي‌كند و باعث مي‌شود تا صنعت توريسم و چرخش سرمايه زياد شود.

  • نرم‌افزارهايي براي گردش مجازي

تلفن همراهتان در دست شما و دنيا زير پاهايتان؛ اين است شرح حال افرادي كه اين روزها از اپليكيشن‌هاي متعدد و جذاب گردش مجازي استفاده مي‌كنند. فضاي وب و شبكه‌هاي اجتماعي ما هر روز نرم‌افزار‌هاي جديد و متنوعي را براي استفاده كاربران در حوزه گردشگري معرفي مي‌كنند. اين نرم‌افزار‌ها كه بيشتر توسط شركت‌هاي خارجي توليد مي‌شوند، هدفشان سهولت بخشيدن به فرايند سير و سياحت شماست؛ البته شركت‌هاي داخلي هم از اين قافله جانمانده‌اند و اپليكيشن‌هايي با اين موضوعات توليد كرده‌اند. اما بيشتر اپليكيشن‌‌هاي داخلي با قابليت ثبت و رزرو هتل‌ها يا امكانات رفاهي هستند و هنوز نرم‌افزار تخصصي گردشگري كامل براي كشورمان تهيه و روانه بازار نشده است. بد نيست قبل از سفر نگاهي به اين اپليكيشن‌ها داشته باشيم.

  • اپليكيشنtrip advisor

تريپ ادوايزر، برترين سايت گردشگري به‌شمار مي‌رود كه ده‌ها ميليون عضو فعال دارد. بسياري از مقصد‌هاي گردشگري دنيا توسط كاربران اين سايت به دنيا معرفي شده است كه با استقبال گردشگران همراه شده. تريپ ادوايزر ده‌ها سايت گردشگري معروف را تصاحب كرده و مي‌كوشد تا دنياي گردشگري را از طريق سايت و اپ خود، در اختيار صدها ميليون كاربر اينترنت كه عاشق گردشگري هستند قرار دهد. اپليكيشن اين سايت، نيازمندي‌هاي گردشگري و پيدا كردن مكان اقامت در اينترنت را به تصاحب خود درآورده و مي‌كوشد تا براي بخشي از كاربران جامعه اطلاعاتي امروز دنيا، فرصت‌هايي ممتاز براي گردشگري كم‌هزينه و پرخدمات، فراهم كند.

  • اپليكيشن لذت سفر

اپليكيشن «لذت سفر» كه كاري از سامانه رزرواسيون مهر است، يك راهنماي گردشگري بسيار خوب براي شما خواهد بود. اين اپليكيشن مجموعه بسيار متنوعي از هتل‌ها و قيمت‌هاي آنها، اطلاعات شهرها، جاذبه‌هاي گردشگري و همچنين موقعيت جغرافيايي تمام آنها را گرد هم آورده است. همچنين شما امكان مشاهده نظرات كاربران، مقايسه هتل‌ها و رزرو آنلاين اتاق را تنها با اين اپليكيشن خواهيد داشت. همچنين به وسيله قابليت مسيريابي مي‌توانيد پس از انتخاب مقصد مورد نظر، نزديك‌ترين مسير را روي نقشه مشاهده كنيد.

  • اپليكيشن همگردي

همگردي براي نخستين‌بار اين امكان را براي مردم ايران فراهم آورده است تا بتوانند در هر نقطه‌اي از اين كشور زيبا و چهارفصل كه قرار دارند، نزديك‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري و تفريحي اطراف خود را بيابند و گزينه‌هاي مناسب را براي حضور در رويدادهاي جذاب، خريد، صرف غذا، اقامت و ورزش انتخاب كنند. ويژگي اصلي همگردي اين است كه اطلاعات موجود در آن توسط كاربران سايت از اقصي نقاط ايران تهيه شده است و كاربران اين امكان را دارند تا تجربيات خود را در قالب‌هاي اطلاعاتي مختلف همچون ثبت جغرافيايي و اضافه‌كردن عكس، اطلاعات تماس، نظر و مواردي مشابه، با ديگر مخاطبان تقسيم كنند.

کد خبر 350681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha